هنرکده نیوشا

ساخت فوندانت و نکات کاربردی در استفاده از فوندانت

  • ساخت فوندانت و نکات کاربردی در استفاده از فوندانت

    روکش فوندانت

    ممکن است در برنامه های محبوب شیرینی پزی یا عروسی هایی که شرکت کرده اید کیک هایی با پوشش فوندانت دیده باشید. اگر فوندانت به درستی استفاده شود، پوششی صاف و بدون درز به کیک ها می دهد که بوم خالی مناسبی برای تزئین بیشتر می کند. فوندانت نسبت به خامه یا کِرِم های مخصوص شیرینی پزی ، طعم کمی دارد و حتی ممکن است قبل از خوردن از کیک جدا  و حذف شود. معمولا در مراسم عروسی از کیک های فوندانت شده بیشتر استفاده می کنند چون از نظر شکلی و ساختار و همچنین فاسد نشدن کیک نسبت به خامه در اولویت بالا تری قرار دارد. در ادامه شما را با این خمیر بیشتر آشنا خواهیم کرد که چیست، از چه چیزی ساخته شده است و چه موارد دیگری از آن استفاده می‌شود.

    • فوندانت چیست؟

    فوندانت نوعی پوشش است که برای پوشاندن کیک و سایر شیرینی های  پخته شده استفاده می شود. به طور معمول، آن را به صورت ورقه‌های به قطر نازک در می آورند و سپس روی سطح کیک می‌کشند تا ظاهری صاف ایجاد کنند. این روکش به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر تغییرات دما بهتر از باترکریم و همچنین به دلیل ایجاد یک سطح صاف و یکدست می تواند به مانند یک بوم برای دیزاینر های کیک باشد در هر طور که مایلند آن را تزیین کنند که این موضوع نکته ی مهمی  در طراحی و دیزاین کیک ها می باشد.

    فوندانت از نظر فنی نوعی آیسینگ است و می توان برای ایجاد تزئینات سه بعدی مجسمه سازی نیز از آن استفاده کرد. بعضا برای ساخت گل های خمیری به صورت رول شده یا با استفاده از قالب های سیلیکونی از فوندانت ها استفاده می شود. علاوه بر اینها، فوندانت  ها در طعم ها و رنگ های مختلف وجود دارند و یا می توان فوندانت ساده را به راحتی با رنگ ها و طعم دهنده ها مختلف به رنگ ها و طعمه های مختلف تبدیل کرد.  این موارد و مزایا باعث شده است که در چند سال اخیر بسیاری از شیرینی پزان از این خمیر برای ساخت کیک و شیرینی هایشان استفاده کنند.

    • انواع فوندانت

    فوندانت از نظر کاربرد و قوام به سه دسته تقسیم خواهند شد:

    1. فوندانت مایع

    این نوع فوندانت از آب، شکر، و شربت ذرت ساخته می شود و حالتی کِرِم مانند دارد و هنگامی که روی کیک ریخته می شود لایه نازکتری نسبت به فوندانت خمیری به کیک شما می دهد. هنگام استفاده از فوندانت مایع باید این را مد نظر داشته باشید که برای جولیگیری از لکه دار نشدن پوشش باید به فوندانت اجازه خشک شدن بدهید. میتوان این فوندانت را غلیظ تر ساخت و از آن برای پر کردن بآبآب نبات و شیرینی ها نیز استفاده کرد. بسیاری از شکلات‌سازان از فوندانت‌های طعم‌دار مایع برای پر کردن شکلات‌های خود استفاده می‌کنند.

    فوندانت مایع برای پوشش کیک و شیرینی
    فوندانت مایع برای پوشش کیک و شیرینی

    در ادامه ویدئو را خواهید دید که خیلی سریع و کوتاه چگونگی ساخت و استفاده از فوندانت مایع را نشان می دهد:

