هنرکده نیوشا

آموزش آینه کاری روی سفال

  • آموزش آینه کاری روی سفال

    نقاشی با آبرنگ

    آینه به عنوان یک عنصر با نماد پاکی و روشنایی و شفافیت از گذشته تا کنون در بین ایرانیان محبوبیت زیادی داشته و در تزیین خانه ها از آن استفاده کرده اند . اگر به بناهای تاریخی ایرانی و بناهای مذهبی دقت کرده باشید میتوانید اهمیت آینه را در زندگی ایرانیان درک کنید . در گذشته از آینه در دیوار و سقف خانه ها استفاده میکردند اما امروزه با پیشرفت کاربردهای آینه کاری روی اجسام دیگر نیز از آینه استفاده میکنند و باعث جذابتر شدن اکسسوری ها و دیزاین منزل های ایرانی میشود.

    آینه شکسته | آینه کاری روی سفال | آموزش آینه کاری

    آینه کاری

    در این هنر تکه های کوچک آینه را روی انواع سفال مثل گلدان ، اکسسوری ها ، میوه خوری ، شیرینی خوری و… میچسبانند که بعضی افراد با چسباندن آینه ها نقوش و طرحهای اسلیمی را پیاده میکنند و بعضی دیگر کل ظرف سفالی را با آینه های شکسته میپوشانند.

    آینه کاری | آینه شکسته | آموزش آینه کاری روی سفال | آینه کاری روی سفال

    یکی از جذابت های این هنر این است که زمان تمام شدن کار با تابیدن نور به ظرف و منعکس شدن نور از هر تکه ی آینه جلوه ی بسیار زیبا و درخشانی به ظرف و کار میدهد.

     

    نکته ی مثبت دیگری که دارد این است که چون آینه با ملات و چسب به سفال چسبیده میشود لایه ی محکمی را در خارج ظرف ایجاد میکند که همین امر باعث میشود استحکام ظرف بالا رود و طول عمر بیشتری داشته باشد.

    قلموها دونوع هستند : قلموهای مصنوعی و طبیعی که طبیعی از موی حیوانات ساخته میشود اما بیشتر هنرمندان برای کار با آبرنگ قلموی مصنوعی را ترجیح میدهند چون آب را بیشتر در خود نگه میدارد .قلموهای مصنوعی علاوه بر قیمت پایینتری که دارند نسبت به قلموهای طبیعی در برابر آسیب ها و شکستگی مقاوم تر هستند .

    آینه کاری را میتوان روی چوب ، فلز و حتی سرامیک هم انجام داد اما بهترین بیس برای اجرای اینه کاری همان سفال میباشد.سفالی که انتخاب میکنیم باید سطحی صاف و یکدست داشته باشد.میتوانید آینه را به صورت کیلویی خریداری کنید و خودتان برش دهید.

    وسایل موردنیاز

    آینه با ضخامت یک میلی متر یا دو میلی متر

    چسب چوب بی رنگ

    سمباده

    دستمال

    ظرف سفالی

    سیم چین و الماس برای برش آینه

     

    رنگ اکرولیک

    مراحل انجام آینه کاری

    ابتدا باید ظرف سفالی خودرا سمباده بکشیم تا سوراخها و برجستگی های روی سفال از بین برود و یکدست شود.بعد با یک دستمال نم دار کاملا تمیز میکنیم و گردو غبارهای روی کار را پاک میکنیم.بعد آینه هارا به اندازه ی داخواه با الماس آینه برش مدهیم . توجه کنید که آینه ها هم به صورت برش داده شده در بازار موجود است و هم به صورت کیلویی . در صورتی که اینه های آماده و برش خورده شده خریداری کردید لازم نیست که یا الماس آنها را برش دهید.

    در صورتی که میخواهید آینه ها یک اندازه نباشند میتوانید با انبر یا سیم چین به قطعات مختلفی برش بزنید . توجه داشته باشید در این مرحله دقت زیادی داشه باشید چون ممکن است در حین برش دادن خورده های آینه داخل چشمتان برود.

     

    با استفاده از یک مداد یا ماژیک طرح موردنظرتان را روی سفال بکشید بعد با آینه طرح را پیاده کنید .به صورت تکه تکه از یک گوشه ی طرح شروع کنید در هر مرحه به سفال چسب چوب بزنید و آینه را روی سفال قرار دهید.سعی کنید این مرحله از کار را با دقت انجام دهید تا نتیجه ی نهایی مرتی و تمیز باشد.

    تهیه ملات آینه کاری

    بعد از اینکه کار چسباندن آینه ها تمام شد دو الی سه ساعت زمان لازم است تا کاملا خشک شود . در این حین میتوانید ملات را آماده کنید تا با آن فضای خالی بین قطعات آینه را پر کنید.

    برای اینکه ملات آینه کاری را درست کنید باید سیمان سیاه یا سفید را با پودرسنگ ترکیب کنید . معمولا یک واحد سیمان با سه واحد پودرسنگ ترکیب میشود.

     

    ملات را میتوانید از چسب چوب و آب و گچ نیز تهیه کنید. بعد از اینکه ملات را تهیه کردید کامل به تمامی قسمتهای ظرف بزنید تا فضاهای خالی و درزها کامل برطرف شود.بعد از اینکه کار کاملا خشک شد با یک دستمال نمدار کامل آینه را تمیز کنید که به این کار در اصطلاح بندکشی هم میگویند.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    دیدگاه‌های نوشته