هنرکده نیوشا

آموزش هویه کاری روی پارچه

  • آموزش هویه کاری روی پارچه

    هویه روی پارچه

    کسانی که میخواهند برای پر کردن اوقات فراغت خود حرفه و هنری یاد بگیرند بهترین گزینه هویه کاری روی پارچه و نمد است که این هنر در عین سادگی نتیجه ای بسیار زیبا و کاربردی دارد . از این هنر در تزیین رومیزی ها و رومبلی ها و حتی تزیین لباس و کیف و کفش استفاده میشود . باید برای این هنر دقت زیادی داشته باشید چون ممکن است با بی دقتی یا عدم تنظیم هویه کل پارچه بسوزد و یا طرح از حالت خود خارج شود.

    لوازم و ابزار موردنیاز

    هویه 80 یا100 

    پایه هویه 

    شابلون

    پارچه ساتن یا نمد .پارچه هایی که الیاف طبیعی کمتری دارند.

    زانفیکس

    شیشه برای زیر کار

     

    هویه کاری | هویه روی پارچه | پارچه | هویه

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    هویه

    هویه وسیله ای برقی است که برای لحیم کاری استفاده میشودو چون نوک آن داغ میشود میتواند پارچه هایی که درصد بالایی پلاستیک دارد و کمتر الیاف طبیعی دارد و قابلیت ذوب شدن دارد را مثل قیچی ببرد و شکل دهد .

    هویه انواع مختلفی دارد که انواع آن شامل هویه مدادی و تفنگی است .هویه مدادی برای کار روی پارچه و نمد مناسب است . برای استفاده از هویه باید دقت زیادی داشته باشید چون ممکن است با بالارفتن حرارت کل سطح کار بسوزد .پایه هویه برای قراردادن هویه روی آن است و باید هرکسی که از هویه استفاده میکند پایه ای برای نگهداری هویه داشته باشد چون ممکن است با قرار دادن آن روی فرش یا هرچیز دیگری باعث آتش سوزی شود.

    شابلون

    شابلون الگوهایی است که روی پارچه یا نمد قرار میگیرد و داخل و دور آن را با هویه میبریم تا شکل شابلون را روی پارچه دربیاوریم . شابلونهای فلزی در شکلهای متنوعی در بازار موجود است که میتوانید به صورت حضوری یا اینترنتی تهیه کنید البته خودتان هم میتوانید با استفاده از مقوا شابلون بسازید اما چون ممکن است بسوزد و دوام زیادی نداشت باشد میتوانید آنهارا هم برای کار با هویه استفاده کنید.

    پارچه

    پارچه ی مناسب برای کار با هویه پاناما ، ساتن و هر پارچه ای که قابلیت ذوب شدن داشته باشد و از الیاف پلاستیک و مواد درست شده باشد استفاده میشود. الیاف طبیعی مثل نخ و پشم اصلا برای این کار مناسب نیستند . برای کار روی نمد هم بهتر است از نمد یک میل استفاده کنید .

    هویه روی پارچه | هویه کاری روی پارچه | هویه کاری | پارچه

    نحوه کار با هویه

    موقع کار با هویه باید هویه را با زاویه ی 90 درجه روی پارچه یا نمد قرار دهید و لازم نیست نمد را روی سطح کار فشار دهید . شابلون را روی پارچه یا نمد فشاردهید تا بین شابلون و سطح کار فاصله نیفتد و شابلون جابه جا نشود بعد هویه را روی سطح قرار دهید .برای کار با پارچه میتوانید از چند رنگ استفاده کنید و هیچ محدودیتی وجود ندارد .بعضی از کارها به لایی دوطرفه نیاز دارد و باید لایی را همراه پارچه برش دهید .بعد از چندبار کار روی پارچه باید نوک هویه را با پارچه ی نخی تمیز کنید و در صورت کار روی نمد باید بعد از چندبار استفاده نوک هویه را با سوهان تمیز کنید تا سوخته های نمدی دی نوک هویه جمع نشود چون باعث میشود پارچه بسوزد.

    بعضی اوقات بعد از هویه کاری نمد بعضی از قسمت ها دچار سوختگی میشود که باید این قسمت هارا با ظرافت توسط یک قیچی کوچک ببرید.

    مراحل کار را داخل تصویر زیر به صورت کامل شرح داده ایم.

     

    نحوه هویه کاری | هویه کاری | هویه | هویه کاری روی پارچه

    برای اینکه شروع کنید به هویه کاری ابتدا لایی چسب را دو لایه کنید بعد از هر شابلونی که تهیه کرده ایید شابلون راهنما تهیه کنید . شابلون راهنما برای مشخص کردن محل هویه کاری است .بعد شابلون را روی پارچه و محل مشخص شده بگذارید و با سوزن روی پارچه وصل کنید .

    شابلون فلزی را درست در نقاطی که شابلون راهنما را نصب کردید بگذارید و شابلون راهنما را برداریدو قسمتهای داخلی طرح را با هویه بسوزانید بعد قسمت داخلی طرح که وسط آن هویه کاری میباشد را کاملا هویه کنید و بعد از کار پارچه را از بیندو شابلون خارج کنید .

    پارچه ی حریر را زیر پارچه ی ساتن قرار دهید و دوباره هویه را روی پارچه روی همان نقطه قبلی قرار دهید و دورتا دور شابلون را هویه بزنید .

    اطراف پارچه را که میخواهید رومیزی ، رومبلی و یا رو پشتی باشد را شابلون بذارید و قسمتهایی از داخل شابلون را هویه کنید . بعد قسمت بیرونی شابلون را به طورکامل هویه کاری کنید و دور تا دور رومیزی یا رومبلی را کامل کنید.

    بعد از اتمام کار هم توانسته ایید یک طرح زیبا را با شابلون ایجاد کنید و هم دوخت زیبایی را دورتا دور سطح کار ایجاد کرده اید .

    با یادگیری این هنر ساده و زیبا میتوانید برای منزل خود رومیزی ها و رومبلی های جذابی بسازید و حتی لباسها و کیف و کفش هایتان را با طرح دلخواه تزیین کنید . البته کار روی سطحی ناصاف اصول خاص خود را دارد که با آموزشهای کامل این هنر میتوانید اصول آنهارا نیز به خوبی یاد بگیرید.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته