هنرکده نیوشا

آموزش منبت کاری روی چوب

  • آموزش منبت کاری روی چوب

    آموزش منبت کاری روی چوب

    نام منبت از نبات گرفته شده که به معنی گیاه میباشد و لغت آن به معنی کنده کاری روی سطح چوب میباشد. منبت کاری روی چوب از هنرهای بسیار پرطرفدار و جزو صنایع دستی محسوب میشود که قدمت تاریخی این هنر تقریبا به قرن سوم هجری قمری برمیگردد .

    ابزار مورد نیاز

    میز مناسب کار با چوب

    انواع مغار

    چکش

    گیره نگهدارنده چوب

    چاقوی مخصوص منبت کاری

    اسکنه

    کوبه ها

     

    اره مویی

    انواع مغار شامل مغار تخت ، گلویی ، نیم باز و شفره میباشد و چکش برای ضربه زدن روی مغار است که برای جلوگیری از جابه جا شدن چوب روی میز از گیره یا پیچ دستی استفاده میشود.اسکنه جهت کندن و شکاف دادن روی چوب مناسب میباشد که اتصالات را میسازد. کوبه ها نیز ابزار هایی هستند که برای تراش دادن چوب مناسب میباشند.

    انتخاب چوب مناسب در کار منبت کاری در روند کار و زیبایی نهایی کار تاثیر بسیار زیادی دارد پس با توجه به نوع طرح و نقشی که قصد انجام آن را دارید باید چوب مناسب انتخاب کنید.

    منبت روی چوب | آموزش منبت روی چوب | منبت کاری | چوب

    چوب های مناسب منبت کاری


    چوبهای مورد استفاده در هنر منبت کاری شامل :

    چوب گردو ،گلابی ، چنار ، نارون ، راش ، تبریزی ، باس ، آلبالو ، ماهون و بلوط سفید مییباشد که هرکدام از این چوب ها رنگ متفاوتی دارند و باعث ایجاد آثار هنری متنوعی میشود.

    هنر منبت کاری | منبت کاری روی چوب | آموزش منبت کاری روی چوب

    مراحل انجام کار

    طراحی نقشه و انتخاب طرح موردنظر

    انتخاب چوب مناسب منبت کاری .چوب انتخاب شده باید بافت ریز داشته باشد و بدون گره باشد علاوه بر آن محکم و سنگین باشد با بتواند در برابر ضربات مغار مقاومت کند و دوام داشته باشد.

    طرح را به صورت پرینت گرفته شده با چسب چوب روی چوب قرار دهید یا اینکه طرح موردنظر را با کاربن روی چوب بکشید.

    بعد از برش طرح باید زمینه را تا سه چهارم عمق چوب خالی کنید.

    بعد از کندن چوب شروع به فرم دهی چوب با ابزارهای مختلف بکنید.

    مرحله ی نهایی پرداخت چوب میباشد. در این مرحله با سمباده سطح کار را مرتب کنید و در آخر با روغن جلا و ابزار موردنیاز سطح چوب را براق کنید.

    سبک های مختلف منبت کاری

    منبت معرق

    این هنر مانند پازل است که تکه های مختلف چوب را با جنس و رنگ متفاوت در کنارهم قرار میدهند و خروجی کار به صورت یک تابلو یا یک اثر هنری برجسته ساخته میشود.

    برجسته نمایی

     

    طرح نهایی از سطح چوب بیرون آمده و به صورت برجسته نمایان میشود.به مرور با تکمیل شدن طرح بیشتر برجسته کاری مشخص و زمینه محو میشود.

    پیکر تراشی | منبت روی چوب | آموزش منبت روی چوب

    پیکر تراشی

    پیکرتراشی جزو گروه مجسمه سازی است و برای انجام این کار به صورت حرفه ایی باید اصول و قواعدپیکرتراشی را به صورت کامل یاد گرفته باشید.

    منبت مشبک | منبت روی چوب | آموزش منبت روی چوب | منبت مشبک روی چوب

    منبت مشبک

    قسمتهایی از چوب را میبرید و بقیه ی چوب را منبت کاری میکنید که حالت مشبک و سوراخ داخل کار وجود دارد.

    بازار کار هنر منبت کاری روی چوب

    هنر منبت کاری روی چوب جزو صنایع دستی محسوب میشود و با یادگیری این هنر میتوانید درآمد زیادی کسب کنید.برای شروع این هنر تنها به یک میز برای کار و وسایل مبتدی منبت کاری را لازم دارید و در یک فضایی حدودا 3 برابر میز کارتان میتوانید این هنر را شروع کنید.ابزاری که تهیه میکنید معمولا مادام العمر میباشد و فقط یکبار برای همیشه وسایل را تهیه میکنید که ایم مورد نیز میتواند از مزیت های این هنر پرطرفدار باشد

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    دیدگاه‌های نوشته