هنرکده نیوشا

صفر تا صد مراحل صابون سازی

  • صفر تا صد مراحل صابون سازی

    ساخت صابون در منزل

    صابون سازی قدمتی بسیار طولانی در تاریخ ایران دارد و  از دیرباز با استفاده از روش های سنتی صابون ها را برای مصارف مختلف می ساختند اما امروزه ساخت صابون های گیاهی در خانه هم کاری سرگرم کننده است و  هم می تواند یک کسب و کار پر سود باشد. روش های ساخت صابون مشروط بر اینکه دقت کافی به جزئیات داشته باشید و بدانید که چگونه دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید ، بسیار آسان است. درست کردن صابون خانگی واقعاً لذت بخش است، و زمانی که از صابون خانگی کاملاً طبیعی استفاده  کردید، بدون شک احتمال اینکه دوباره به فروشگاه  بروید و صابون های شیمیای را خریداری کنیدبسیار کم است.

    ساختن صابون در خانه به شما این امکان را می دهد که کنترل کاملی بر فرآیند داشته باشید و دانستن مواد تشکیل دهنده آن به شما، آرامش خاطر را در دنیای مدرن افزودنی های شیمیایی امروزی را هدیه می دهد.

    این فرآیند ممکن است در ابتدا طاقت فرسا به نظر برسد، اما وقتی چند بار این کار را انجام دادید مهارت شما بیشتر می شود. در حقیقت، یادگیری نحوه ساخت صابون خود بسیار ساده است و فقط چند مرحله از ابتدا تا انتها دارد. پس ما را در ادامه همراهی کنید تا شما را با تمامی فوت و فن های صابون سازی آشنا کنیم .

    روش های ساخت صابون

    به طور کلی، سه روش برای ساخت صابون وجود دارد : فرآیند سرد، ذوب و ریختن، فرآیند گرم. برای هر کدام مزایا و معایبی وجود دارد و هر فرد می تواند یکی از این روش ها را به دیگری ترجیح دهد. اگر می‌پرسید کدام روش ممکن است برای شما بهترین باشد، در ادامه هر سه روش را با مزایا و معایب برای شما توضیح خواهیم داد و در پایان شما می توانید یکی از این سه روش را انتخاب کنید و شروع به ساخت صابون کنید.

    ساختن صابون در خانه به شما این امکان را می دهد که کنترل کاملی بر فرآیند داشته باشید و دانستن مواد تشکیل دهنده آن به شما، آرامش خاطر را در دنیای مدرن افزودنی های شیمیایی امروزی را هدیه می دهد.

    این فرآیند ممکن است در ابتدا طاقت فرسا به نظر برسد، اما وقتی چند بار این کار را انجام دادید مهارت شما بیشتر می شود. در حقیقت، یادگیری نحوه ساخت صابون خود بسیار ساده است و فقط چند مرحله از ابتدا تا انتها دارد. پس ما را در ادامه همراهی کنید تا شما را با تمامی فوت و فن های صابون سازی آشنا کنیم .

    ساخت صابون به روش سرد

    این روش نسبت به روش های دیگر ساخت پیچیده تر و سخت تر است و در این روش از صفر شروع به ساخت صابون خواهید کرد و به دلیل اینکه یکی از مواد اولیه ساخت صابون  در این روش هیدورکسید سدیم یا سود سوزآور است که کار با آن خطرناک است ، بهتر است از وسایل محافظ و مکانی که دارای تهویه مناسب است برای ساخت صابون  به این روش اقدام کنید.

     

    مزایای روش سرد :

    • در این روش شما کنترل کامل بر روی تک تک مواد اولیه ساخت صابون را دارید و می توانید یک صابون منحصر به فرد خود را بسازید.
    • شما می توانید مواد تازه مانند شیر و پوره میوه/سبزیجات را به دلخواده به مواد صابون اضافه کنید زیرا طبق مورد قبلی شما کنترل کامل در اضافه یا کم کردن مواد اولیه را دارید.

    معایب روش سرد :

    • این ماده با هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور ساخته می شود که در صورت استفاده نادرست می تواند خطرناک باشد.
    • صابون ساخته شده با این روش به زمانی در حدود 4 الی 6 هفته نیاز دارد که استراحت کند تا تماما هیدروکسید سدیم با دیگر مواد ترکیب شود و اثری از آن نماند و صابون بی ضرری بدست آید.
    • در این روش ساخت صابون به دلیل ph بالای مواد بدست آمده احتمال اینکه ماده نهایی بی رنگ باشد کم است و معمولا رنگهای ناخواسته در ماده بوجود می آید.
    • اضافه کردن بعضی از اسانس های معطر در این روش به مواد ساخته شده احتمال دارد که باعث تغییر در صابون شود مثل نرم بودن بیش از حد و یا آب شدن سریع هنگام خیس شدن با آب.
    • تثبیت کننده رنگ وانیلی قابل اعتماد نیست. روغن های معطر با محتوای وانیل بالا صابون را قهوه ای می کند.
    • صابون ساخته شده در این فرایند ظاهر ماتی داردو احتمال اینکه مواد پوره شده در آن کامل مشخص باشد کم است.
    • این روش در بین دیگر روش ها پیچیده تر و سخت تراست و اگر مبتدی هستید این روش برای شما مناسب نیست.
    ساخت صابون به روش گرم

    این روش مانند روش سرد است فقط تفاوت آن در این است که در روش سرد ابتدا مواد را گرم سپس با هم مخلوط می کنیم ولی در این روش مواد را مخلوط سپس گرم می کنیم.

     

    مزایا روش گرم:

    • شما می توانید در این روش تک تک مواد از جمله روغن ها را به دلخواه اضافه کنید.
    • گرمای اضافی که نسبت به فرایند سرد به مواد داده میشود باعث می وشد که صابون یک روزه خشک شود و قابل استفاده باشد.
    • بافت غلیظ بدست آمده در این روش برای افزودن مواد جامد مثل پوره های بسیار خوب است.

     

    معایب روش گرم:

    • بافت سنگین وغلیظ صابون در فرآیند گرم، برخی از تکنیک ها مانند لایه بندی و هم زدن  را دشوار می کند.
    • اگر عطر یا اسانس شما نقطه اشتعال پایینی دارد زیاد مناسب ساخت صابون در این روش نیست چون گرمای زیاد بوی این اسانس هااز بین می برد.
    • مواد صابون در حالت پخت می تواند حجمش زیاد شود پس لطفا در هنگام پخت مواظب باشید که سرریز نشود.
    • اضافه کردن مواد تازه مانند شیر و پوره معمولا دشوار است (اما غیرممکن نیست) معموالا آنها در طول فرآیند پخت و پز تمایل به سوختن دارند.
    ساخت صابون به روش ذوب و ریختن

    این روش یکی از بهترین روشهای صابون سازی برای افراد مبتدی است به دلیل اینکه شما برای ساخت صابون از مواد پایه صابون آماده استفاده خواهید کرد و سپس به دلخواه خود گیاهان و اسانس های معطر را به آن اضافه خواهید کرد.

    مزایا روش ذوب و ریختن:

    • به دلیل اینکه در این روش با هیدوکسید سدیم کار نخواهید کرد و یک روش ایمن برای صابون سازی تلقی مشیود می توانید کودکان خود را نیز در این امر مشارکت دهید.
    • شما نیازی به پوشیدن وسایل ایمنی ندارید زیرا با سود سوزآور کار نمی کنید.
    • در این روش بلافاصله بعد از خشک شدن صابون می توانید از آن استفاده کنید.
    • در این روش اسانس های معطر تغییری منفی در صابون نهایی بدست آمده ایجاد نمی کنند.
    • تمیز کردن ضروف و وسایل به کار رفته در این روش بسیار آسان و راحت است.

    معایب روش ذوب و ریختن:

    • صابون های ساخته شده به این روش به دلیل داشتن گلیسرین در مواد پایه، احتمال اینکه تعرق (عرق کنند) داشته باشند زیاد است.
    • در این روش چون مواد اولیه از قبل ساخته شده است شما نمی توانید از روغن های دلخواه برای افزودن به صابون استفاده کنید.
    • صابون آماده که پایه مواد است وقتی که ذوب می شود سیال و رقیق است و این باعث می شود که مواد افزودنی جامد دیگر که سنگین هستند به ته قالب بروند و ته نشین شوند.
    • مواد در این روش به سرعت سرد و سفت می شود. این بدان معناست که برخی از دیزاین های که درروش فرایند سرد می توانیستید با مواد انجام بدهید در این روش قابل انجام نیست.
    صابون های دست ساز

    مبانی صابون سازی

    قبل از اینکه وارد فرآیند ساخت صابون شوید، باید چند نکته را بدانید.

     

    • برای تهیه صابون، باید یک ماده سوز آور را با روغن یا چربی ترکیب کنید. در روزهای گذشته، مادربزرگ های ما از پتاس ساخته شده از خاکستر چوب و چربی های حیوانی استفاده می کردند. مشکل این بود که هیچ راهی وجود نداشت که بدانیم پتاس چقدر قوی یا ضعیف است و نسبت به آن چه مقدار چربی باید مصرف شود. نتیجه اغلب یک قالب صابون خشن بود که برای تمیز کردن لباس‌ها خوب عمل می‌کرد، اما روی پوست آنقدرها احساس خوبی نداشت!امروز، ما یک ماده شیمیایی استاندارد برای ساخت صابون داریم که به آن هیدروکسید سدیم یا به طور معمول تر سود سوزآور می گویند.

     

    • برای ساخت صابون ، مهم است که همه مواد، حتی آب و روغن‌ها، به جای حجم، با وزن اندازه‌گیری شوند، زیرا اندازه‌گیری‌های اشتباه نتایج غیرقابل اعتمادی را به همراه خواهد داشت.

     

    • برخی از افراد می ترسند که چون سودسوزآور سوزاننده است، ممکن است مقداری در صابون باقی بماند و به پوست شما آسیب برساند. این یک نگرانی قابل درک است، اما کاملاً نادرست است.

     

    • تک تک مولکول‌های سودسوزآور با مولکول‌های روغن مربوطه واکنش نشان می‌دهند و هر دو به ماده ای جدید تبدیل می‌شوند. در یک صابون ساخته شده به صورت اصولی هیچ سود سوزآوری باقی نخواهند ماند.

     

    • سود سوزآور یک ماده شیمیایی قوی است که هنگام دست زدن به آن نیاز به نهایت احتیاط و محافظت دارد. برای ایمنی، از یک جفت عینک برای محافظت از چشمان خود در برابر پاشش مواد ، به همراه دستکش های لاستیکی یا لاتکس و آستین های بلند استفاده کنید.

     

    • همیشه سود سوزآور را به مایعات اضافه کنید و نه برعکس، در غیر این صورت ممکن است اثر آتشفشانی داشته باشد و خطرناک شود. هنگامی که سود سوزآور را با آب یا مایع دیگری مخلوط می کنیم، خیلی سریع داغ می شود و برای چند لحظه بخارهای قوی ایجاد می شود. این دودها را مستقیماً تنفس نکنید. مکان ایده آل برای کار در سینک آشپزخانه شما است، با پنجره باز برای هوای تازه.

     

    • استفاده از سود سوزآور فقط برای بزرگسالان است. مطمئن شوید که کودکان کوچک و حیوانات خانگی خارج از منطقه درست کردن مواد صابونی هستند.

     

    • اگر سود سوزآور به پوست شما تماس پیدا کرد ، به طور مکرر با مقدار زیادی آب خنک بشویید. برای سوختگی های بزرگ یا در صورت تماس با چشم، فوراً چشم ها را بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

     

    ما می دانیم که همه این هشدارهای ایمنی باعث می شود که سودسوزآور بسیار ترسناک به نظر برسد! با این حال، به خاطر داشته باشید که صابون هر روز توسط بسیاری از افراد بدون حادثه ساخته می شود. اگر شما می توانید  با خیال راحت از سفید کننده، یکی دیگر از مواد شیمیایی بالقوه مضر، استفاده کنید، باید بتوانید با همان میزان صلاحیت با سودسوزآور نیز کار کنید.

    نکات ایمنی در کار با سود سوزآور

    لوازم صابون سازی

    برای تهیه صابون به چند چیز اساسی نیاز دارید.

    • ترازو دیجیتال : مهم است که مواد تشکیل دهنده صابون، به ویژه سود سوزآور، دقیقاً اندازه گیری شوند تا یک صابون متعادل ساخته شود. یک ترازوی دیجیتال دقیق ضروری است.

    ترازوی دیجیتال
    • دماسنج : یک دماسنج شیرینی برای اندازه گیری دمای محلول و روغن ها که دمای مواد را اندازه گیری کنید. با این حال، آن را فقط برای صابون سازی ذخیره کنید و برای درست کردن مواد خوراکی یکی جداگانه تهیه کنید.
    دماسنج پخت و پز
    • ظرف اندازه گیری کوچک : این ظرف برای اندازه گیری سود سوزآور خشک است. البته می توانید از لیوان پلاستیکی نیز استفاده کنید.
    پارچ اندازه گیری
    • پارچ ضد حرارت : از این ظرف برای مخلوط کردن سود سوزآور و آب با هم استفاده کنید جنس آن از فولاد ضد زنگ یا پلاستیک سنگین باشد بهتر است.. برخی از افراد از شیشه های ضد حرارت استفاده می کنند، اما با گذشت زمان در داخل آن نقاط ضعفی ایجاد می شود که آن را مستعد شکستن می کند، بنابراین توصیه نمی شود.
    پارچ از جنس فولاد ضد زنگ
    • قابلمه صابون یا کاسه بزرگ : این قبلمه برای مخلوط کردن کل مواد با هم است. این ظرف باید از جنس استنلس استیل، پلاستیک با چگالی بالا، روکش لعابی یا سرامیک باشد. از سطوح آلومینیومی یا نچسب استفاده نکنید. آنها واکنش بدی با سودسوزآور نشان خواهند داد.
    ظرف استیل
    • قالب سیلیکونی : و در نهایت برای ساخت صابون های زیبا، باید از قالب های سیلیکونی زیبا استفاده کنید. شما عزیزان می توانید در هنرکده نیوشا قالب های سیلیکونی را در طرح های متنوع و با کیفیت عالی خریداری کنید و صابون های زیبای را بسازید.
    قالب سیلیکونی صابون سازی
    مراحل ساخت صابون

    مواد اولیه موردنیاز

     

    • ⅔ فنجان روغن نارگیل تصفیه نشده (برای تولید کف خوب)
    • ⅔ فنجان روغن زیتون (که یک قالب سفت و ملایم می سازد)
    • ⅔ فنجان روغن بادام (روغن دانه انگور، آفتابگردان یا گلرنگ نیز موثر است، فقط مطمئن شوید که روغن مایع باشد)
    • ¼ فنجان سودسوزآور (100٪ هیدروکسید سدیم)
    • ¾ فنجان آب خنک (مقطر یا تصفیه شده)
    مراحل کار:
    • مرحله 1:

    محل کار خود را با روزنامه بپوشانید. دستکش های لاستیکی، عینک و سایر وسایل ایمنی محافظ خود را بپوشید. آب خود داخل یک شیشه دهانه گشاد بریزید سپس به آرامی سود سوزآور خشک را در آب بریزید و در حین اضافه کردن آن را به هم بزنید. در حین مخلوط کردن سعی کنید که صورت خود را از میز کار دور نگه داریدتا بخارات حاصل از مخلوط را استشمام نکنید. هنگامی که آب به سمت شفاف شدن رفت ، می توانید اجازه دهید مخلوط آرام و ته نشین شود.

    • مرحله 2 :

    در یک ظرف شیشه ای، سه روغن خود را با هم اضافه کنید. حدود یک دقیقه در مایکروویو گرم کنید یا به جای مایکروویو می توانید شیشه روغن ها را در ظرف آبی قرار دهید تا گرم شوند. در حین گرم شدن دمای روغن های خود را بررسی کنید – باید حدود 45 درجه سانتیگراد یا بیشتر باشد. مخلوط آب و سودسوز آور شما باید تا آن زمان به حدود 45 درجه سانتیگراد رسیده باشد. صبر کنید تا هر دو در جایی بین 35 تا 45 درجه سانتیگراد خنک شوند. این برای صابون سازی بسیار مهم است. خیلی دمای مواد خیلی کم باشد و به سرعت مواد خشک می شود، و در نهایت صابون شکننده می شود.

    • مرحله 3 :

    زمانی که مخلود آب و سود سوزآور و روغن هر دو به دمای مناسب رسیدند، آنها را در یک کاسه بریزید و سعی کنید مخلوط آب و سودسوزآور را به آرامی  به روغن ها  اضافه کنید، هم بزنید تا همه با هم مخلوط شوند. 5 دقیقه کامل با دست هم بزنید.بعد از حدود 5 دقیقه، می توانید به هم زدن ادامه دهید یا می توانید از مخلوط کن برقی استفاده کنید. رنگ مخلوط باید شبیه به صابون روشن شده و غلیظ شود. هنگامی که به بافتی مانند پودینگ وانیلی رسید ، صابون شما تقریبا آماده ست.

    • مرحله 4 :

    در این مرحله گیاهان، روغن‌های ضروری یا سایر مواد افزودنی را اضافه کنید. کاملا هم بزنید تا ترکیب شوند. مخلوط صابون را در قالب سیلیکونی بریزید(در صورت لزوم با کاردک آن را صاف کنید.)  و با پوشش پلاستیکی(نایلون) آنها را بپوشانید. سپس روی آنها حوله یا پارچه ای گرم قرار دهید و آن را خوب بپوشانید. این گرمای باقیمانده را حفظ می کند و فرآیند صابون سازی را آغاز می کند. صابون سازی فرآیند تبدیل شدن مواد پایه به صابون است.

    • مرحله 5 :

    بعد از 24 ساعت صابون خود را چک کنید. اگر هنوز گرم یا نرم است، اجازه دهید 12 تا 24 ساعت دیگر بماند. وقتی سرد و سفت شد، آن را روی یک تکه کاغذ روغنی یا قفسه فر قرار دهید. اگر از قالبی بزرگ به عنوان قالب خود استفاده می کنید، در این مرحله آنها را  به صورت نواری برش دهید. اجازه دهید صابون به مدت 4 هفته یا بیشتر استراحت کند. حتما هفته ای یک بار آنها را برگردانید تا همه طرف ها در معرض هوا قرار گیرند (در صورت استفاده از توری پخت لازم نیست).

    • مرحله 6 :

    هنگامی که صابون شما کاملاً خشک شد، آن را در کاغذ مومی بپیچید یا آن را در یک ظرف دربسته نگه دارید. صابون های دست ساز گلیسیرین چون یک مرطوب کننده محسوب می شود اگر در معرض هوا قرار بگیرند رطوبت هوا را جذب میکند و عرق می کند به همین دلیل باید بسته بندی شوند تا از جذب گرد و غبار  به همراه رطوبت جلوگیری شود.

     

    نکته پایانی :

    هنگامی که ساخت صابون را تمام کردید، همیشه تجهیزات خود را که در معرض سودسوزآور قرار گرفته اند تمیز کنید. می توانید ابتدا آنها را  با سرکه سفید تمیز کنید، سپس تجهیزات را به خوبی بشویید. برای مابقی وسایل ،بگذارید چند روز بماند. چرا؟ به دلیل اینکه  وقتی برای اولین بار صابون درست می کنید، تماما آغشته به  مخلوط روغن و سودسوزآور هستند. اگر مدتی صبر کنید مواد چسبیده ظروف یا مانده در ته ظرف  تبدیل به صابون می شوند و تنها چیزی که برای تمیز کردن آنها لازم است خیساندن در آب داغ است و سپس براحتی تمیز می شوند.


    از ته مانده صابون که خیلی وقتها دور می ریزیم میتوانیم مجدد صابون قالبی درست کنیم.مقداری آب داخل ظرفی ریخته میذاریم بجوشهو ته ماندهای صابون یا رنده میکنیم یا به همان شکل میریزیم داخل آب جوش و مقداری اسانس بهش اضافه میکنیم.و میذاریم بجوشه و به هم میزنیم در اخر کاملا صابونها ذوب میشود و آب خودشه ازدست میده وتبدیل به خمیر میشه،بعد این خمیر داخل قالبهای دلخواه می ریزیم و زمان میدیم خودش بگیره واز قالب در میاریم و مجدد استفاده میکنیم.

    صابون سازی | آموزش صابون سازی | ساخت صابون

    روشهای قدیمی ، پر هزینه ، سمی و پرخطر و زمان بر استفاده از چیپس صابون
    ویا سود و چربی را فراموش و از ذهن خود پاک کنید ما به شما محصولی ارائه می کنیم
    که ۹۷ درصد مراحل و پروسه تولید صابون
    را قبلا طی
    ڪرده و تنها ۳ درصد و یا سه مرحله مانده برای تبدیل
    شدن به یک صابون عالی و با
    کیفیت
    ذوب در ماڪرویو : ۲۰ ثانیه
    ذوب در بن ماری :۳۰ دقیقه
    به روش بن ماری ظرف شیشه ای روی کتری باید باشد داخل اب شناور خراب
    میشه پایه

    مرحله ۱- ابتدا صابونها را خرد کنید بعد ذوب کن فقط بخار اب داخل ظرف نرود روی ظرف سلفون بکشید
    مرحله ۲- هر ماده ای که دوست داری به آن
    اضافه
    کن
    مرحله ۳- ازقبل قالب را با روغن خوراکی چرب کن در قالب بریزید
    و بعد برای ازبین رفتن حبابها اسپری الکل بزنید وداخل یخچال خشک
    کنید.کل این سه مرحله حدود یک ساعت زمان نیاز دارد در حالی ڪه روشهای قدیمی با استفاده از چیپس صابون حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز دارد.

    دوستانی که قالبهای سیلیکونی در مصارف شمعسازی و پودرسنگ هنری 

     

    داشتند قالبهاشون را با مقداری سرکه داخل ظرف به مدت ۵دقیقه بجوشانند تا کاملاا ضد عفونی بشه تا مشتری از صابون بهداشتی شما استفاده کند.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۰ رای
    دیدگاه‌های نوشته