هنرکده نیوشا

مضرات شمع سازی

  • مضرات شمع سازی

    شمع

    امروزه بسیاری از مردم در خانه های خودیا محل کار از شمع های صنعتی و دست ساز استفاده میکنند که هرکدام متریال و مواد اولیه ی مختلفی دارد و سوزاندن شمع باعث افزایش انرژی مثبت ، آرامش و حس سرزندگی میشود اما آیا دود ناشی از شمع ممکن است خطرناک باشد؟ آیا برای سلامتی انسان مضر است ؟ و چه نوع شمعی میتواند مضر باشد؟

    در این مقاله به طور کامل درمورد مضرات و اینکه شمع ممکن است چه خطراتی داشته باشد می پردازیم.

    شمع صنعتی | شمع سازی | شمع | مضرات شمع | ضرر شمع

    شمع ها به دودسته ی طبیعی و شیمیایی تقسیم میشوند. شمع های ساخته شده از موم طبیعی زنبور عسل یا سویا و شمع های پارافینی و شیمیایی .اگر موم شمع پارافینی باشد چون در ساخت مواد اولیه ی آن نفت به کار رفته است دودی که تولید میکند مضر و خطرناک است اما اگر موم شمع طبیعی باشد دود حاصل از سوختن آن نه تنها ضرری ندارد بلکه فواید بسیار زیادی نیز دارد. 

    جدا از فیتیله های سرب سوزاندن شمع میتواند شما را در معرض مواد شیمیایی خطرناکی مثل فرمالدئید، استالدئید و اکرولئین قرار دهد. اگرچه این مواد شیمیایی میتوانند بسیار خطرناک باشند اما با توجه به مطالعات و تحقیقات قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در هنگام سوزاندن شمع بسیار کم است و احتمال اینکه خطر جدی برای سلامتی داشته باشد بسیار کم است.

    اما پزشکان معتقدند استنشاق دود ناشی از سوزاندن شمع چه شمع های پارافینی و چه گیاهی برای سلامت انسان مضر است .

    مثلا شمع های طبیعی بدون اینکه فراورده ی دیگری به آنها اضافه شود بوی خوبی دارند و فضا را معطر میکند . شمع های پارافینی اگر به آنها رایحه های مختلف اضافه نشود نه تنها بوی خوبی ندارند بلکه بوی بدی نیز تولید میکنند که بسیار آزار دهنده است.

    زمانی که شمع های طبیعی میسوزند یون های منفی تولید میکنند که به تصفیه ی هوا کمک میکند در صورتی که شمع های پارافینی اینطور نیستند و دودشان باعث میشود هوا آلوده شود و خطرات زیادی به همراه دارد.. علاوه بر این دود شمع های طبیعی خواص آروماتراپی نیز دارد .

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    شمع | شمع سازی | آموزش شمع سازی | مضرات شمع سازی

    شمع های پارافینی

    مواد اولیه ی شمع های پارافینی همانطور که از نامش پیداست پارافین و مواد نفتی دارد .پارافین یک ماده ی سمی است که برای کارایی بهتر به عنوان موم شمع با دیگر مواد شیمیایی نیز ترکیب میشوند تا به کارایی شمع های طبیعی نزدیکتر شوند که همین کار باعث بردتر شدن تاثیرات شمع میشود.به طور مثال برای اینکه شمع های پارافینی مدت زمان بیشتری بسوزد و سریع تمام نشود به آنها مواد شیمیایی مختلفی اضافه میشود تا کارایی آن شبیه به شمع های طبیعی شود.سوزاندن شمع های پارافینی باعث آزاد شدن ترکیبات آلی و ذرات معلق زیادی میشود. این ذرات معلق از قطرات ریزی تشکیل شده اند که با تنفس انسان به سرعت وارد ریه میشود و اگر این اتفاق به مدت طولانی رخ دهد میتواند باعث مشکلات قلبی و ریوی شود که در نهایت ممکن  است باعث سرطان شود.

    ترکیبات آلی فرار نوعی ترکیبات کربنی است که به راحتی در دمای اتاق به گاز تبدیل میشود و بسیار سرطان زا هستند که دود ناشی از شمع های پارافینی به میزان بالایی این مواد را به همراه دارد .برای حل این مشکل باید تا حد امکان از شمع های پارافینی استفاده نکنید یا اگر امکان این کار وجود نداشت بهتر است در فضایی قرار بگیرد که جریان هوا در آن وجود داشته باشد تا دود حاصل از سوختن شمع از آن جا خارج شود .علاوه بر این شمع های ساخته شده از پارافین در زمان سوختن دوده هم در هوا پخش میکند که بسیاری از کارشناسان شمع ها دود حاصل از سوختن شمع های شیمیایی را به دود حاصل از سوختن سوخت دیزل تشبیه میکنند تا مضرات آن برای مردم مشخص شود.

    شمع های معطر

    برای معطر کردن شمع ها به آنها اسانس اضافه کنید . اگر اسانس هایی که به شمع ها تزریق میکنید طبیعی باشد رایحه ی ناشی از سوختن آنها بسیار خوشبو است و برای سلامت هیچ ضرری ندارد و میتواند مفید هم باشد اما برعکس اگر از اسانس های غیرطبیعی استفاده کنید آنها را آلوده میکند و خواص خوب و مثبت شمع را نیز ازبین میبرد .اضافه کردن اسانس های مصنوعی به شمع شیمیایی میتواند شمع را چندین برابر سمی تر و خطرناکتر کند. پس مراقب انتخاب خود باشید.

    سوزاندن شمع های معطر میتواند ترکیبات آلی فراری مانند فرمالدئید را آزاد کند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.حتی اگر شمع های معطر این ترکیبات را آزاد میکنند مشخص نیست که آیا آن ها بر سلامت تاثیر میگذارد یا نه . ممکن است به شمع های معطر واکنش آلرژیک داشته باشید پس باید خیلی مراقب باشید علائم میتواند شامل عطسه کردن ، آبریزش بینی و انسداد سینوس را به همراه داشته باشد.

    در هنرکده ی نیوشا به صورت کامل و جامع شمع سازی را به شما آموزش میدهیم و این مقاله صرفا جهت آشنایی با دوره است و اینکه قسمتهایی مهم از دوره را در این مقالات بیان کرده ایم .با شرکت در دوره ی جامع هنرکده نیوشا علاوه بر آموزش ساخت انواع قالب سازی ، ساخت اکسسوری ها ، ساخت انواع دیوارکوب و استند و… را به شما آموزش میدهیم.

    شمع | شمع سازی | مضرات شمع سازی

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته