هنرکده نیوشا

خمیر چینی و نکات کاربردی در مورد آن

  • خمیر چینی و نکات کاربردی در مورد آن

    خرگوش های ساخته شده با خمیر چینی
    خرگوش های ساخته شده از خمیر چینی

    خمیر چینی یک خمیری مدل سازی و مجسمه سازی است که از نشاسته ذرت و چسب سفید ساخته می شود و علیرغم وجود چینی در نام آن ،چینی یا سرامیک جز مواد سازنده آن نیست با این حال مقدار کمی روغن و گلیسیرین دارد که می تواند به این ماده بافت چینی مانند و صاف بدهد. علاوه بر این ما می توانیم به راحتی این مواد را در خانه با استفاده از نشاسته ذرت درست کنیم.

    بیشتر مواد تشکیل دهنده این ماده زیست تخریب پذیر هستند. بنابراین برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها می توانیم آب لیمو یا بنزوات سدیم به آن اضافه کنیم. اگرچه خمیر چینی غیر سمی است، ولی خوراکی نیست. علاوه بر این، ارزان و آسان در خانه قابل تهیه است.

    اگر قصد درست کردن خمیر چینی را در خانه داشته باشیم ابتدا باید نشاسته ذرت را با چسب چوب ر به نسبت 1:1 مخلوط کنیم و مقدار کمی گلیسیرین، روغن بچه یا روغن پخت و پز اضافه کنیم تا مخلوط یکدست شود و در هنگام خشک شدن ترک خوردگی کمتری داشته باشیم. سپس باید مواد را در مایکروویو یا  روی اجاق گاز حرارت دهیم تا به شکل خمیر در بیاید. در مرحله بعد می توانیم مخلوط را به صورت گلوله جمع کنیم و اجازه دهیم خنک شود. بعد از آن می‌توانیم آن را ورز دهیم و کشش دهیم تا خمیری نرم و کشدار به دست آید. برای نگهداری خمیر آن را نباید در یخچال نگهداری کرد. در واقع اگر مواد را به درستی بپیچیم، این ماده در دمای معمولی حداقل یک هفته بدون مواد نگهدارنده دوام می آورد. در ادامه این مقاله نحوه ساخت خمیر چینی و نکات مهم در استفاده از این خمیر را با شما کاملا در میان خواهیم گذاشت  پس با ما همراه باشید.

    • کار با خمیر چینی

    چینی سرد از نظر خصوصیات کاری شبیه خمیر قند و فوندانت است. نسبتاً نرم است بنابراین برای ساخت گلبرگ‌های گل مینیاتوری ، به خوبی کار می‌کند.

    اکثر مینیاتوریست ها از این ماده برای گل کاری در مقیاس کوچک نیز استفاده می کننداکثر اقلام ساخته شده از خمیر چینی نسبتاً کوچک هستند زیرا ترک خوردن در مدل های بزرگتر رواج دارد و می تواند مشکل ساز شود.

    هنگام کار با ظروف چینی سرد، باید ابزارهای استاندارد مدل‌سازی و همچنین ابزارهای بافت، یک ظرف نشاسته ذرت/ برای برای جلوگیری از چسبیدن خمیر چینی به ابزار ها  و مقداری کرم دست یا روغن بچه برای پوشاندن دست‌ها یا ابزارهایتان داشته باشید. برای چسباندن یا به هم پیوستن قطعات ساخته شده لازم است که قسمت اصلی را با مقداری آب خیس کنید.

    مدل های ساخته شده از خمیر چینی حداقل به 24 ساعت زمان برای خشک شدن در هوا نیاز دارند. مدل های که ضخیم‌تر از 6 میلی‌متر هستند ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. هر چی مدل ها ضخیم تر باشند احتمال ترک برداشتن خمیر چینی بیشتر است.

    نحوه کار با خمیر چینی
    • رنگ آمیزی خمیر چینی

      خمیر بدست آماده را می توان با رنگ های خوراکی خمیر یا پودر، رنگ های آبرنگ، رنگ های اکریلیک، رنگدانه های رنگ پودری یا گرد و غبار پاستل/گچ رنگ کرد. استفاده از رنگ روغن به عنوان رنگ کردن خمیر ممکن است، اما برای موادی که بدون دستکش برای مدل سازی استفاده می شود، توصیه نمی شود.

      در صورت نیاز فقط مقادیر کمی را از ظرف نگهداری خود بردارید و رنگ را به مقداری که برداشته اید، کار کنید. مازاد هر مخلوط رنگی را می توان در سلفون پیچیده و ذخیره کرد. برخی از رنگ‌ها می‌توانند  باعث سریع خشک شدن خمیر چینی شما شود و کار با آن را ناممکن کند بنابراین تا زمانی که آماده کار با خمیر نشدید از مخلوط کردن با خمیر خوداری کنید.

    رنگ آمیزی خمیر چینی
    • طرز تهیه این خمیر

    طیف وسیعی از دستور العمل های مختلف موجود است و کیفیت خمیر تمام شده بسته به نوع چسب استفاده شده و رطوبت محل کار شما می تواند بسیار متغیر باشد. در ادامه طرز تهیه این خمیر را به دو روش یکی با استفاده از مایکروویو و دیگری با استفاده از اجاق گاز را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

     

    مواد مورد نیاز ساخت خمیر چینی :

    • 1 فنجان (125 گرم) نشاسته ذرت یا آرد ذرت
    • 1 فنجان (240 میلی لیتر) چسب چوب یا شفاف
    • 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن بچه یا روغن زیتون
    • 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) آب لیمو، یا سرکه
    • لوسیون (اختیاری)
    • ساخت خمیر چینی در مایکرویو

     

      1. 1 فنجان (125 گرم) نشاسته ذرت و 1 فنجان (240 میلی لیتر) چسب چوب را با هم مخلوط کنید. از یک کاسه قابل استفاده در مایکروویو استفاده کنید.
    ساخت خمیر چینی -مرحله 1
    ساخت خمیر چینی - مرحله اول

      2.  2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن بچه و 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) آب لیمو را با هم مخلوط کنید. می توانید به جای روغن بچه از زیتون و به جای آبلیمو از سرکه هم استفاده کنید. به هم زدن ادامه دهید تا جایی که هیچ گوله ای از مواد وجود نداشته باشد.

    آب لیمو جز مواد ضروری نیست، ولی مانند یک نگهدارنده برای خمیر شما عمل می کند و از رشد کپک جلوگیری می کند.

    ساخت خمیر چینی -مرحله 2
    ساخت خمیر چینی - مرحله دوم

     3. مواد را در میکروویو قرار دهید در فواصل 15 ثانیه ای مواد را بیرون بیاورید و آن را بهم بزنید. بسته به قدرت مایکروویو شما، این کار باید بین 3 تا 9 بازه 15 ثانیه ای طول بکشد.

    مخلوط در حین پختن به شکل توده در می آید. سعی کنید تا حد امکان بین تایم های گفته شده مواد را از مایکروویو بیرون آورده و هم بزنید.

    این مخلوط زمانی آماده است که چسبناک و سفت شده باشد. وقتی چند بار این خمیر را درست کنید به راحتی می توانید بفهمید که چه زمانی خمیر شما آماده کار شده است.

    اگر می خواهید که خمیر را الان تهیه کنید ولی بعدا از آن استفاده کنید بهتر است که خمیر کامل حرارات نبیند به اصطلاح نیم پز باشد چون نیم پز آن دوام بیشتری دارد.

    ساخت خمیر چینی -مرحله 3
    ساخت خمیر چینی - مرحله سوم

      4.  لوسیون را روی دست ها و سطح تمیز بزنید و شروع به ورز دادن خمیر کنید. این کار باعث می شود که خمیر به سطح کار و دستان شما نچسبد.

    ساخت خمیر چینی -مرحله 4
    ساخت خمیر چینی - مرحله چهارم

    5.        مخلوط  تا جایی ورز دهید که خنک شودبرای این کار بلافاصله مخلوط خمیر مانند داغ را از کاسه خارج کرده و شروع به ورز دادن کنید.

       معمولاً 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا مخلوط با دمای اتاق خنک شود. مخلوط را برای تمام این مدت ورز دهید.

    ساخت خمیر چینی -مرحله 5
    ساخت خمیر چینی - مرحله پنجم

    6.        سپس خمیر بدست آمده را محکم بپیچید و 24 ساعت استراحت دهید. از نایلون پلاستیکی برای ایجاد یک مهر و موم بدون هوا در اطراف خمیر سرد شده استفاده کنید. آن را به مدت 24 ساعت در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

    برای جلوگیری از چسبندگی می توانید پوشش پلاستیکی را با لوسیون بپوشانید.

    برای ساختن آسان یک بسته بندی بدون هوادهی ، مخلوط را به شکل رول درآورید و پلاستیک را دور آن بغلتانید. هر انتها را بچرخانید.

     

    یخچال مکان خوبی برای نگهداری مخلوط است، اما هر مکانی که نور مستقیم خورشید، گرما و رطوبت نباشد خوب است.

    ساخت خمیر چینی -مرحله 6
    ساخت خمیر چینی - مرحله ششم

    7.        بعد از یک روز استراحت باید خمیر آماده کار شده باشد. برای این کار یک تکه از خمیر چینی را بردارید و آن را به آرامی جدا کنید.اگر در حین برداشت یک تکه کوچک از مخلوط ، خمیری به شکل یک اشک در آمد  این یعنی کارتون رو خوب انجام دادید و خمیر شما مناسب کار است.

    اگر خمیر چسبناک به نظر می آید کمی به آن نشاسته ذرت اضافه کنید و آن را ورز دهید.

     

    اگر خمیر شکننده یا خشک است، احتمالاً بیش از حد پخته شده است. می‌توانید کمی روغن اضافه کنید یا مقداری نپخته درست کنید و سپس آن دو را با هم ورز دهید.

    ساخت خمیر چینی -مرحله 7
    ساخت خمیر چینی - مرحله هفتم
    • ساخت خمیر چینی بر روی اجاق گاز

     

    1. مواد را در یک قابلمه تفلون مخلوط کنید. 1 فنجان (125 گرم) نشاسته ذرت یا آرد ذرت، 1 فنجان (240 میلی لیتر) چسب چوب ، 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن زیتون و 2 قاشق غذاخوری آب لیمو را با هم ترکیب کنید.
    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 1
    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 1

    2.        به مدت 10-15 دقیقه روی حرارت ملایم هم بزنید. وقتی مخلوط شروع به جدا شدن از کنار تابه کرد، آن را از روی حرارت بردارید. زمان اتمام کار خمیر باید شبیه پنیر ریکوتا به نظر برسد.

    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 2
    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 2

    3.  صبر کنید تا به اندازه کافی خمیر خنک شود تا زمانی که هنگام دست زدن به خمیر دست شما نسوزد ، سپس به طور مداوم ورز دهید تا به دمای اتاق برسد.

    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 3
    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 3

    4.  با استفاده از کیسه زیپلاک یا پوشش پلاستیکی، مخلوط را در مکانی خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 3
    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 4

    5. پس از 24 ساعت که خمیر استراحت کرد، می توانید قوام را با ورز دادن در روغن اضافی یا نشاسته ذرت برای اصلاح خمیر بیش از حد شکننده یا چسبنده (به ترتیب) تنظیم کنید.

    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 3
    ساخت خمیر چینی به روش دوم - مرحله 5
    • نگهداری مدل های ساخته شده از خمیر چینی

    بسته به ضخامت قطعه ساخت شده، خمیر چینی معمولاً هنگام خشک شدن بسیار سخت و محکم می شود ولی یک سری نکات برای نگهداری بهتر از خمیر چینی وجود دارد. از آنجایی که خمیر چینی بر پایه نشاسته است، ممکن است برای حشرات جذاب باشد و از آنجایی که خمیر چینی مقدار کمی رطوبت را جذب می کند و کاملاً ضد آب نیست، ممکن است لازم باشد پس از خشک شدن کامل با استفاده از نوعی لاک اکریلیک ضد آب از آن در برابر رطوبت محافظت شود. پوشش کامل رنگ اکریلیک روی سطح نیز ممکن است به عنوان محافظ عمل کند.

    محافظت از خمیر چینی
    محافظت از دست سازه های از جنس خمیر چینی
    • ماندگاری خمیر چینی چقدر است؟

    خمیر چینی اغلب با مواد نگهدارنده ترکیب می شود تا عمر مفید آن افزایش یابد و از کپک زدن آن اطمینان حاصل شود. اگر مواد به درستی بسته بندی شوند، خمیر معمولاً حداقل 1 هفته بدون مواد نگهدارنده در دمای معمولی خانه دوام می آورد. مواد نگهدارنده ای که می توانند در دستور غذاها مفید باشند عبارتند از آب لیمو، پودر اسید سیتریک و روغن میخک. بنزوات سدیم نیز استفاده می شود و برخی از دستور العمل های قبلی شامل فرمالین / فرمالدئید است که باید از مصرف آن اجتناب کرد زیرا برای سلامتی مضر است. قبل از خرید خمیر های آماده موجود در بازار آنها را از نظر مواد نگهدارنده بررسی کنید!

    نگهداری از خمیر چینی
    نگهداری از خمیر چینی
    • نکات کار با خمیر سازی 

     1.        اگر می‌خواهید یک خمیر چینی رنگی درست کنید، قبل از شروع، رنگ مورد نظرتان را به خمیر اضافه آن را کاملاً ورز دهید. البته می توانید  در مراحل اولیه ساخت خمیر هنگامی که خمیرتان را درست می کنید هم رنگ به آن اضافه کنید ولی ما این کار را پیشنهاد نمیکنیم چون باعث می شود که ماندگاری خمیرتان پایین بیاید.

    رنگ کردن خمیر چینی
    رنگ کردن خمیر چینی

    2.  قبل از اینکه هر تکه را شکل دهید به خوبی آن را ورز دهید. هر بار که از یک تکه خمیر چینی جدید استفاده می کنید، ابتدا آن را ورز دهید تا خاصیت ارتجاعی آن افزایش یابد.

    ورز دادن خمیر چینی
    ورز دادن خمیر چینی

    3. خمیر چینی اگر خوب ساخته شده و ورز داده شده باشد باید به راحتی مجسمه سازی شوند و بتوانند طرح های ظریفی را ایجاد کنند.

    ساخت طرح های زیبا با خمیر چینی
    ساخت طرح های زیبا با خمیر چینی
    1. برای اتصال قطعات ساخته شده با خمیر می توانید از یک براش و مقداری آب استفاده کنید. برای این کار ، دو قطعه ساخته شده را به هم فشار دهید و با انگشت خیس روی محل اتصال صاف کنید.قطعات خشک شده را می توان با استفاده از چسب سفید معمولی نیز به هم چسباند.
    اتصال قطعات ساخته شده از خمیر چینی با آب
    اتصال قطعات ساخته شده از خمیر چینی با آب

    5. برای قطعات بزرگ از پایه کمکی استفاده کنید. خمیر چینی با خشک شدن به میزان قابل توجهی منقبض می شود و یک قطعه بزرگ ممکن است در پایان کار به اندازه کافی خشک نشود. به جای این که کل قطعه را از خمیر چینی درست کنید می توانید از قطعات کمکی از جنس دیگری استفاده کنید و در نهایت آن را با لایه از خمیر پوشش دهید و در نهایت به کارتان اضافه کنید.

    استفاده از پایه کمکی برای قطعات بزرگ ساخته شده از خمیر چینی
    استفاده از پایه کمکی برای قطعات بزرگ ساخته شده از خمیر چینی
    1. اجازه دهید که مجسمه ساخته شده به کاملی خشک شود.. خمیر چینی نیازی به پخت و پز اضافی ندارد و وقتی در معرض هوا قرار می گیرد به سادگی سفت می شود.این که چقدر طول می کشد که خمیر خشک شود، تا حد زیادی به اندازه مجسمه، دما و رطوبت هوا بستگی دارد.
    خشک و نهایی شدن محصول ساخته شده با خمیرچینی
    خشک و نهایی شدن محصول ساخته شده با خمیرچینی
    1. مجسمه خود را محافظت کنید. بدون لایه محافظتی، هنر دست شما در برابر گرما و رطوبت آسیب‌پذیر خواهد بود، هر چند با لایه محافظتی نیز دست سازه خود را در صورت امکان در جای خشک و خنک نگهداری کنید.انواع جلا دهنده و لاک در طیف مات و براق برای محافظت از مجسمه های ساخته شده ا ز خمیر چینی در بازار وجود دارند.سیلر اکریلیک شفاف یکی از این گزینه ها می باشد. سیلر اکریلیک ، یک پرایمر شفاف، برای استفاده در سطوح داخلی و خارجی است. این محصول عمیقا در سطح نفوذ کرده، و باعث می شود رطوبت و سایر عوامل به داخل مجسمه خمیر چینی نفوذ نکند.
    استفاده از لایه محافظتی برای دوام خمیر چینی
    استفاده از لایه محافظتی برای دوام خمیر چینی

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود ما را معرفی کنید.

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۰ رای
    دیدگاه‌های نوشته

      سلام من از خمیر میهن استفاده میس کنم و باین روش شما در خانه درست کردم اما به خوبی خمیر میهن نبود به نضر شما چی باعث این کار شده

        نیوشا کریمی 2023-05-18

        سلام.از خمیر چینی خارجی استفاده کنید.مارک های داخلی خیلی هاشون زود سفت میشن