هنرکده نیوشا

آموزش ظروف لعاب دار

  • ظروف لعاب دار

    با لعاب دار کردن ظروف سفالی و سرامیکی میتوانیدآنها را تا مدتها استفاده کنید و کاملا مصرفی خواهند بود و حتی میتوانید از هرکدام از ظروف تعداد بالایی را تولید کنید و به عنوان یک کارآفرین در این زمینه فعالیت داشته باشید.

    لعاب دار | ظروف لعاب دار | آموزش ظروف لعاب دار

    آماده کردن ظروف لعاب دار

    اول از همه باید لعاب را به شکل دوغاب درآورید .مواد لعاب ساخته شده را با آب آسیاب کنید که معمولا لعاب ها را آن قدر نرم میکنند که روی الک 120 یک درصد در زیر بماند . مدت ساییدن باید کنترل شده باشد تا از نرم شدن بیش از حد دانه های درشت لعاب در دوغاب جلوگیری شود.

    برای جلوگیری از ته نشین شدن ذرات لعاب ، مواد معلق کننده مثل کائولین به اندازه ی 5 تا 7 درصد از وزن ترکیب لعاب را به آن اضافه کنید در این صورت میتوانید از بنتونیت تا حدود یک درصد وزن لعاب خشک استفاده کنید. زمانی میتوانید از بنتونیت استفاده کنید که امکان افزایش کائولین به لعاب فراهم نباشد . اضافه کردن آب به پودر باعث ایجاد دوغاب میشود . غلظت لعاب به عواملی مثل : وزن لعاب ، چسبندگی ، کشش لعاب ، تخلخل بدنه و زمان غوطه وری بدنه ی ظرف در لعاب بستگی دارد.

    ظرف لعاب دار | لعاب | آموزش ظروف لعاب دار | ظرف لعابدار

    بدنه های سرامیکی چون سوراخهای ریز و خلل و فرج های زیادی دارند ضخامت بیشتری از لعاب را به خود میگیرند و لعاب بیشتری جذب میکنند.میزان چسبندگی لعاب را میتوان با اضافه کردن بنتونیت و بعضی صمغ ها و نشاسته تنظیم کنید.پس از گذشت زمان برای ساییدن لعاب محتویات آسیاب را در ظرفی تخلیه کنید و آن را از الک 120 عبور دهید در این زمان دوغاب لعاب کاری آماده است.برای لعاب کاری بدنه های سرامیکی روش هایی مثل غوطه وری ، پاشیدن ، ریختن و نقاشی با قلمو و اسفنج وجود دارد که مرسوم ترین روش برای این کار ریختن دوغاب روی بدنه ظرف است.

    گلدان لعاب دار | ظرف لعاب دار | آمزش ظرف لعاب دار | لعاب

    با استفاده از این روش و انجام مراحل آن لعاب آماده شده که به صورت دوغاب است را در ظرفی بزرگ بریزید و اشیاء کوچک را داخل لعاب فرو ببرید و بیرون بیاورید و برای لعاب دادن ظرف های بزرگ میتوانید ظرفی را که میخواهید لعاب بزنید روی ظرف لعاب بگیرید و با ظرف دیگر لعاب را روی سفال یا سرامیک بریزید که در این صورت لعاب را به خود جذب میکند.میزان لعابی که روی ظرف ریخته میشود باید در تمام نقاط ظرف یکسان باشد و همچین تمام ظروفی که در کوره قرار داده میشود باید به یک اندازه لعاب داشته باشند در غیر این صورت ظروفی که لعاب کمتری دارند زودتر میپزند . روش دیگر این است که ظروف دارای لعاب بیشتر را نسبت به بقیه ی ظروف در فاصله ینزدیکتری نسبت به شعله ی کوره قرار دهید.

    لعاب | ظروف لعاب دار | آموزش ظروف لعاب دار | ظرف

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    نحوه رنگ آمیزی لعاب

    کسانی که هنر سفالگری را انجام میدهند در حین انجام هنر سفالگری نقوش مختلفی را روی سفال اجرا میکنند و در بازار عرضه میکنند . برای اینکه روی ظروف سفالی نقاشی بکشید دو روش وجود دارد :

    روش اول نقاشی زیرلعاب  که به آن نقاشی زیر رنگی هم میگویند.

    روش دوم نقاشی روی لعاب که به آن نقاشی رو رنگی میگویند.

    ماگ لعاب دار | لعاب | ظرف لعاب دار | آموزش ظروف لعاب دار | ماگ لعابدار

    نقاشی زیررنگی

    پس از اینکه ظروف پخ داده شدند نقوش دلخواه و موردنظر خود را با رنگهای دلخواه بر روی ظرف بکشید و بعد از تمام شدن نقاشی تمام سطح داخلی و خارجی ظرف را با لعاب شفاف بپوشانید . درجه حرارت لازم برای پخت این لعاب روی سفال حدود 1000 درجه سانتی گراد است و به مدت 8 تا 10 ساعت میباشد.

    نقاشی رو رنگی

    این نوع نقاشی روی لعاب قرار میگیرد و پس از لعاب کاری و پختن لعاب روی آن را با رنگ نقاشی میکنید این نوع نقاشی ساده تر از نقاشی زیر رنگی است چون اگر نقشی یا طرحی را اشتباه بکشید به راحتی میتوانید آن را پاک کنید . میزان حرارت لازم برای پخت این نقوش به رنگ بستگ دارد و معمولا بین 600 تا 900 درجه سانتی گراد و به مدت 6 تا 8 ساعت است.

    ظروف فانتزی لعاب دار | ظروف لعاب دار | لعاب | آموزش ظروف لعاب دار

    در اینجا سه عامل در رسیدن به نتیجه دلخواه بسیار مؤثر است:درجه حرارت کوره، فضای کوره و ترکیب لعاب است.

    درجه حرارت کوره در پخت لعاب بسیار مهم است، شما باید با توجه به رنگ و لعابی که انتخاب کرده اید درجه حرارت کوره را تنظیم کنید زیرا بعضی از رنگ ها فرار هستند و اگر حرارت کوره بالا باشد تغییر رنگ می دهند و نتیجه ای که می خواهید را به شما نمی دهند.

    هنگام سرد و خشک شدن لعاب هم فضای داخلی کوره ای که ظروف داخل آن قرار دارند هم بسیار مهم است. موادی که در ترکیب لعاب استفاده می شود هم مهم است، و نسبت اکسید ترکیب شده در لعاب برای بدست آوردن یک رنگ خاص از عوامل بسیار مهم است به عنوان مثال اگر اکسید کروم را با قلع ترکیب کنید لعابی به رنگ صورتی بدست می آید.

    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    دیدگاه‌های نوشته