هنرکده نیوشا

آموزش شماره دوزی

  • آموزش شماره دوزی

    آموزش شماره دوزی

    شماره دوزی نوعی دوخت گلدوزی و سوزن دوزی نوعی دوخت روی پارچه ی سوراخدار است که در آن با دوخت های ضربدری داخل طرح موردنظر کامل پر میشود.ولی مدل دوخت در شماره دوزی مانند کوبلن دوزی است با این تفاوت که در کوبلن دوزی فقط از یک کوک استفاده میشود ولی در شماره دوزی قطر مربع ها به صورت ضربدری پر میشود.

    آموزش شماره دوزی | شماره دوزی

    اگر قبلا دوخت کوبلن را انجام داده باشید دوخت شماره دوزی را نیز راحتتر یاد میگیرید.

     

    در شماره دوزی مربع هایی فرضی را در نظر میگیریم و با نخ کوبلن یا نخ ابریشم که استفاده از هر نوع نخ کاملا سلیقه ایی میباشد و با سوزن دو راس روبروی مربع را به همدیگر وصل میکنیم.


    لوازم موردنیاز برای شماره دوزی  

    تور شماره دوزی یا پارچه ی بافت درشت

    پارچه

    سوزن

    نخ گلدوزی یا کوبلن دوزی

    طرح شماره دوزی

    پارچه شماره دوزی | آموزش شماره دوزی | شماره دوزی

    انتخاب پارچه

    از نکات اولیه و مهم در شماره دوزی انتخاب پارچه ی مناسب یعنی پارچه ای که چهارخونه و سوراخ دار باشد میباشد.پارچه هایی که بافت چهارخونه دارن یا به صورت توری هستند برای دوخت شماره دوزی مناسبند .

     

    توری شماره دوزی یک پارچه ی مشبک و سوراخدار است که میتونید از تمم خرازی ها به راحتی تهیه کنید .دقیقا همان پارچه ی کوبلن دوزیه با این تفاوت که طرح روش کشیده نشده و یک رنگ میباشد.

    آموزش شماره دوزی | شماره دوزی

    توری شماره دوزی را روی پارچه ی اصلی قار میدهیم و با دوخت ای کوکی توری را به پارچه وصل میکنیم و دوخت را بر روی آن انجم میدهیم . توجه کنید که دوخت نباید زیاد سفت و محکم باشد تا در انتهای کار به راحتی توری از پارچه جدا شود. میتوانید برای نگهداشتن تور از کارگاه هم استفاده کنید .

    سوزن مناسب شماره دوزی باید متناسب با پارچه انتخاب شود .مثلا برای پارچه هایی که بافت متراکم دارند از سوزن سایز بزرگ باید استفاده کنید تا سوراخ ایجاد شده باقی بماند و برای پارچه های بافت درشت باید از سوزن درشت یا سوزن کوبلن دوزی استفاده کنید.

    نخ مورد استفاده در شماره دوزی نخ کوبلن میباشد .نخ های کوبلن دارای شش رشته میباشند که بسته به تراکم پارچه میتوانید رشته های نخ را از هم جدا کنید و آن را کم کنید .زمانی که شروع به کار با یک رنگ میکنید باید کد و شماره ی رنگ را یاداشت کنید تا در زمانی که نخ به اتمام رسید بتوانید به راحتی نخ را تهیه کنید و نخ جدید با قبلی اختلاف رنگ نداشته باشد چون در این صورت کارشما ناقص و خراب میشود.

    آموزش مراحل شماره دوزی

    اول از همه سوزن را در نقطه ی شروع طرح از زیر کار بالا می آوریم.

    دوم اینکه چون پارچه را به صورت مربع مربع درنظر میگیریم پس از نقطه ای که سوزن را بالا آوردیم به صورت ضربدری در طول طرح ادامه میدهیم.به دو روش میتوانیم دوخت را انجام دهیم اینکه یک ضلع ضربدر را بدوزیم بعد تمام ردیف را پرکنیم بعد ضلعهای دبگر ضربدر را تمام کنیم.روش دوم اینکه هر مربع را به صورت جداگانه دوخت ضربدری بزنیم.

    معمولا در طرح شماره دوزی شماره و کد رنگها را در جدول راهنما مینویسند تا کار برای شما راحتترشود.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    دیدگاه‌های نوشته