هنرکده نیوشا

آموزش نقاشی آبرنگ

  • آموزش نقاشی آبرنگ

    نقاشی با آبرنگ

    آبرنگ یک هنر و تکنیک آسان و کاربردی است که داشتن سرعت عمل بالا در این هنر بسیار موثر است .کسب مهارت و اجرای اصولی آبرنگ نیز برای خروجی پخته تر و بهتر مفید است.

    منظره آبرنگ | آبرنگ | نقاشی آبرنگ | آموزش نقاشی آّرنگ

    کاغذ مناسب نقاشی با آبرنگ

    به راحتی میتوانید روی کاغذ معمولی با آبرنگ کار کنید اما نتیجه ی کار متفاوت خواهد شد.

    برای اینکه کاغذ آبرنگ دچار موج و خم شدگی و چروک نشودمیتوانید از کاغذ های ضخیم و گرم بالا استفاده کنید .بهترین کاغذ برای آبرنگ کاغذ های سنگین که دارای یک پوشش است که آب بیشتر جذب میشود.پوشش روی کاغذ کمک میکند تا در زمان نقاشی کشیدن کاغذ چروک نشود و حالت اصلی آن حفظ شود.

    کاغذهای آبرنگ موردنیاز برای آبرنگ حداقل باید 300 گرم وزن داشته باشند . برای اینکه بتوانید در این هنر تجربه کسب کنید میتوانید انواع کاغذ ها با گرم های مختلف را امتحان کنید تا بهترین نوع را انتخاب کنید.

     

    برای کار با آبرنگ میتوانید کاغذ را خشک کنید . خشک کردن کاغذ به این صورت است که کاغذ را در آب خیس کنید و اجازه دهید مدتی خیس بماند بعد خشک شود.در ایین فرایند کاغذ مقداری جمع میشود و چروک نمیشود.

    نقاشی آبرنگ | آبرنگ | آموزش نقاشی آبرنگ

    انتخاب قلمو

    نحوه ی انتخاب قلموی آبرنگ باید با انتخاب طرح موردنظر تناسب داشته باشد .برای شروع کار با آبرنگ باید حتما انواع قلمموها و کاربردهارا بشناسید تا طرحی مناسب و زیبا را خلق کنید.

     

    افراد مبتدی بهتر است با یک قلموی و یک برس صاف و یک قلموی گرد بزرگ و متوسط و کوچک شروع کنند.برای تمیز کردن و شست و شوی قلموها باید با لیوان آب انجام شود . پاک کردن قلمو با آب  زمانی انجام میشود که میخواهید رنگ روی قلمو را تغییر دهید یا اینکه میخواهید نقاشی را تمام کنید . تمیز کردن و شستن قلمو بسیار مهم است چون زمانی که میخواهید رنگ جدید را به قلمو بزنید با رنگ قبلی ترکیب میشود و نقاشی خراب میشود.

    نقاشی آبرنگی | نقاشی آبرنگ | آبرنگ | آموزش نقاشی آبرنگ

    قلموها دونوع هستند : قلموهای مصنوعی و طبیعی که طبیعی از موی حیوانات ساخته میشود اما بیشتر هنرمندان برای کار با آبرنگ قلموی مصنوعی را ترجیح میدهند چون آب را بیشتر در خود نگه میدارد .قلموهای مصنوعی علاوه بر قیمت پایینتری که دارند نسبت به قلموهای طبیعی در برابر آسیب ها و شکستگی مقاوم تر هستند .

    وسایل موردنیاز

    کاغذ یدک برای امتحان کردن رنگ ها

    دستمال یا دستمال کاغذی

    دو یا چند لیوان برای شست و شوی قلموها

    قلموی رنگامیزی

    روزنامه

    پالت رنگامیزی

    نوارچسب

    کاغذ آبرنگ

     

    رنگ آبرنگ

    مراحل شروع کار با آبرنگ

    آماده سازی فضای کار

     

    مطمئن شوید فضایی که قصد کارکردن در آن را دارید تمیز و مناسب باشد . ابتدا میز کار خودرا آماده کنید و فضایی را برای شروع نقاشی انتخاب کنید و چندلیوان آب را آماده ئ روی میز قرار دهید تا حین کار مجبور به پر کردن لیوانها نشوید.قبل از استفاده از هر رنگ روی یک کاغذ تست کنید و چسب نواری قهوه ایی یا نوار ماسک که مخصوص نقاشی آبرنگ است علامت بزنید.

