هنرکده نیوشا

آموزش روبان دوزی

  • آموزش روبان دوزی

    روبان دوزی هنر منحصر به فردی است که هنرمند با دست باز به راحتی میتواند هر طرح و شکل دلخواهی را روی هر وسیله ای که قابلیت دوخت روی آن وجود داشته باشد پیاده کنید. روبان دوزی جلوه ای به اثر شما میدهد که کاموا و سبک های مختلف دوخت نمیتواند بدهد.این سبک به دلیل گلها و طرحهای سنتی که ایجاد میکند محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده است.

    روبان دوزی | روبان | آموزش روبان دوزی

    لوازم موردنیاز

    سوزن گلدوزی

    سوزن شنیل سایز 20 یا سایز 22

    کارگاه گلدوزی

    پارچه گلدوزی

    روبان ابریشمی با سایزهای مختلف

    پارچه

    چند رشته نخ دمسه پنبه ای

    قیچی گلدوزی

    روبان

    روبان ابریشم بهترین نوع روبان است چون نسبت به باقی روبان ها نرم تر و انعطاف پذیرتر است و راحتتر از الیاف های مصنوعی دوخته میشود. میتوانید از روبان مصنوعی نیز استفاده کنید اما کار با آن مقداری دشوار و سخت میباشد.

    روبان ها در اندازه های مختلفی وجود دارند و معمولا برحسب میلی متر اندازه گیری میشوند و اندازه میلیمتر اشاره به عرض روبان دارد . برای کار روبان دوزی داشتن اندازه های مختلف و رنگهای متنوع از روبان دست شما را برای ایجداد طرحهای متنوع و خلاقیت بیشتر باز نگه میدارد.

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    آموزش روبان دوزی | روبان دوزی | روبان

    سوزن

    برای روبان دوزی بهتر است دونوع سوزن داشته باشید و همیشه در دسترس شما باشد.سوزن گلدوزی و سوزن شنیل . سوزن شنیل چشمی بلندی دارند باریک و نوک تیز هستند .اندازه و شکل چشمی باعث میشود که عبور روبان در آن راحتتر باشد چون ابریشم بسیار حساس است و استفاده از این سوزن باعث میشود در حین استفاده به روبان آسیبی وارد نشود.سوزن شنیل سایز 22 و 24 برای اکثر سایزهای روبان دوزی مناسب هستند.

    علاوه بر سوزن شنیل به سوزن گلدوزی نیز نیاز دارید چون در برخی از دوخت ها از نخ پنبه ای برای کوک و محکم کردن روبان روی پارچه استفاده میشود.

    پارچه

    پارچه های طبیعی مثل کتان و پنبه برای روبان دوزی بسیار مناسب هستند اگر خواستید از روبان پهن تر استفاده کنید حتما از قبل چند مدل کوک را تمرین کنید چون بعضی اوقات کشیدن روبان و سوزن از داخل پارچه سخت است . بیشتر مواقعروبان 2 و 4میلی متری به راحتی روی بیشتر پارچه ها قابل دوخت است .درکل برای اینکه کار بی نقصی داشته باشید بهتر است از قبل تمرین زیادی داشته باشید .

    نخ

    راحتترین و بهترین نوع نخ ، نخ دمسه شش تایی است برای روبان دوزی مناسب است و مطابقت زیادی با روبان دارد . این نوع نخ ها برای کوک های مخصوصی از روبان دوزی استفاده میشود.

    روبان دوزی | روبان | آموزش روبان دوزی

    نحوه روبان دوزی

    برای اینکه روبان راحت از چشمی سوزن عبور کند بهتر است روبان را به صورت مایل برش دهید .

    روبان ابریشم ممکن است لغزنده باشد به همین دلیل روبان را با سوزن نگه دارید تا مطمعن شوید ثابت میماند .

    انتهای روبان را از نوک تیز سوزن عبور دهید تا به سوراخ برسد و انتهای روبان را با دست بگیرید و سوزن را بکشید تا بقیه ی روبان بیرون بیاید و یک گره در آن درست شود. توجه داشته باشید که در این مرحله گره روبان را محکم کنید.محکم کردن روبان ممکن است کمی سخت باشد اما روشهایی که برای شروع و پایان دادن کوک های روبان استفاده میکنید مشابه زمانی است که از نخ گلدوزی استفاده میکنید.

    مقداری از انتهای روبان را نگهدارید و بعد از اتمام کار آن را زیر کوک قرار دهید و در انتهای روبان یک گره بزنید. از پشت هم با روبان کوک بزنید و روبان را با زدن چند کوک ریز با نخ گلدوزی در پشت محکم کنید.

     

    مرحله روبان دوزی | روبان دوزی | آموزش روبان دوزی

    برای روبان دوزی میتوان از بسیاری از کوک های مشابه استفاده کرد که معمولا با نخ دمسه پنبه ای دوخته میشود اما با این حال چند کوک وجود دارد که مخصوص روبان دوزی است و باید بلد باشید.

    کوک ساده

     روبان دوزی ابتدایی ترین نوع دوخت است. این نوع کوک با روبان ایجاد میشود که باعث میشود روی خودش تا شود و برای دوخت گلبرگ و برگ عالی است . روش دوخت این نوع کوک به این صورت است که : سوزن را از زیر پارچه به سمت بالا رد کنید و روبان را در پایه کوکی که ایجاد کرده اید صاف کنید. بین کوک اول فاصله ایجاد کنید و سوزن را از روی پارچه به سمت پایین رد کنید و روبان را از پشت پارچه بکشید اما مواظب باشید که خیلی سفت نشود . 

    کوک روبان موازی 

    روش دوخت این کوک مثل کوک ساده است با این تفاوت که به جای وارد کردن سوزن در مرکز روبان آن را به لبه ی روبان فرو میبریم این کار باعث میشود روبان به یک طرف تا شود . این نوع کوک برای ایجاد گل و برگ مناسب است .

    روباندوزی | روبان | روبان دوزی | آموزش روبان دوزی

    گل رز رولی

    در این روش برای ساخت گل رز بسیار زیبا و پرطرفدار بوده فقط کافیست روبان را چند دور رول کنید تا به شکل و اندازه ی موردنظرتان برسد . این گلها در نهایت سه بعدی نمایان میشوند که کار را بسیار پخته و زیبا جلوه میدهند.دوخت آن به این صورت است : 

    انتهای یک تکه روبان پهن را به صورت مورب تا کنید و یکبار روی خودش رول کنید و بار دیگر بچرخانید و دوباره روبان را رول کنید و روبان را درقسمت پایه با نخ گلدوزی محکم کنید .به چرخاندن و رول کردن ادامه دهید و بعد از هر رول گل را با یک کوک محکم کنید .این کار را تا زمانی ادامه دهید تا به اندازه ی دلخواه برسید بعد آن را با نخ گلدوزی به پارچه وصل کنید میتوانید در این مرحله با کوک های ساده به دور گل رز گلبرگ های بیشتری اضافه کنید .

    گل رز رولی | آموزش روبان دوزی | روبان دوزی

    انجام دوخت های گلدوزی سنتی با روبان بسیار جذاب است . ضخامت و ابعادی که این روبان ها ایجاد میکنند باعث میشوند دوخت گلهای سنتی بسیار جذاب و منحصر به فرد به نظر برسد .

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته