هنرکده نیوشا

میناکاری روی مس

  • میناکاری روی مس

    هنر میناکاری روی مس


    هنر میناکاری روی مس به زمان اشکانیان و ساسانیان برمیگردد.چون سیرتکاملی هنر میناکاری در ایران اتفاق افتاده و روز به روز مدرن تر شد از این رو این هنر را با نام ایرانی ثبت کردند .

    انواع میناکاری

    میناکاری روی فلز

    میناکاری روی سفال

    میناکاری روی چوب

    مراحل آماده سازی ظروف میناکاری

    آماده سازی و کشیدن طرح مورد نظر

    لعاب کاری

    تنظیم میزان دمای کوره

     

    حرارت دادن به ظرف

    ابزار مورد استفاده در میناکاری

    کاغذ کپی

    قلمو

    چکش

    ماده آبگینه ای مینا

    سندان گیره

    هاون

    اره کمانی

    اره فلز بر

    قیچی فلز بر

    سدیم ، کربنات ،آهک ، قلع و سرب ، پتاسیم

     

    رنگ کوره

    کشیدن طرح موردنظر

    برای اینکه طرح موردنظر را روی ظروف مسی بکشیم باید از قلموهای نازک استفاده کنیم .طرحی را که از قبل آماده کرده ایم روی فلز میکشیم.

    لعاب کاری

    ظرفی که روی آن را با رنگهای مخصوص نقاشی و رنگ آمیزی کردیم را بعد از خشک شدن به داخل کوره میبریم و به آن حرارت میدهیم . مقداری حرارت برای رنگها لازم است تا به خوبی با فلز فیکس شود.

    میناکاری مس | میناکاری روی مس | آموزش میناکاری روی مس

    میزان دما مناسب میناکاری

    ظروف قبل از رنگ آمیزی یکبار در کوره حرارت میبینند و بعد از رنگ آمیزی برای بار دوم ظرف در کوره قرار میگیرد که میزان حرارت باید به مدت 2 تا 3 دقیقه به ظرف بخورد .

     

    هرنوع از ظروف مسی به حرارت مخصوص خود نیاز دارند .چون ظروف مسی از خاک ساخته شده اند که این حرارت میتواند برای مقاومت و استحکام ظروف مسی و تثبیت طرح های روی آن موثر باشد.

    طرحهایی که استفاده میشود شامل طرحهای گل و بوته یا مرغ و ختایی و نقش های اسلیمی میباشد . در میناکاری فلزات مس، نقره، طلا، برنز،استیل، مفرغ، آلومینیوم و برنج به کار می رود به دلیل خصوصیات فلز مس بهترین نوع فلز برای میناکاری مس میباشد.

     

    برای تمیز کردن ظروف مسی قبل از میناکاری باید مس را داخل مخزن شیشه ای قرار میدهند . در این مخزن علاوه بر آب مواد دیگری نیز وجود دارد که این مواد در تمیزکاری مس اهمیت بالایی دارند.به کار بردن نمک و سرکه میتواند تاثیر زیادی داشته باشد .به این صورت که ابتدا با سرکه مس را کاملا تمیز میکنند بعد نمک را روی سطح آن میپاشند.

    بشقاب میناکاری مس | میناکاری روی مس | آموزش میناکاری روی مس

    با این روش به وسیله ی برس به راحتی میتوانیم تمام لکه های موجود روی فلز مس را به راحتی از بین ببریم . برای تمیز کاری ظروف مسی میتوانیم از گوگرد هم استفاده کنیم که در این روش میتوانیم با آب گرم کاملا ظرف را تمیز کنیم . روش دیگر استفاده از صابون میباشد که برای تمیز کردن سطح فلز صابون به تنهایی موثر نیست و باید با مواد دیگری ترکیب شوند . یکی ار این مواد که میتواند با ترکیب با صابون موثر باشد نمک میباشد.

     

    در این روش بعد از اینکه ظرف شسته شد میتوانیم با سمباده کامل سطح را تمیز کنیم و برای اینکه به خوبی خشک شود میتوانیم از خاک اره استفاده کنیم چون به راحتی رطوبت و آب فلز را میگیرد.

    مراحل تمیزکاری حتما باید با دقت انجام شود چون برای هنر میناکاری بسیار مهم است و تمیز کاری فقط مخصوص ابتدای کار نمیست بلکه در تمام مراحل باید تمیزکاری انجام شود.

    میناکاری روی مس | آموزش میناکاری روی مس | میناکاری روی ظرف مسی

    لعاب میناکاری

    دونوع لعاب برای میناکاری وجود دارد لعاب مینای متالیک صنعتی که به صورت مات و شفاف وجود دارد و لعاب مینای هنری که به صورت مات و شفاف وجود دارد.

     

    نوع لعاب متالیک بیشتر جنبه ی کاربردی دارد تا هنری . این لعاب را میتوان روی فلز چدن و آهن به کار برد . نوع دوم لعاب میناهنری از لحاظ ساختار شیمیایی بنابر نوع فلزی که استفاده میکنیم ترکیبات متاوتی دارد که با توجه به تمامی عوامل موجود فلز مس بهترین نوع فلز برای این نوع لعاب میباشد .لعاب کاری معمولا 3 یا 4بار تکرار میشود بعد از انجام این مراحل فلز آماده شده تا روی آن طرح و نقش هارا پیاده کنیم .ظروف نقاشی شده دوباره بعد از رنگ آمیزی به کوره برده میشود با این تفاوت که حرارت کمتری لازم دارد.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته