هنرکده نیوشا

آموزش کامل شمع سازی با قالب های سیلیکونی

  • آموزش کامل شمع سازی با قالب های سیلیکونی

    قالب سیلیکونی در شمع سازی

    شمع های جز بهترین المانها در طراحی داخلی منزل و  دکوراسیون خانه هاست. استفاده از شمع در فضای خانه می تواند حس آرامش را به افراد القا کند. شمع ها از نظر شکل ، رنگ و حتی رایحه بسیار متنوع هستند و شما به راحتی میتوانید بدون صرف هزینه ای گزاف برای خرید این المان برای زیبایی منزلتان ، آن را در خانه تهیه کنید و با توجه به سلیقه و سبک منزل خود آنها را دیزاین کنید. در ادامه با استفاده از قالب های سیلیکونی آماده که در هنرکده نیوشا موجود هستتند به طور کامل شما را با مراحل ساخت شمع در خانه آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه شوید.

    مواد مورد نیاز:

    • پارافین : ماده اصلی شمع سازی پارافین است که ماده ایست سفید و نیمه شفاف که از روغن های سنگین نفتی به دست می آید و در شکل های قالبی ، پولکی ، پودری ، کریستالی ، گلی ، مایع ، ژله ای و …در بازار موجود میباشد.
    پارافین شمع سازی
    پارافین پولکی
    • اسید استئاریک:
      ماده ای است بی رنگ ، بی بو و بی مزه که در اکثر چربی ها موجود است ؛ کریستال های آن به شکل ورقه ورقه یا دانه های ریزند که در الکل و اتر داغ حل شده و برای ساختن شمع و صابون به کار میروند ؛ استئارین باعث استقامت شمع شده و موجب میشود شمع دیرتر آب شود ؛ همچنین موجب میوشد که شمع پس از خشک شدن کمی کوچکتر شده به راحتی از قالب خارج شود ؛ در عین حال حلّال خوبی برای رنگ به شمار می رود و باعث شفاف شدن آن میشود ؛ اگر مقدار استئارین بیشتر از حد معمول باشد ، شمع حالت صابونی به خود میگیرد.

    اسید استئاریک
    اسید استئاریک
    • رنگ :
      از رنگ مخصوص شمع سازی استفاده میشود که در رنگ های گوناگون وجود دارد ؛ در صورتی که میخواهید شمع را برای سوزاندن تهیه کنید از رنگ به مقدار کم استفاده نمائید زیرا اگر رنگ زیاد موجب میشود شمع خوب نسوزد.
    رنگ مخصوص شمع سازی
    • فتیله :
      جنس فتیله معمولاً کتان است که در اندازه ها و ضخامت های گوناگون وجود دارد ؛ اندازه فتیله بستگی به قطر شمع دارد و با نازک و یا ضخیم شدن شمع اندازه فتیله نیز تغییر می کند ؛ طریقه آماده کردن فتیله به این ترتیب است که فتیله را ۵ دقیقه در پارافین ذوب شده قرار داده سپس فتیله را از ظرف خارج کرده و به صورت صاف روی یک کاغذ روغنی یا یک ظرف مسطح بگذارید تا خشک شود.
    فتیله شمع سازی
    فتیله شمع سازی
    • ظرف مخصوص ذوب کردن پارافن :
      برای ذوب کردن پارافین میتوانید از ۲ قابلمه که یکی کوچک تر از دیگری باشد استفاده کنید ؛ به این ترتیب که در قابلمه بزرگ مقداری آب بریزید سپس قابلمه کوچک را داخل آن بگذارید سپس پارافین را داخل قابلمه کوچک بریزید و قابلمه بزرگ را روی حرارت قرار دهید سپس صبر کنید تا پارافین ذوب شود. ( حرارت غیر مستقیم )
    پارچ مخصوص شمع سازی
    پارچ مخصوص ذوب پارافن
    • افشانه سیلیکونی :
       از وسایل مورد نیاز شمع سازی است که باعث میشود شمع به راحتی از قالب جدا شود ، در صورت دسترسی نداشتن به اسپری سیلیکون میتوانید از مقداری روغن مایع استفاده کنید.
    افشانه سیلیکونی
    افشانه سیلیکونی
    • براکس :
       براکس برای نسوز کردن فتیله به کار می رود ؛ به این ترتیب که ۱ استکان آب جوش را با ۱ قاشق چای خوری براکس و ۱ قاشق چای خوری نمک مخلوط کرده و میگذاریم ۵ دقیقه بجوشد سپس فتیله را روی یک سطح صاف قرار میدهیم تا خشک شود ؛ روش دیگر استفاده از موم عسل است ؛ به این ترتیب که موم را روی بخار ذوب کرده و فتیله را ۵ دقیقه در آن قرار میدهیم و سپس به روش گفته شده خشک میکنیم.
    براکس در شمع سازی
    براکس
    • عطر شمع :
      برای خوشبو بودن شمع در هنگام سوختن به کار می رود ؛ عطر شمع را هنگامی که می خواهید پارافین ذوب شده را در قالب بریزید به آن اضافه کنید ؛ عطر شمع در انواع گوناگون وجود دارد مانند عطرهای مایع ، عطرهای طبیعی و موم های جامد معطر که به صورت آماده در بازار به فروش میرسند. رنگ های شب نما یا فلورسنت : این رنگ ها به صورت پودر در بازار موجود بوده و در شمع های پودری ، پولکی و … مورد استفاده است.
    عطر شمع سازی
    عطر شمع سازی
    • رنگ های شب نما یا فلورسنت:
       این رنگ ها به صورت پودر در بازار موجود بوده و در شمع های پودری ، پولکی و … مورد استفاده است.
    رنگ های شب نما یا فلورسنت
    رنگ های شب نما یا فلورسنت
    نکات مهم در شمع سازی:
    • قبل از شروع روی سطح کار را با روزنامه بپوشانید.
    • تمام ابزارهای لازم را از قبل تهیه کنید و کنار دست تان قرار دهید.
    • دقت کنید هنگام ذوب کردن پارافین آب به داخل ظرف نرود.
    • قالب باید کاملاً سالم ، خشک و بدون خراشیدگی و ترک باشد.
    • برای تمیز کردن ظرف پارافین نیازی به شستن آن ندارید بلکه می توانید بلافاصله پس از استفاده آن را با دستمال کاغذی و یا پنبه تمیز کنید.
    • برای سرد کردن پارافین هیچ گاه آن را در فریزر قرار ندهید چون شمع پس از سرد شدن ترک میخورد ولی میتوانید ان را در یخچال قرار دهید.
    • چنان چه شمع به راحتی از قالب جدا نشد آن را مدت بیشتری در یخچال قرار دهید.
    • برای این که کف شمع صاف و یکدست شود آن را ته یک سطح داغ بکشید تا کاملاً صاف شود.
    طرز ساخت :

     پارافین را به همراه اسید استئارین و رنگ مورد نظر در کاسه‌ای بریزید و با روش حرارت غیرمستقیم (بن ماری) ذوب کنید؛ سپس فتیله را در قسمت مرکزی قالب قرار دهید (برای ثابت نگه داشتنه فیتیله میتوانید از قلاب استفاده کنید )و پارافین ذوب شده را داخل قالب بریزید.
    قالب را در جای خنک و یا در دمای معمولی اتاق به اندازه‌ای قرار دهید که کاملا سفت شده و شمع به راحتی از آن جدا شود.

    نکته:
    برای قالب هایی که از کناره جایی برای عبور فیتیله دارند ،فیتیله را از همان ابتدا داخل قالب میگذاریم ولی برای قالب هایی که محلی برای عبور فیتیله ندارند، برای سوراخ نکردن و خراب نکردنه قالب بهتره بعد از خارج کردن شمع از قالب توسط سوزن در مرکز شمع سوراخی ایجاد کرد و فیتیله را از آن عبور داد.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷۹ رای
    دیدگاه‌های نوشته

      سلام، من تازه شروع به کار شمع کردم، داخل شات میخوام پارافین بریزم، از بیرون شات به این شکل دیده میشه که انگار لایه لایه شده شمع داخلش ، چه کاری باید انجام بدم؟

        نیوشا کریمی 2021-01-10

        به زودی پاسخ کاملشو تو یه مطلب کامل توضیح میدیم خدمتتون