هنرکده نیوشا

اگر رزین خشک نشد چیکار کنیم؟

  • اگر رزین خشک نشد چیکار کنیم؟

    رزین

    رزین جزو پرکاربردترین مواد شیمیایی جهان محسوب میشود که کارایی این ماده بسیار گسترده است و در صنایع متعددی مثل مهندسی ، قایق سازی ، هنرهای زیبا ، فضاسازی ، نجاری ، دکوراسیون داخلی و… استفاده میشود .علاوه بر این کاربردها  و مزایای زیادی که دارد استفاده از این ماده ی پرکاربرد ممکن است باعث ایجاد چالش و مشکلاتی شود که یکی از این چالش ها خشک نشدن محلول رزین است که در این مقاله درمورد انواع چالش ها و راهکارهای لازم برای رفع این مشکلات توضیح میدهیم.

    رزین موج دریا | رزین | رزین طرح دریا | آموزش رزین

    رزین روان یا ژله ای

    روان و ژله ای شدن رزین یکی از رایج ترین مشکلات و چالش هایی است که هنرمندان در حین کار با رزین با آن مواجه میشوند . اصلی ترین دلیل این حالت رعایت نکردن نسبت رزین با هاردنر میباشد . رعایت درست رزین و هاردنر به خصوص در مقیاس زیاد میتواند چالش های زیادی را به همراه داشته باشد به خصوص برای افرادی که به تازگی این کار را شروع کرده اند و هنگام ترکیب رزین و هاردنر در حجم بالا نمیتوانند ترکیب درستی از آنها را بدست بیاورند . در این شرایط تغییر و اصلاح رزین کار سختی است . از دلایل دیگر بروز این حالت استفاده زیاد از عامل رنگ کننده و یا دمای سرد است . این عوامل میتوانند واکنش های رزین را که باعث سفت شدن آن میشود را از بین ببرد در نتیجه در پخت رزین مشکل به وجود می آید.

    نحوه ساخت جاسویچی | جاسویچی رزینی | رزین | جاسویچی

    وجود نقاط نرم و چسبناک

    ایجاد نقاط نرم یا چسبناک روی سطح کار مشکل رایج و شایعی نیست . در صورت خشک نشدن رزین معمولا تمامی بخش ها به صورت یکدست به حالت نرم و چسبناک در می آیند اما در صورتی که چنین حالتی برای شما پیش آمد به احتمال زیاد آلودگی یا آشغالی در محل کار و یا سطح رزین وجود دارد بنابراین در هنگام استفاده از رزین و مخلوط کردن آن با اجزای مختلف باید از عدم وجود آلودگی در ظروف وسطح کار اطمینان حاصل کنید .

    رزین چسبناک

    در برخی از موارد رزین کاملا حالت چسبناک پیدا میکند در این شرایط ممکن است رزین به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد . چسبندگی رزین میتواند به دلیل نسبت نادرست دو جزء رزین باشد اما دلایلی مثل آب و هوای سردو پایینتر از حد استاندارد و همچنین وجود رطوبت بیش از حد در محیط کار نیز میتواند باعث چنین حالتی شود .

    هنگام کار با رزین اپوکسی باید بدانید که زمان خشک شدن رزین به نوع رزین بستگی دارد و ممکن است هر مدل رزین باهم متفاوت باشند این اطلاعات را معمولا سازندگان روی محصول درج میکنند . به طور متوسط هر رزین به 72 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد . دقت داشته باشید تا قبل از خشک شدن کامل رزین هیچ گونه جابه جایی یا تغییر مکانی را در رزین انجام ندهید .اگر تا قبل از خشک شدن به این نکات توجه نکنید ممکن است سطح کار دچار آلودگی و آسیب شود در نتیجه سطح کار پر از لکه و ناهمواری خواهد بود.

    اگر میخواهید زمان خشک شدن رزین را کاهش دهید و به کار خود سرعت دهید باید به دمای محیط توجه کنید . در زمان خشک شدن رزین دما نقش بسیار مهمی دارد هرچه دمای محیط به دمای ایده آل یعنی بین 24 تا 30 درجه نزدیک تر باشد رزین اپوکسی زودتر خشک میشود . اگر در اتاقی با دمای پایین کار میکنید زمان خشک شدن بیشتر خواهد بود چون رزین در این شرایط پخت کمتر و آهسته تری دارد.

    ساعت رزینی | رزین | طرح دریا | طرح دریا رزینی

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    کار با رزین | رزین | آموزش رزین | رزین اپوکسی

    تاریخ انقضای رزین

    مقداری رزین بخرید که در نیمی از زمان انقضایش بتوانید به طور کامل مصرفش کنید . اگر رزین و هاردنر خریداری شده قدیمی باشد روی کیفیت خشک شدن تاثیر خواهد داشت . رزین ها در صورت نگهداری صحیح به دور از نوسان دما و نور خورشید و همچنین پلمپ بودن بهتر است در کمتر از 6 ماه مصرف شود . در صورتی که درب ظرف باز شود بهتر است در کمتر از یک ماه استفاده شوند.

    ظروف ترکیب

    اگر میخواهید دلیل خشک نشدن رزین را بفهمید باید بدانید که اگر از ظروف قبلی مجددا استفاده کنید  و توجه کنید که آیا مواد باقی مانده از کار قبلی را به خوبی تمیز کرده اید ؟

    رنگ ها و افزودنی ها

    مثلا پودرهای رنگی که رنگهای جذابی به رزین میدهند میتوانند رطوبت را هم جذب کنند و یا با اپوکسی سازگار نباشند در نتیجه باعث خشک نشدن رزین خواهد شد . اگر کارهای زیورآلات و دکوری انجام میدهید ممکن است نیاز داشته باشید قطعات تزیینی داخل رزین قراردهید . اگر برای فیکس کردن آنها از چسب استفاده میکنید باید دقت کنید که قبل از قرار دادن در رزین کاملا تمیز باشد و اگر رنگ مصنوعی دارند آن رنگ باید با رزین سازگاری داشته باشد . این قطعات نباید هیچ گونه رطوبت ، چربی و غباری داشته باشد چون در غیر این صورت رزین خشک نمیشود .

    رزین | زیورآلات رزینی

    هردو جزء یک شرکت باشند

    نمیتوانید رزین یک برند را با هاردنر برند دیگری ترکیب کنید و انتظار داشته باشید که این ترکیب به خوبی خشک شود . هر کارخانه فرمولاسیون مخصوص خودرا دارد ترکیب دو فرمولاسیون مختلف باعث خشک نشدن رزین میشود.

    قالب های لاتکس و سیلیکون

    بعضی از رزین ها با جنس لاتکس همخوانی ندارند پس به خوبی خشک نمی شوند همچنین اگر از قالب سیلیکون استفاده میکنید باید روی کیفیت آن حساس باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید .

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته