هنرکده نیوشا

صفر تاصد هنر پتینه

  • صفر تاصد هنر پتینه

    پتینه چیست؟

    پتینه (Patina) در لغت به معنای کهنگی، زنگار و خوردگی سبز رنگی است که در روی فلز مس ایجاد می‌شود. هنر پتینه یا پتینه‌کاری، هنری با اصالت ایتالیایی و به معنای به‌کارگیری روش‌هایی برای کهنه کردن اجسام، اشیا هنری و سطوح مختلف است. در پتینه‌کاری به کمک رنگ‌های پوشاننده، تیره کننده، روشن کننده، مات کننده و متریال‌های دیگر به اشیا و سطوح، حالتی کهنه و آنتیک داده می‌شود.

     

    هنر پتینه با اضافه کردن نقوش رنگی اکثراً بدون الگو، کیفیت جدیدی به فضا، دیوار و ظروف می‌بخشد. هر پتینه کاری برای هر جز از کارش روندی مناسب و متفاوت ابداع می‌کند که تا قبل از دیدن کار پایانی، نمی‌توان تصور کاملی از آن داشت. به این روش آزاد در هنر پتینه، مانور روی سطوح می‌گویند.

    پتینه کاری | هنر پتینه کاری |صفرتاصد پتینه

    کاربرد هنر پتینه

     

    دو کاربرد رایج در هنر پتینه وجود دارد؛ یکی از آن‌ها کهنه‌نمایی لوازم جدید برای ایجاد سبکی متفاوت و نشان دادن قدیمی بودن لوازم در دکوراسیون فضاهای داخلی و بیرونی است. کاربرد دوم استفاده از روش‌های پتینه‌کاری به عنوان پوشش هنری روی سطح دیوارها در ساختمان است. در این کاربرد از انواع رنگ‌های روغنی، آکریلیک و پلاستیک و انواع متریال‌ها برای ایجاد بافت و سطوح برجسته استفاده می‌شود.

    سطوح مورد نیاز پتینه کاری

     

    پتینه به دلیل استفاده از روش آزاد روی سطوح می‌تواند هر جایی بکار برده شود. سطوحی که می‌توان روی آن‌ها پتینه کاری کرد محدودیتی ندارند و تقریباً روی هر چیزی که بخواهید می‌توانید پتینه کنید. مجسمه‌ها، اکسسوری ها ،سفال‌های برجسته دیواری، نقش برجسته‌های فلزی و گچی، دیوار، سقف و کف، کابینت‌های آشپزخانه، میز غذاخوری، درب‌های تزئینی و معمولی، کاشی‌های دیوار و کف لابی و سرامیک‌های دیواری، همگی برای پتینه، بوم‌های خوبی هستند.

    پتینه کاری | ظروف پتینه کاری | هنر پتینه

    سبک‌های هنر پتینه

    دسته‌بندی اصلی هنر پتینه دو سبک کلاسیک و مدرن است. پتینه‌کاری کلاسیک چه بر روی دیوار و چه بر روی اشیابرای ایجاد حالت کهنه انجام می‌شود. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از روغن مخصوص شاپون یا شاپان، به سطوح بسیاری از اجسام در منزل، نمایی کهنه بدهید. برخی از روش‌های دیگر در سبک پتینه کلاسیک عبارتند از:

    استفاده از سطوح برجسته با نمای سنگ در فضاهای داخلی

    ایجاد نقوش آجر با رنگ روی دیوار

    ایجاد نقش ترک خوردگی با رنگ، روی دیوار

    ایجاد طرح چوب با رنگ روی دیوار یا سطوح وسایل منزل

    استفاده از ورق طلا یا طلایی‌رنگ بر روی سطوح مختلف

    ایجاد بافت روی دیوار و سطوح مختلف

    استفاده از نقوش فرشته و گل و بوته در معماری داخلی

     

    پتینه‌کاری مدرن طیف وسیعی از روش‌ها را دربرمی‌گیرد. پیشرفت فناوری و روش‌ها در معماری نوین باعث ابداع سبک‌های مختلفی با استفاده از متریال‌های مختلف شده است. در این سبک از هنر پتینه تمرکز هنرمندان پتینه‌کار میتوانند با سلیقه ی خود روشها جدیدی را در کار ابداع کنند و تنوع ایجاد کنند.