    طراحی اولیه

    اول از همه قبل از شروع به کار با آبرنگ میتوانید طرح موردنظرتان را با مداد روی کاغذ بکشید بعد با آبرنگ روی طرح پیاده کنید .اما برخی افراد علاقه یی به دیده شدن مداد زیر آبرنگ ندارند پس طرح را با مداد نمیکشند.این کار بستگی به مهارت وتجربه ی شما در مورد نقاشی دارد و کاملا سلیقه ای میباشد.

     

    برای جلوگیری از مشخص بودن مداد زیر کار رنگامیزی شده بهتر است از مدادهای گرافیتی و نرم استفاده کنید یا قبل از رنگامیزی با پاککن طرح را کمرنگ کنید تا زیر کار مشخص نباشد.

    آبرنگ | نقاشی آبرنگ | آموزش نقاشی با آبرنگ

    استفاده صحیح از آب

    باید مقدار آبی که استفاده میکنید با طرح ربط داشته باشد مثلا بعضی اوقات استفاده ی زیاد از آب باعث میشود طرح در قسمتهایی که نباید روشنتر باشد و برعکس .آب زیاد باعث میشود که رنگها با هم ترکیب شوند و کلا نقاشی جلوه ی بدی به خود بگیرد.

     

    در بعضی جاها استفاده کم و کافی از آب میتواند اثر هنری شمارا زیباتر کند گرچه استفاده ی زیاد از آب در بعضی مراحل کار به زیباتر شدن کار کمک میکند اما باید مقدار استفاده کنترل شده باشد.

    نقاشی با آبرنگ | آبرنگ | نقاشی آبرنگ | آموزش نقاشی آبرنگ

    از نور به تاریکی

     

    در نقاشی با آبرنگ اگر با رنگ تیره شروع به کار کنید رنگهای روشنی که بعدا به کار اضافه میکنید قابل رویت نخواهد بود . در آبرنگ باید به صورت صعودی با رنگها کارکنید یعنی در تمام مراحل باید از رنگهای روشن به سمت تیره پیشروی کنید .به این تربیت تیرگی و روشنی رنگها قابل رویت است و در هر مرحله باید صبرکنید که کاملا خشک شود بعد لایه ی بعدی را رنگامیزی کنید.

    آبرنگ | مراحل آب رنگ | آموزش آبرنگ | نقاشی آبرنگ

    تکنیک های نقاشی با آبرنگ

    تکنیک خیس در خیس

     

    این تکنیک ساده ترین نوع نقاشی آبرنگ است . در این تکنیک با جاری شدن رنکگ به صورتی که آب زیادی داشته باشد و ترکیب رنگهای مختلف روی یکدیگر باعث میشود که جلوه ی زیبایی به نقاشی شما بدهد.

    تکنیک خیس در خیس | تکنیک آبرنگ | نقاشی آبرنگ

    تکنیک پاشیدن آبرنگ

    از این تکنیک برای نقاشی کردن باران ، قطره های آب و گردوغبار و موج استفاده میشود. با قلمویی که دارید میتوانید با ضربه زدن های متداول به قلممو رنگ را روی کاغذ بپاشانید.

    تکنیک پاشیدن رنگ | نقاشی آبرنگ | آموزش نقاشی آبرنگ

    تکنیک ایجاد بافت

     

    اگر میخواهید به آبرنگ خود بافت اضافه کنید میتوانید درحالی که رنگ خیس است به آن نمک اضافه کنید نمک مقداری از رنگ را به خود جذب میکند به طوری که با برداشتن نمک از روی کار بافت های جذابی روی نقاشی ایجاد میشود.

    تکسچر آبرنگ | آبرنگ | آموزش نقاشی آبرنگ

    تکنیک برداشتن رنگ

     

    این رنگ زمانی جذاب به نظر میرسد که رنگ هنوز خیس است . به این صورت که برس خیس را ابتدا با دستان خود خشک کنید سپس قلمورا روی رنگ خیس بزنید تا قلمو مقداری از رنگ را به خود جذب کند.میتوانید از دستمال نیز استفاده کنید تا این تکنیک اجرا شود.

    آبرنگ | نقاشی آبرنگ | آموزش نقاشی آبرنگ | آب رنگ

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته