هنرکده نیوشا

پاسخ به پرسش های متداول

قالب سیلیکونی چیست؟

برای برخی از افرادی که قالب را لمس نکرده اند ممکن است برای قالب بسیار روشن نیست، امروز برای توضیح دادن به هر کسی که قالب قالب سیلیکون است.قالب سیلیکون یک قالب ویژه برای ساخت صنایع دستی است. این می تواند انواع محصولات سیلیکون مانند: لوازم آشپزخانه سیلیکون، هدایای سیلیکونی، دکمه های سیلیکون، اسباب بازی های سیلیکون، پد سیلیکون و سایر قالب های حرفه ای که برای صنایع دستی استفاده می شود، می تواند با توجه به امتیازات عملکرد، تقسیم بندی شود. سیلیکون معمولی و سیلیکا هواشناسی ژل، ویژگی های ژل سیلیکا مقاوم در برابر حرارت بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر اشکی قوی و دقت بالا شبیه سازی است. این یک قالب برای محصولات مختلف فن آوری است.

انواع قالب های سلیکونی؟

سیلیکون های هواپخت RTV  :

از مهم ترین ویژگی این گروه می توان به مقاومت در برابر حرارت ، اسید ، الکتریسته و رطوبت ، انعطاف پذیری و کشسانی بالا و عدم چسبندگی به سطوح را اشاره نمود . این نوع از سیلیکون در دمای هوای اتاق شکل می گیرد و استفاده از آن در تعداد دفعات زیاد موجب بی کیفیتی آن نمی شود .

سیلیکون های گرما پخت HTV :

این دسته از سیلیکون ها در برابر حرارت بالا و سرما مقاوم بوده و رنگ پذیری آسانی داشته و در نهایت خواص الکتریکی و مکانیکی خوبی دارد . این نوع از سیلیکون بیشتر مورد استفاده در تولیدات صنایعی مانند صنایع ماشین سازی ، صنایع الکتریکی ، مهندسی و ساخت و ساز ، صنایع غذایی( قالب های کیک پزی و شیرینی پزی )  و صنعت ریخته گری است.

سیلیکون های مایع LSR :

استفاده از سیلیکون های مایع زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم گران روی ( ویسکوزیته ) سیلیکون رو کاهش دهیم . از ویژگی های سیلیکون های مایع پایداری زیاد و توانایی مقاومت دربرابر دماهای بالا و پایین ، شفافیت ذاتی و محصولات رنگی و سفارشی است . کاربرد سیلیکون های مایع بیشتر در محصولاتی است که در ساخت نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد . مانند ساخت مولاژ در مصارف پزشکی ، ساخت محصولات بهداشتی مانند سر شیشه شیر برای نوزادان و ساخت محصولات آشپزخانه،… می باشد .

موارد استفاده از قالب سلیکونی؟

قالب های سیلیکونی در موارد زیادی قابلیت استفاده دارند که یکی مهم ترین قابلیت آنها در ساخت اجسام پلی استری و رزین اشباع نشده ( مانند رزین اپوکسی ، پلی رزین و رزین پلی استر ) و بتنی در سایز ها و طرح های متفاوت است که امروزه در زندگی روزمره افراد کاربرد آنها را بسیار می بینیم ازجمله مجسمه ها و پیکر سازی ، تاج های مبلمان ، قاب های تزئینی پرده و … .از دیگر کاربرد های فراوان این دسته از قالب های سیلیکونی برای اجرای طرح روی شکلات و کاکائو و انواع ژله است که هم در منازل و هم در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین نوعی قالب های سلیکونی وجود دارد که در برابر حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است و بیشتر مورد کاربرد شیرینی پزی و کیک پزی قرار می گیرد . در ادامه میتوان به ساخت شمع سازی و تولید زیور آلات رزینی هم اشاره کرد که امروزه در کسب و کار های زیاد دیگری نیز این قالب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا قالبهای سیلیکونی برای سلامتی انسان مضر می باشند؟

خیر.این قالبها بدون بو و مزه و مواد شیمیای مضر می باشند.