    پتینه کاری | پتینه | پتینه دیواری

    برای پتینه چه ابزاری لازم است؟

     

    اسفنج پتینه، کاردک، غلتک‌های نقش دار برای پتینه، خمیر پتینه یا خمیر تکسچر و رنگ مهم‌ترین ابزاری هستند که برای شروع پتینه باید بخرید. برای خرید ابزار پتینه کاری میتواند از طریق فروشگاههای حضوری و حتی اینترنتی وسایل موردنظر را تهیه کنید. خمیرهای مختلفی برای پتینه در بازار موجود است. خمیرهای فوری که برای نقاشی ساختمان مناسب‌اند، خمیر بتونه روغنی نام دارند . خمیری که برای پتینه مناسب است باید زود خشک شده و راحت سنباده کشی شود. خمیرهای پتینه روغنی استحکام و رنگ شبیه به گچ دارند و می‌توانید رنگ را به آن اضافه کنید. نوع دیگری از خمیر پتینه به نام خمیر تکسچر وجود دارد. خمیر تکسچر کمی گران‌تر است ولی دیرتر خشک می‌شود و می‌تواند چند روز روی حجم سازی با آن مانور دهید.

    پتینه | پتینه کاری | صفرتاصد هنر پتینه

    معرفی بهترین طرح‌های پتینه

    چند طرح و تکنیک در پتینه را معرفی می‌کنیم که
    بسیار پرطرفدار هستند

    طرح آمبره در پتینه کاری

    طرح آمبره را می‌توان جزو ترندترین تکنیک‌های
    هنری در همه شاخه‌های هنرهای تجسمی دانست. در پتینه، به کارگیری آمبره یعنی ایجاد
    تدریجی یک تناژ با رنگ‌های دلخواه. در این تکنیک از هر طیف رنگی که دوست
    دارید می‌توانید تنالیته بسازید. پتینه آمبره را می‌توان با سرعت انجام داد و
    برای هر فضا از رنگ‌های موجود در آن یا رنگ‌هایی که کمبودشان حس می‌شود می‌توان
    استفاده کرد تا فضا را متعادل کرد. در تکنیک آمبره می‌توانید از یک رنگ، چندین
    تنالیته ساخته و پتینه کنید و یا از رنگ‌های گرم به سرد یا برعکس رفته و تناژی
    که دوست دارید بسازید
    .

     

    پتینه آجر | پتینه | آموزش پتینه دیواری | پتینه دیواری

    بافت برجسته و نما چوب

     

    بافت برجسته و نما چوب هر دو در بیشتر پتینه‌های دیواری به خصوص در آشپزخانه، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها کاربرد دارند.

    کپی کردن با شابلون استنسیل

     

    استنسیل با استفاده از مواد رنگی و برجسته می‌تواند جلوه‌های بصری مدرن و جدیدی ایجاد کند. کپی کردن با شابلون استنسیل پتینه را سرعت می‌دهد و به هنرمند کمک میکند که کار را بهتر و زودتر انجام بدهد. . بدون ساخت شابلون و پتینه استنسیل نمی‌توان دیوارها و سقف‌های بزرگ را درزمان مشخصی اجرا کرد.

    پتینه نما آجر

     

    پتینه نما آجر یک تکنیک پرکابرد است که فضای خانه را تغییر داده و بهتر می‌کند. یک پتینه نما آجر در دیوارها و نقاطی از خانه که امکان به کار بردن آجر واقعی نیست می‌تواند نمایی آجری را خلق کند، بدون آنکه نگران مشکلات بنایی داخلی باشید.

    پتینه برجسته | پتینه روی چوب | پتینه

    انواع روش‌ها و تکنیک‌های پتینه‌کاری

     

     

    هنر پتینه به‌دلیل تنوع بالای محصولات تولیدی و ایجاد نقوش مختلف با متریال‌های متعدد، امکان سفارشی‌سازی بالایی دارد و بسیار پرطرفدار است؛ به‌همین دلیل طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد. در ادامه با برخی از روش‌ها و تکنیک‌های هنر پتینه آشنا می‌شویم.

    پتینه | صفرتا صد پتینه | پتینه کاری | پتینه با شابلون

    تکنیک بافت پتینه

     

    تکنیک بافت پتینه شامل ایجاد نقوش برجسته همراه با رنگ است. متریال و رنگ‌های به کار رفته در این روش نامحدود هستند و تنوع در مواد باعث تنوع در طرحها و نقوش میشود. هنرمند پتینه کار با استفاده از بافت برجسته می‌توانند هر حس و سبکی که می‌پسندید را به فضای شما بیاورد. تکنیک‌های برجسته پتینه از نزدیک بسیار جذاب هستند و وجودشان فضای شما را از دل‌زدگی و تکرار خلاص می‌کند. در پتینه بافت، هر کدام از نقوش برجسته منحصر به فرد بوده و تکراری نیستند.

    پتینه نما سنگ

     

    پتینه نما سنگ مقرون به صرفه و متنوع است. سنگ‌های امپرادور، مرمر ایتالیایی، ورده و تراورتن را نمی‌توان با هزینه کم به هر ساختمانی اضافه کرد ولی پتینه سنگ را می‌توان! چون با هنر پتینه میتوان طرح این نوع سنگهارا به راحتی روی نما کشیدواین تکنیک هنوز کاربرد داشته و منسوخ نشده است.

    پتینه | پتینه شابلون | صفرتاصد پتینه | پتینه کاری

    طرح‌های پتینه لابی

     

    میتوان از طرحهای پتینه در لابی ساختمان برای نشان دادن شکوه و جلال بنا استفاده کرد و به صورت یک قاب عکس بزرگ یا اجرای طرح های پتینه روی ستون ها یا نمای داخلی ساختمان میتواند این حس ها در مخاطب ایجاد میکند. و لابی را از خشکی و سادگی خارج کند.

    پتینه کاری | پتینه | صفرتاصد پتینه

    پتینه با ورق نقره و طلا

     

    این روش جزو پرطرفدارترین تکنیک‌های پتینه است که معمولاً نتیجه رضایت بخشی دارد. اگر به این روش علاقه‌مندید باید بدانید که آموزش پتینه کاری با ورق طلا روی دیوار پیچیده‌تر از سایر روش‌های پتینه است. پتینه ورق طلا را می‌توان مثل تذهیب کتب، قدیمی‌تر از سایر رشته‌های پتینه دانست و به این صورت انجام شود که ابتدا نقش و طرح مورد نظر را روی دیوار یا سقف مورد نظر اجرا کنیم سپس ورق طلا را با چسب مخصوص به بیس کار بزنیم. در معماری مذهبی، بهترین اجزا برای پتینه ورق طلا، گچبری‌ها و نقوش تزئینی خطی هستند. در معماری مدرن استفاده از پتینه ورق طلا گاهی به تمام سقف نیز کشیده می‌شود و علاقمندان دوآتیشه‌ای دارد

    پتینه کاری با رنگ

    پتینه کارهای ماهر حتی فقط با رنگ می‌توانند اثری بدیع اجرا کنند. پتینه با رنگ از سخت‌ترین تکنیک‌های پتینه است و همه چیز منوط به دست و سلیقه ی هنرمند بستگی دارد.

    پتینه کاری با پارچه، کاردک و سایر وسایل

    برای ایجاد یک طرح نامنظم گاهی پتینه کارها یک شابلون برجسته با استفاده از پارچه می‌سازند و طرح مورد نظر خود را روی کار اجرامیکنند یا با کاردک در رنگ قبل از خشک شدن، خراش ایجاد می‌کنند. وقتی به اصول پتینه مسلط هستید می‌توانید از هر چیزی، ابزاری برای ایجاد نقوش تازه برای پتینه کاری روی دیوار استفاده کنید.

    پتینه کاری | پتینه | پتینه دیواری | شابلون

    پتینه رنگ کهنه کاری با نقاشی

     

    برای کهنه کاری رنگ‌های مخصوصی نیز به بازار آمده ولی به پای کار پتینه کارهای ماهر نمی‌رسد. پتینه کار با ساخت سایه‌های مختلف از رنگ‌ها، سطوح را کهنه کاری می‌کند. کهنه کاری به معنای استفاده از رنگ‌های مرده و مات نیست. آثار کهنه‌کاری شده امکان دارد خیلی درخشنده و براق باشند ولی خاصیت کهنگی را نیز در ظاهرشان می‌شودمیتوان یافت. کاملا بستگی به سلیقه و میزان حرفه ایی بودن  پتینه کار دارد.

    پتینه برجسته

    برای دیوارها و سطوح صاف گچی و همچنین برای سطوح زمخت سیمانی، پتینه برجسته مناسب است. برای پتینه کاری روی دیوار سیمانی از خمیر تکسچر استفاده می‌شود. دیوارهای سیمانی بیشتر از سایر سطوح شهری نیازمند زیباسازی و بهبود نما هستند چون ظاهری زمخت و خشک دارند. به همت هنرمندان پتینه کار و نقاش، بافت و رنگ دیوارهای سیمانی به یک الگوی زیبا در معماری مدرن تبدیل شده است ولی همچنان نمی‌توان یک دیوار سیمانی یا بتنی را به تنهایی زیبا دانست. در این صورت است که برجستگی‌های دیوار سیمانی را می‌توان به عنوان زمینه پتینه استفاده کرد. پتینه کار از پتینه برجسته و تغییر بافت دیوار استفاده می‌کند تا به نتیجه دلخواهش برسد.

    پتینه | پتینه کاری | صفرتاصد هنر پتینه کاری

    روند پتینه کاری روی سقف

    نقاشی و پتینه روی سقف به خاطر زاویه کار کردن عمودی دست از سایر انواع پتینه بسیار سخت‌تر است. پتینه سقف آنقدر طاقت فرساست که بدون آمادگی جسمی امکان‌پذیر نیست. 

    3 تیپ پرطرفدار پتینه سقف شامل:

    پتینه با تکنیک برداشتن رنگ

    پتینه ورق طلا

    پتینه نقاشی کلاسیک

    تکنیک برداشتن رنگ همان روش معمول پتینه است که رنگ بارها توسط اسفنج برداشته شده و تکرار می‌شود. پتینه گچبری‌های قدیمی سقف روی نمای کلی بسیار مؤثر است و نیاز به ظرافت و سلیقه دارد. پتینه با اجرای آثار نقاشی به صورت کلاسیک روی سقف اگر چه جزو قدیمی‌ترین شاخه‌های نقاشی در جهان است هنوز به کمال گذشته نرسیده است.ولی بسیار پرطرفدار است.

    در پتینه با استفاده از نقاشی کلاسیک، هنرمند با یکی از سبک‌ها شروع به نقاشی روی سقف می‌کند ولی کهنه کاری مد نظر اوست. جلوه‌های کهنه‌کاری در پتینه روی سقف چنان زیبایی عمیق و ریشه‌داری به فضا می‌دهد که هر بیننده‌ای را مسحور اثر می‌کند. اضافه کردن نقوش با پتینه ورق طلا به یک نقاشی سقفی چیزی است که هر کسی آرزوی داشتن آن را در سقف خانه‌اش دارد. برای ماندگار‌شدن چنین اثری ابتدا باید از کیفیت گچ و استحکام سقف اطمینان حاصل کرد. ابتدا لایه‌های اضافی رنگ و گچ قدیمی‌تراشیده شده و آستر مناسب به سقف زده می‌شود.

     در پتینه سقف با نقاشی، تبحر هنرمند به نقاشی کلاسیک مهم‌ترین چیز است و به زبان ساده پتینه کار باید یک نقاش ماهر باشد تا بتواند روی سقف و دیوار با نقاشی، پتینه کاری کند. پتینه سقف پذیرایی برای بناهای دارای معماری مدرن مثل یک تذهیب مینیاتوری، کل ساختمان را در بر گرفته کرده و بر ارزش آن می‌افزاید.

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    دیدگاه‌های نوشته