هنرکده نیوشا

آموزش میناکاری روی سفال

  • آموزش میناکاری روی سفال

    آموزش میناکاری روی سفال

    به هنر میناکاری لعاب برجسته هم میگویند که قدمت آن به پنج هزار سال پیش برمیگردد.

    که جز اختراعات خلاقانه ی بشر تا به امروز بوده است . این هنر هنوز هم طرفداران بسیار زیادی دارد و محبوبیت ویژه ای در شهرهای سنتی ایران دارد.

    آموزش میناکاری | آموزش میناکاری روی سفال | میناکاری

    ابزار میناکاری روی سفال

    انتخاب سفال خام با توجه به سلیقه ی خود یا مشتری با توجه به سلیقه ی شخصی خود میتوانید شابلون مخصوص را انتخاب کنیددرصورتی که به سیاه قلم علاقه دارید میتوانید سیاه قلم میناکاری را تهیه کنیدبه لعاب برای تثبیت طرح نیاز داریم

    مراحل آموزش میناکاری روی سفال

    برای اینکه یاد بگیرید روی سفال میناکاری انجام دهید به شش مرحله نیاز دارید:

    سمباده کشی سفال

    رسم طرح مورد نظر

    تهیه شابلون

    خطوط سیاه قلم

    لعاب کاری

     

    قرار دادن ظرف در کوره

    لیوان میناکاری سفالی | میناکاری روی سفال | میناکاری

    مرحله اول سمباده کشی سفال

     

    مرحله ی اول باید سطح سفال موردنظر را به طور کامل سمباده بکشید تا ناهمواری ها و سوراخ های موجود در سفال از بین برود و خروجی بی نقص و ایرادی داشته باشیم.

    بعد از اینکه سمباده کشی سطح سفال به اتمام رسید با یک پارچه ی نمناک سطح سفال را کاملا تمیز کنید.

    آموزش میناکاری روی سفال | میناکاری روی سفال | میناکاری

    مرحله ی دوم رسم طرح موردنظر روی سفال

    قبل از اینکه بخواهید طرحی را روی سفال بکشید لازم است که
    مرکز سفال را پیداکنید . برای این کار باید دو قطر عمود بر هم ظرف را اندازه
    بگیریم و مرکز را علامت دهیم به این شکل مرکز ظرف بدست می آید.
    در ظرفهایی که مرکز آنها مرکزشان دشوار یا غیرممکن است میتوانید با درنظر گرفتن طرح ظرف شابلون را روی ظرف قرار دهید. مثل گلدان و ظروف دفرمه

    شابلون میناکاری | آموزش میناکاری | میناکاری روی سفال

    مرحله سوم تهیه ی شابلون میناکاری

    بعد از پیداکردن مرکز ظرف نوبت به قرار دادن شابلون روی ظرف میباشد .برای این کار باید از جوهر مخصوص استفاده کنید تا طرح به طور کامل مشخص و واضح باشد. سعی کنید جوهر را روی محور طرحهای شابلون حرکت دهید و اگر در این مرحله مشکلی به وجود آمد میتوانید از ماژیک استفاده کنید.

    مرحله چهارم خطوط سیاه قلم

    یکی از مراحل حائز اهمیت هنگام آموزش میناکاری روی سفال، کشیدن خطوط سیاه قلم پس از اتمام کار شابلون‌زنی است.منظور از سیاه قلم در میناکاری ترکیب چسب و گرافیت است که بر روی نقش های طرح میزنند تا هنگام لعاب کاری شکل طرح حفظ شود . از آنجایی که خطوطی که با سیاه قلم بر روی سازه ایجاد می‌شوند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، هر چه تلاش کنید تا این خطوط صاف و یکنواخت باشند طرح شما کیفیت بالاتری خواهد داشت.

    کوره میناکاری | آموزش میناکاری روی سفال | میناکاری روی سفال

    مرحله پنجم لعاب کاری

    یکی از مراحل مهم در میناکاری لعاب کاری در انتهای کار است . لعاب کاری در پایان کار باعث تثبیت و ماندگاری طرح رسم شده و نقاشی که روی سفال کشیدید میشود . پس از سیاه قلم می‌توانید لعاب موردنظر را داخل پمپ ریخته و به کمک سوزن  آن را بر روی نقش‌های مخصوص بکشید تا تمام نقاط طراحی شده را بتوانید پر کنید. بهتر است نهایت حوصله و دقت خود را به کار بگیرید تا بتوانید ظرافت کار را حفظ کنید.

    ظرف میناکاری | ظرف سفالی میناکاری | میناکاری روی سفال

    مرحله ششم قراردادن ظرف داخل کوره

    قرار دادن ظرف داخل کوره بسیار مهم است چون باعث میشود پیوستگی و انسجام طرح روی ظرف ثابت بماند و خشک شود. حرارت کوره با توجه به شرایط سازه باید به‌صورتی باشد که کوره نه ترک بردارد و نه اینکه برای حفظ استحکام خود دچار مشکل شود. چرا که اگر حرارت به حداقل دمای موردنیاز سازه نرسد سازه پیوستگی خود را حفظ نخواهد کرد. به‌همین دلیل پس از اتمام کار نوبت پاشیدن فرد و قرار دادن سازه درون کوره فرا می‌رسد. ظرف میناکاری که در برابر سرب و هوازدگی مقاوم باشد برای پخت و به عمل آمدن نیازمند دمای حداقل 900 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. البته این عدد با توجه به نوع لعاب نیز می‌تواند متغیر باشد چرا که لعاب خود به‌تنهایی یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان دمای موردنیاز سازه است.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته