هنرکده نیوشا

آموزش سوخته نگاری

  • آموزش سوخته نگاری

    سوخته نگاری چیست؟

    هنر سوخته نگاری طراحی بر روی چوب، پارچه و چرم است که با سوزاندن انجام میشود.هنر سوخته نگاری به بزار زیادی نیاز ندارد و تنها با استفاده از یک هویه سوخته نگاری میتوانید آثار زیبا و متنوعی را خلق کنید.تنها نکته ی مهم در این هنر استفاده ی درست و اصولی از هویه میباشد.میتوانید از هویه های مختلفی برا ایجاد سایه روشن ها و طراحی شکل های مختلف استفاده کنید.

    آموزش سوخته نگاری | سوخته نگاری | چوب صنوبر

    ابزار مناسب سوخته نگاری

    همانطور که گفتیم سوخته نگاری به ابزار زیادی لازم ندارد فقط با هویه مخصوص که همراهش چندنوع نوک هویه برای طراحی های مختلف استفاده میشود انجام میگیرد و میتوانید بافت ها و شکل های متنوعی را بکشید.هویه های سوخته نگاری دونوع است که نوعی از آنها با رسیدن به دمایی مشخص حرارت آن ثابت میماند و نوع دیگر آن قابلیت تغییر دما دارد که انواع آن در بازار موجود است.

    هویه | سوخته نگاری | هویه سوخته نگاری | چوب

    مراحل انجام سوخته نگاری

    اولین مرحله برای انجام هنر سوخته نگاری انتخاب چوب مناسب میباشد.چوب مناسب سوخته نگاری باید الیافی ریز و یکدست داشته باشد و سطح چوب هیچگونه ناهمواری باشد و کاملا مسطح باشد.معمولا چوبهای افرا و صنوبر برای کار سوخته نگاری مناسب هستند.افرا رنگ روشنی دارد و الیاف آن ظریف و ریز میباشد که کار را بسیار ظریف و پرجزییات جلوه میدهد. 

    چوب افرا | سوخته نگاری | سوخته نگاری روی چوب افرا

     برای کار روی چوب افرا باید با یک هویه ی باکیفیت استفاده کنید به دلیل استحکام زیاد چوب به راحتی سوخت انجام نمیگیرد.چوب صنوبر نسبت به افرا قیمت پایینتری دارد و رنگ آن مثل افرا روشن و کاملا مناسب هنر سوخته نگاری میباشد.

    روش کار سوخته نگاری

    آماده سازی چوب

     

    انتقال تصویر به سطح چوب

     

    آماده سازی هویه

     

    سوخته نگاری

     

    سایه زدن تصویر

     

    سوخته نگاری | سوخته نگاری روی چوب | چوب

    آماده سازی چوب

    بعد از برش دادن چوب به اندازه دلخواه سطح چوب را بررسی کنید که بدون هیچ مشکلی باشد. اگر روی چوب فرورفتگی وجود داشت یک پارچه ی نمدار را روی چوب قرار دهید و با اتو روی سطح چوب را فشار دهید این کار را تا زمانی ادامه دهید که قسمت های فرورفته با باقی قسمت ها هم سطح شود.صبر کنید تا سطح چوب کامل خشک شود بعد سمباده بزنید تا سطحی کاملا یکدست داشته باشید.

    سوخته نگاری | آموزش سوخته نگاری | چوب

    انتقال تصویر به سطح چوب

    بعد از اینکه چوب آماده شد طرح موردنظر را انتخاب میکنیم و آن را چاپ میکنیم. برای اینکه طرح را به چوب انتقال دهیم باید از کاغذ پوستی استفاده کنیم. کاغذ پوستی را به اندازه ی طرح برش میدهیم و روی طرح چاپ شده قرار میدهیم و با مداد طرح را پررنگ میکنیم سپس کاغذ پوستی را روی سطح چوب قرار میدهیم تا طرح روی چوب چاپ شود.

    توجه داشته باشید که باید قبل از گذاشتن کاغذ پوستی روی چوب هر دوطرف کاغذپوستی با مداد پررنگ شود .

    آموزش سوخته نگاری | سوخته نگاری روی چوب | چوب

    آماده سازی هویه

    هویه با نوک مناسب طرح و دلخواه را انتخاب میکنیم و صبر میکنیم تا هویه گرم شود. سطح صاف نوک هویه برای خط های اطراف طرح و سطح پهن برای سایه زدن و پررنگ کردن قسمت های مختلف طرح میباشد.از نوک هویه برای اجزای ظریف روی طرح و جزییات کاربرد دارد.

    در استفاده از هویه باید دقت بالایی داشته باشید چون درصورت بی دقتی امکان سوختن عمقی چوب وجود دارد.

    سوخته نگاری

    برای شروع به سوخته نگاری باید از قسمتهای ساده ی طرح شروع کنیم و کلیات کار رو نقاشی کنیم سپس سراغ قسمتهای پیچیده تر و جزییات کار برویم.وقتی سوخته نگاری کلیات و قسمتهای اصلی تصویر تمام شد سراغ جزییات ریز تصویر میرویم . در این مرحله باید توجه کنید که جزییات تصویر را با حوصله و آهسته انجام دهید تا کار با ظرافت انجام شود.

    سایه زدن تصویر

    بعد از ترسیم جزییات و خطوط اصلی طرح به مرحله ی سایه زنی طرح میرسیم .قبل از اینکه سایه زدن رو شروع کنیم باید تا حد امکان ایرادات و اشکالهای طرح را با سمباده زدن از بین ببریم و تمام سطح چوب را از خاک اره و گردوغبار پاک کنیم.

     

    سایه زدن به تصویر شما عمق میدهدو به کار شما جلوه ی خاصی میدهد پس باید قسمت های سایه روشن تصویر را با دقت انجام دهید. از همان نوک هویه که خطوط را ایجاد کردید میتوانید برای سایه زدن استفاده کنید. برای سایه زدن باید از جایی که میخواهید تیره تر باشد هویه را به سمت قسمت روشن بکشید و این کار را تا زمانی تکرار کنید که به تیرگی دلخواه برسید.برای افزایش میزان سوختگی میتوانید دمای هویه را زیاد کنید.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته