هنرکده نیوشا

آموزش پانچ دوزی

  • آموزش پانچ دوزی

    پانچ دوزی چیست؟

    نیدل پانچ یا همان پانچ دوزی از دسته ی هنرهای نخ و سوزن و دوختنی میباشد . تقریبا خروجی کار شبیه به گلدوزی و مخمل دوزی است . قدمت این هنر به چندهزار سال پیش برمیگردد زمانی که زنان برای پر کردن اوقات فراغت خود مشغول به دوخت فرشینه و و گونی دوزی میشدند.این هنر هنوز هم در مناطقی از ایران استفاده میشود که مهمترین ابزار این هنر سوزن و سرنگ پانچ دوزی میباشد.

    انواع دستگاه پانچ دوزی

    دستگاه پانچ دوزی از سایز خیلی نازک تا ضخیم را دارد. دستگاه های نازک سوزن هایی در سه سایز خیلی نازک متوسط و نازک دارد و قابلیت تعویض سوزن ها در ارتفاع های مختلف و برای دوخت های مختلف را دارد.به وسیله ی این دستگاه میتوانید تمام طرحهای گلدوزی را اجرا کنید. 

    دستگاههای ضخیم معمولا یک سوزن دارند و در دونوع قابل تنظیم است . یک مدا ارتفاع سوزن قابل تنظیم است و در مدل دیگر ارتفاع سوزن ثابت است برای مخمل دوزی ، گره دوزی و پانچ دوزی با کاموا استفاده میشود . این مدل سوزن برای ساخت کوسن ، فرشینه و… مورد استفاده قرار میگیرد.

    دوخت پانچ | پانچ دوزی | پانچ | آموزش پانچ دوزی

    وسایل موردنیاز

    پارچه لینن یا کنفی

    پارچه متقال یا کرباس

    پارچه راهب

    نخ یا کاموا

    حلقه (کارگاه)

    الگو

     

    سوزن پانچ

    پانچ دوزی | پانچ | آموزش پانچ دوزی

    انتخاب نوع سوزن کاملا سلیقه ای میباشد اما کسانی که به تازگی قصد ورود به این حرفه و هنر را دارند باید توجه داشته باشند که مهمترین چیز برای انتخاب سوزن مناسب انتخاب طرح و نقش و اندازه ی محصولی است که میخواهید درست کنید.

    برای ساخت اکسسوری و طرحهای ظریف و دارای ریزه کاری زیاد از سوزن های نازک استفاده کنید مثل ساخت پیکسل و جواهرات . این سوزن با نخ های مولینه و گلدوزی و… استفاده میشود . برای تهیه ی این نوع سوزن های نازک میتوانید از طریق خرازی ها یا سایت های مربوطه به راحتی سوزن موردنیاز و مرتبط با طرح خودرا تهیه کنید . برای ساخت اکسسوری ها با طرح های بزرگتر و اجرای پانچ دوزی با کاموا باید از سوزن ضخیم استفاده کنید که برای ساخت کوسن و فرشینه کاربرد دارد .

    فرشینه پانچ | پانچ | آموزش پانچ دوزی | پانچ دوزی

    برای شروع هنر پانچ دوزی نیاز به هیچ پیشینه ی هنری ندارید و در هر سن و سالی که باشید حتی اگر هنرهای دیگری را انجام نداده باشید میتوانید شروع به کار کنید و از این هنر کسب درامد کنید . این هنر خلاقیت بالایی لازم دارد و همین خلاقیت باعث میشود که کار شما منحصر به فرد و یک کار جدید باشد .در این کار فقط باید اصول موردنیاز پانچ دوزی و کارکردن با انواع سوزن ها را یاد بگیرید تا همان اول کار به سوزن خود آسیب نزنید .

     

    توجه داشته باشید قدم اول برای کسب درامد حرفه ای شدن در کار است پس برای حرفه ای شدن بعد از آموزشهای دقیق به تمرین و تکرار زیادی نیاز دارید تا بتوانید محصولی بی ایراد و بدون نقص تولید کنید.

    کوسن پانچ دوزی | پانچ دوزی | پانچ | آموزش پانچ دوزی

    هرکدام از پارچه ها به دلیل تفاوت در متراکم بودن و درشت بافت بودن میتوانند برای طرحهای مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند . باید به این نکته هم توجه کنید که سوزن پانچ دوزی را متناسب با پارچه و متناسب با طرحی که انتخاب کرده اید استفاده کنید.

    حلقه یا کارگاه برای نگهداشتن پارچه به صورت ثابت و فیکس کردن پارچه حین کار است که کار را بسیار راحت میکند.

    پانچ | پانچ دوزی | آموزش پانچ دوزی

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته