هنرکده نیوشا

آموزش کچه دوزی

  • آموزش کچه دوزی

    کچه دوزی

    هنر کچه دوزی یک هنر نوین و بسیار جذاب و پرطرفدار است.این هنر قاعده و قانون خاصی ندارد و فقط نیازمند خلاقیت و مهارت بالایی است .به همین دلیل این هنر جزو هنرهای دشوار محسوب میشود.برای آموزش کچه دوزی به ابزار بسیار ساده ای نیاز دارید تا بتوانید تمرینات خودرا شروع کنید . هنر کچه دوزی تقریبا نزدیک نمد دوزی است با این تفاوت که در هنر نمد دوزی الیاف ساخته شده فشرده شده است اما در کچه دوزی با سوزن زدن به الیاف و فشرده کردن الیاف کچه میتوانید آثار خودرا خلق کنید.

    هنر کچه دوزی | کچه دوزی | آموزش هنر کچه دوزی

    با الیاف کچه میتوانید انواع حیوانات را به طبیعی ترین شکل ممکن بسازید چون الیاف کچه یکدست نیست و به راحتی میتوانید تفاوت رنگ ها و طیف آنها را با الیاف های کچه نشان دهید . میتوانید روی لباس ها به خصوص لباسهای پشمی کچه دوزی کار کنید که جلوه ی بسیار زیبایی به لباس میدهد. 

    تاریخچه نمد دوزی

    برای تولید این نوع نمد ابتدا نخ پشمی را به هم میبافند سپس آنهارا از فولاژ قوی عبور میدهند . این نوع نمد در ساخت کاغذ نیز کاربرد زیادی دارد چون این نوع نمد میتواند آب را از خمیر کاغذ جذب کند تا کاغذ بسازند.

    قدمت این هنر نیز به زمانهای بسیار دور یعنی 5000 یا 6000 سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد زمانی که انسانها برای بافت از الیاف پشم حیوانات اهلی استفاده میکردند .

    کچه دوزی | آموزش کچه دوزی | هنر کچه دوزی

    روشهای کچه دوزی

    کچه دوزی دو روش دارد :

    یکی از روشها با سوزن های مخصوص کچه دوزی و سوزن زدن به الیاف کچه شروع به فرم دادن آن میکنید.

    روش دیگر استفاده از محلول آب و صابون است که الیاف کچه را فشرده میکند که به آن نمد مالی میگویند.

    هرکدام از این روشها کاربرد خاص خودرا دارند که باید برای وسیله ی مخصوصی استفاده شود.

    جاسویچی | جسویچی که دوزی | کچه دوزی | آموزش کچه دوزی

    کاربرد کچه دوزی

    هنر کچه دوزی یک هنر طبیعی و کاربردی و نزدیک به طبیعت است که از الیاف طبیعی برای ساخت محصولات کچه استفاده میشود . از این الیاف ها میتوان در ساخت انواع پالتوها و تن پوشهای زمستانی از الیاف کچه بافی استفاده کنید.یکی از کاربردهای مهم کچه دوزی ساخت عروسک است که برای ساخت لباس عروسکها از الیاف کچه استفاده میشود . 

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    کچه دوزی | آموزش کچه دوزی | هنر کچه دوزی

    برای استفاده از الیاف کچه دوزی از سوزن زنی استفاده میشود در این روش لایه ی الیاف را روی پارچه ی کنفی قبرار میدهند بعد لایه ی پارچه را از صفحه ی فلزی سوزن دار عبور میدهند.سوزن ها مستقیم درون پارچه ی محافظ فرو میرود و بیرون می آید و این کار باعث میشود که الیاف درهم تنیده شود .

    الیاف های کچه دوزی کاربردهای متنوع و زیادی دارد به عنوان مثال میتوان از آنها در ساخت کفپوش ، روی زین اسب ، کنف ، کلاو و اکسسوری ، گلدوزی ، تزیین وسایل منزل و پتو استفاده کرد.

    وسایل موردنیاز

    سوزن کچه دوزی

    فرچه کچه دوزی

    الیاف کچه

    قیچی

    آب

    صابون

    معرفی ابزار و وسایل کچه دوزی | کچه دوزی | آموزش کچه دوزی

    سوزن کچه دوزی

    اولین و مهمترین ابزار برای هنر کچه دوزی سوزن مخصوص کچه دوزی است که با سوزن های معمولی فرق دارد . این نوع سوزن ها بر روی یک سری حفره و برامدگی هایی دارد که با ایجاد ضربه های مداوم و پشت سرهم بر روی الیاف پشمی موهری باعث فشرده شدن آن میشود .میتوانید سوزن های کچه دوزی را به صورت مجازی و حضوری از فروشگاههای هنری و خرازی ها تهیه کنید.

    سوزن یدک کچه دوزی میتواند به تنهایی در دست قرار بگیرد و در انجام کارها مورد استفاده قرار بگیرد.ولی استفاده از سوزن هایی که کچه دارند یا بدنه دار هستند کار را راحتتر میکند. در اثر استفاده ی مداوم بدون بدنه به انگشتتان آسیب وارد میشود .

    کچه دوزی روی لباس | کچه دوزی | آموزش کچه دوزی | هنر کچه دوزی

    فرچه یا برس کچه دوزی

    ابزار بعدی فرچه ی کچه دوزی است که به جای آن میتوانید از یک ابر یا فوم فشرده هم برای این کار استفاده کنید . از فرچه برای زیرکار استفاده میشود به این صورت که الیاف را مستقیم و با واسطه ی پارچه ای که قصد دارید روی آن کچه دوزی انجام دهید روی فرچه قرار میدهید و با استفاده از سوزن روی آن ضربه بزنید .

    الیاف پشمی

    برای شروع این هنر به الیاف پشمی نیاز دارید . این الیاف در بازار موجود و قابل دسترس است که در رنگهای مختلفی میتوانید تهیه کنید . الیاف ها دو نوع طبیعی و مصنوعی دارند که در انواع ایرانی و ترک قابل خرید است.

    کچه دوزی روی کیف | کچه دوزی | آموزش کچه دوزی

    قیچی

    قیچی جزو همیشگی و جدانشدنی کارهای بافتنی و سوزن دار است .

    نحوه بافت

    در مرحله ی اول آموزش کچه دوزی ابتدا مقداری صابون را داخل آب رنده کنید و بهد از حل شدن صابون در آب این محلول را درون اسپری آب افشان بریزید و روی الیاف کچه بپاشید . این کار به منظور فشردن و اتصال راحتتر الیاف کچه به همدیگر انجام میشود.

    طرح مورد نظر را روی قسمتی از پارچه که میخواهید کچه بافی را روی آن انجام دهید مشخص کنید . فرچه ی کچه دوزی را زیر پارچه قرار دهید و مقداری از الیاف کچه را بردارید و روی قسمتی ک طرح را مشخص کردید قرار دهید.بعد محلول آب و صابون را روی الیاف اسپری کنید و با سوزن شروع کنید به سوزن زدن الیاف.

    بعد از اینکه تمام الیاف داخل پارچه دوخته شد سراغ قسمتهای خالی طرح میرویم و آنها را پر میکنیم.

    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    دیدگاه‌های نوشته