       2. فوندانت خمیری یا رول شده

    این فوندانت نیز مانند فوندانت مایع از آب و شکر و شربت ذرت درست می شود ولی تفاوت آن با فوندانت مایع در درصد استفاده از شربت ذرت می باشد.هر چه شربت ذرت بیشتری در مایه استفاده شود فوندانت رقیق تر خواهد شد و حالت کِرِمی به خود می گیرد و هر چه کمتر حالت خمیری مانند.  فوندانت خمیری را می‌توان به هر شکلی که دوست دارید در بیاورید برای حالت پذیری بهتر فوندانت می توان از ژلاتین و یا گلیسیرین در تهیه ؟آن استفاده کرد.در دمای اتاق آب می تواند شکر زیادی در خود حل کند اما زمانی که به نقطه جوش برسد می تواند دو برابر بیشتر از آن حجم را در خود نگه دارد. برای استفاده و پوشاندن کیک‌ ها با فوندانت خمیری، باید ابتدا آن را پهن کنید تا به ضخامت مناسبی برای کاور کیک یا شیرینی موردنظر برسد. فوندانت رول شده برای ساخت تزئینات خوراکی مانند گل، ستاره و مانکن عروس و داما و غیر …استفاده می شود. می توانید فوندانت خمیری را در یخچال در ظرفی در بسته نگهداری کنید و هنگام استفاده مجدد، اجازه دهید به دمای اتاق برسد و آن را ورز دهید تا بتوانید به راحتی به آن فرم دهید و دوباره ار آن استفاده نمایید..

    مراحل روکش کیک با فوندانت خمیری

    این ویدئو طرز استفاده ازفوندانت خمیری را نشان وی دهد که بسیار مورد استفاده است.

       3. فوندانت مجسمه سازی

    فوندانت مجسمه سازی، فوندانت ضخیمی است که برای ساخت مدل ها و سایر فیگورها استفاده می شود. این فوندانت ضخیم تر، سنگین تر و بادوام تر از سایر انواع فوندانت است. در تهیه این فوندانت از همان مواد دو دسته قبل استفاده می شود ولی با مقدار ها و درصد های متفاوت!
    کار با فوندانت برای مجسمه سازی تا حدودی شبیه به استفاده از خمیر آدامس یا شکلات مدل سازی است، اگرچه دقیقاً یکسان نیست. با فوندانت مجسمه سازی گل ها، حاشیه های بافته یا بافته شده و سایر شکل ها را می توان ساخت. اگرچه اکثر دستور العمل های فوندانت مجسمه سازی خوراکی هستند، اما معمولا طعم خوبی ندارند.

    ساخت گلهای زیبا با فوندانت مجسمه سازی
    ساخت گلهای زیبا با فوندانت مجسمه سازی
    • نکاتی برای کار با فوندانت

    اگرچه اکنون از انواع مختلف فوندانت آگاه هستید، اما هنوز ممکن است از کار کردن با همه آنها اطمینان نداشته باشید. قبل از اینکه دستور پختی را پیدا کنید که بهترین عملکرد را در آشپزخانه شما دارد و بهترین طعم را روی کیک شما دارد، دستور العمل های مختلفی را امتحان کنید.

    نکات ابتدایی تزئین و کار با فوندانت

     

    1. طعم فوندانت را بررسی کنید. بسیاری از مردم به طعم فوندانت اهمیت نمی دهند، اما می توان طعم آن را تغییر داد! می توانید فوندانت خود را درست کنید و سپس طعم دلخواه را به آن اضافه کنید. تعدادی طعم دهنده، مصنوعی و طبیعی در دسترس است که به راحتی می توان آنها را در فوندانت خود ورز داد.توصیه ما به شما این است که هر بار یک قطره اضافه کنید. طعم دهنده ها به راحتی مخلوط می شوند. اگر مقدار زیادی از طعم دهنده را اضافه کردید نگران نباشید، فقط فوندانت ساده بیشتری به مخلوط اضافه کنید تا طعم آن متعادل شود.
    طعم دهنده شیرینی (طعم موز)

    2. فوندانت را قبل از استفاده خوب باز و رول کنید. استفاده از فوندانت در یک اتاق خنک و خشک راحت تر است. اگر اتاق شما خیلی گرم است، فوندانت را برای کار کردن خیلی نرم می کند.از یک غلتک فوندانت برای باز کردن آن روی یک سطح تمیز و خشک استفاده کنید – یک تخته شیرینی سیلیکونی عالی عمل می کند! سطح شما هر چه که باشد، برای جلوگیری از چسبندگی آن را با پودر قند بپوشانید.برای روکش کیک های کوچک و متوسط معمولا خمیر را تا قطر 20 تا 25 سانت باید پهن کنید. وقتی فوندانت خیلی ضخیم باشد، راحت تر تَرَک برمی دارد.

    فوندانت خمیری
    رول کردن و باز کردن فوندانت خمیری

    3.        اجازه دهیدی که کیک و شیرینی هایتان کاملا خنک شود! مطمئن شوید که کیک یا کلوچه های شما قبل از استفاده از فوندانت کاملاً خنک شده اند – ترجیحاً چند ساعت. در این فرآیند عجله نکنید وگرنه باعث می شود فوندانت از حالت خودش خارج و شل شود.

    4.        برای فیکس کردن فوندانت روی کیک میتوانید قبل از کاور با فوندانت کیک را خامه کشی کنید. برای شیرینی ها و کوکی ها نیز می توانید با استفاده از یک براش سطح کار را با شربت ذرت بپوشانید سپس از فوندانت استفاده نمایید.

    5. نکته ی که باید هنگام استفاده از یک لایه بزرگ خمیر فوندانت برای روکش کردن کیک، مد نظر داشته باشید این است که اگر لایه فوندانت یک تکه بسیار بزرگ است بعد از قراردادن روی کیک باید تا جای ممکن اضافه های اطراف خمیر را با کاتر جدا کرد چون وزن اضافی فوندانی که از کیک آویزان شده است می تواند باعث ترک در قسمت های بالای روکش شود.

    برش اضافه های فوندانت
    برش اضافه های فوندانت اطراف کیک

     6. تزئینات اضافی کیک مثل گل ، پاپیون یا حروف را میتوانید خیلی قبل تر از تهیه کیک با خمیر فوندانت آماده کنید فقط به شرط اینکه آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. بعد از ساخت آنها را روی کاغذ مومی چرب شده یا روی قالب ها بگذارید تا به مدت 24 تا 36 ساعت قبل از استفاده یا نگهداری خشک شوند.

    8. فوندانت را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. نگهداری فوندانت ساده است. بهترین کار این است که آن را در داخل یک کیسه پلاستیکی قابل آب بندی قرار دهید و مطمئن شوید که تمام هوا از کیسه خارج می شود. سپس کیسه را داخل یک ظرف دربسته در دمای اتاق قرار دهید. این کار فوندانت شما را تا دو ماه نرم/تازه نگه می دارد. یخچال معمولاً محل نگهداری ایده آلی نیست زیرا فوندانت می تواند متراکم شود و آن را نرم کند.

    9. فوندانت ها را قبل از قرار دادن روی کیک خود رنگ کنید، مگر اینکه قصد داشته باشید از تکنیک ایربراش برای رنگ آمیزی فوندانت پس از روکش کردن روی کیک استفاده کنید.

    رنگ آمیزی فوندانت کیک با ایر براش
    رنگ آمیزی فوندانت کیک با ایر براش
    • مراحل ساخت فوندانت

    این دستور ساخت فوندانت در اصل بسیار ساده است و هر کسی می تواند آن را در خانه درست کند. هیچ دلیلی برای خرید فوندانت وجود ندارد، زمانی که شما فقط با چند ماده ساده می توانید یک فوندانت خانگی بسیار با کیفیت و ارزان تهیه کنید. این فوندانت جز فوندانت خمیری است و از ژلاتین ، آب، پودر شکر و گلیسیرین تشکیل شده است که پودر شکر آن را انعطاف پذیر نگه می دارد و یک قوام خمیر مانند ایجاد می کند.

    فوندانت کلاسیک

    • 2 قاشق چایخوری (1/4 اونس یا 7 گرم) پودر ژلاتین بدون طعم
    • 1⁄4 فنجان (59 میلی لیتر) آب سرد
    • 1/2 فنجان (170 گرم) شربت گلوکز یا شربت ذرت
    • 1 قاشق غذاخوری (18 گرم) گلیسیرین
    • 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) شورتنینگ(روغن ترد کننده شیرینی) یا کره
    • 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) عصاره وانیل
    • 8 پیمانه (1 کیلوگرم) پودر قند الک شده

     

    • این مقدار مناسب روکش دو عدد کیک گرد می باشد.
    1. ژلاتین را در آب حل کنید تا سفت شود. 1⁄4 فنجان (59 میلی لیتر) آب سرد را در یک کاسه مقاوم در برابر حرارت بریزید و 2 قاشق چایخوری (1/4 اونس یا 7 گرم) پودر ژلاتین بدون طعم را در آن بریزید. اجازه دهید ژلاتین به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کند تا غلیظ شود و ژل مانند به نظر برسد.
    ژلاتین برای ساخت فوندانت

    2.      ژلاتین را روی آب در حال جوش حرارت دهید تا ذوب شود. حدود 2.5 سانتی متر آب را در یک تابه بریزید و شعله را متوسط کنید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، کاسه را با ژلاتین در تابه قرار دهید تا روی آب بنشیند. ژلاتین را به آرامی حرارت دهید تا ذوب شود.در این مرحله می توانید ژلاتین را هم بزنید تا حل شود.

    3. گلوکز، گلیسیرین و شورتنینگ را با هم مخلوط کنید. 1/2 فنجان (170 گرم) شربت گلوکز یا شربت ذرت را به همراه 1 قاشق غذاخوری (18 گرم) گلیسیرین و 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) شورتنینگ یا کره به ژلاتین ذوب شده اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید و حرارت دهید تا مواد آب شوند.اگر گلیسیرین ندارید، می توانید روغن گیاهی را جایگزین کنید.

    4. کاسه ژلاتین را روی پیشخوان بگذارید و وانیل را اضافه کنید. شعله را خاموش کنید و دستکش فر بپوشید و کاسه را با دقت از تابه خارج کنید. سپس 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی‌لیتر) عصاره وانیل را به مواد اضافه کنید و آن را کناری بگذارید تا خنک شود.
    5. مخلوط را با 4 فنجان (0.5 کیلوگرم) پودر قند مخلوط کنید. پودر قند را در یک کاسه بزرگ بریزید تا جایی برای ریختن مخلوط ژلاتین خنک شده داشته باشید. سپس با قاشق چوبی آن را خوب هم بزنید.در این مرحله مخلوط باید چسبناک و کشدار به نظر برسد.

    6. به میزان لازم بقیه پودر قند را با مواد مخلوط کنید. در هر بار 1 فنجان (125 گرم) از پودر قند را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. بسته به اینکه فوندانتتان چقدر خمیری باشد، ممکن است به تمام پودر قند نیاز نداشته باشید.بعد از مخلوط کردن زمانی که مواد به قوام مورد نظر رسید ، می توانید اضافه کردن پودر قند را متوقف کنید.

    7. فوندانت را ورز دهید تا یکدست شود. روی سطح کارتان پودر قند بپاشید و فوندانت را روی آن بچرخانید. سپس دستان خود را با مقداری پودر قند بپوشانید و فوندانت را ورز دهید تا نرم و کار با آن آسان شود.اگر در آب و هوای گرم یا مرطوب هستید، ممکن است لازم باشد در حین کار، پودر قند بیشتری اضافه کنید تا از چسبیدن فوندانت جلوگیری کنید.اگر در حین ورز دادن فوندانت خیلی سفت شد، هر بار با یک قطره آب مخلوط کنید تا نرم شود.

    8. می توانید به محض اینکه فوندانت آماده شد از آن استفاده کنید و یا آن را در جایی مناسب نگهداری کنید تا بعدا از آن استفاده کنید . می‌توانید فوراً فوندانت را برای تزئین کیک باز کنید یا آن را محکم در پلاستیک بپیچید. برای جلوگیری از خشک شدن فوندانت، قبل از بسته بندی آن را با کمی روغن گیاهی بمالید. سپس آن را تا 1 هفته در دمای اتاق و دور از نور مستقیم نگهداری کنید.از نگهداری فوندانت در یخچال خودداری کنید زیرا این باعث ایجاد رطوبت می شود که می تواند باعث چسبندگی بیش از حد فوندانت شود.

    • استفاده از قالب سیلیکونی در ساخت تزیینات فوندانتی

    با استفاده از قالب های سیلیکونی جذاب می توانید تزیینات فوندانتی زیبای را برای کیک های با تم مختلف درست کرد. استفاده از قالب ها همیشه کار با فوندانت ها را آسان تر و نتیجه کار بسیار حرفه ای خواهد بود. در دسترس بودن انواع قالب های سیلیکونی در هنرکده نیوشا به شما این نوید را می دهد که بتوانید کیک های دکوراتیو شده حرفه ای و ژورنالی را با خمیر فوندانت بسازید.این قالب ها از بهترین مواد اولیه درجه یک ساخت کشور ترکیه تهیه شده اند و از بهترین ویژگی های آن میتوان نرم ومنعطف بودن قالب ، طول عمر بالا در کار به طوری که اگر در پایان کار قالب ها را تمیز شسته و خشک کنید و در جای خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری کنید ما تضمین می کنیم که قالب های هنرکده نیوشا تا سالها قابل استفاده خواهند بود.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود ما را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    دیدگاه‌های نوشته