هنرکده نیوشا

آموزش نقاشی مینیاتوری

  • آموزش نقاشی مینیاتوری

    نقاشی مینیاتور

    نقاشی مینیاتوری یکی از هنرهای گرانبهای ایرانی است که تمدینی دیرینه دارد و بسیار باارزش است.میتوانید اثراتی از نقاشی مینیاتوری را در هنرهای اصیل ایرانی همچون تذهیب ونگارگری دیده باشید که برروی ظروف سفالی ، پارچه ، کاغذ ، پوست ، چرم ، قاب آینه و… اجرا شده است . این هنر در استان های شیراز ، اصفهلن ، لرستان و قزوین گره خورده است و از قدیم تا کنون اساتید حرفه ای در این زمینه فعالیت داشته اند و هنرجویان بسیاری را در رشته ی نقاشی مینیاتوری پرورش داده اند.این هنر امروزه نیز در ایران و در جهان طرفداران بسیار زیادی دارد که نشانه ی فرهنگ اصیل ایرانی است.

    هنر مینیاتور سبکی از نقاشی است که با توجه به آنچه از ذهن هنرمند عبور میکند با جزییات و به نحو خیال انگیزی به تصویر میکشند . 

    در لغت مینیاتور به معنی توصیف چیزی بسیار کوچک و ریز است و در نقاشی هم رویاها و تصاویر ذهنی را به صورت ریز به ریز و دقیق به تصویر میکشند و به نمایش میگذارند . ریشته ی این کلمه فرانسوی است که در ایران این هنر با نام نگارگری و تذهیب شناخته میشده.

    تاریخچه مینیاتور

    تاریخچه ی دقیق نقاشی مینیاتور ایرانی را کسی نمیداند یرخی از معتقدان ریشه ی آن را در عصر غارنشینی جستجو کرده چون آثاری از این نقاشی ها را در دیواره های غارهای بسیار قدیمی کشف شده است . از این رو آموزش مینیاتور قدمتی 8 تا 10 هزار ساله دارد و سند و مدرک آن نیز در غارها ، کوه ها ، سنگ ها و کوهپایه های منطقه لرستان میباشد . 

    برخی دیگر از محققان پیدایش نقاشی مینیاتور را به پیامبر نقاش یعنی مانی نسبت میدهند .بعد از حمله ی مغولان به ایران نقاشی مینیاتوری ایرانی تحت تاثیر فرهنگ و هنر شرق آسیا قرار گرفت . این واقعت را آثار چهره نقاشی شده و به جا مانده از آن دوران به خوبی بیان میکند.پیش از اسلام نیز نقاشی مینیاتور وجود داشته و آموزش آن نیز تداوم پیداکرد که همین امر باعث شد این هنر بینظیر تداوم یابد و تا امروزه پا بر جا باشد .

    آموزش نقاشی مینیاتوری را میتوان در تصاویر داستانهای حماسی شاهنامه ، اشعار سعدی  و حافظ و نظامی مشاهده کرد.مینیاتور ایرانی با موضوعهای اساطیر و مذهبی پیوند دارد که دوران اوج خود در زمان صفویه بود .

    مینیاتوری | نقاشی مینیاتوری | مینیاتور | نقاشی

    نحوه شروع نقاشی مینیاتور

    برای اینکه به صورت اصولی و درست نقاشی مینیاتوری را یادبگیرید میتوانید در آموزشگاههای معتبر که به صورت تخصصی در زمینه ی آموزش نقاشی مینیاتور فعالیت میکنند اقدام کنید . همچنین اگر شرایط کلاسهای حضوری را ندارید میتوانید به صورت مجازی نیز در کلاسها شرکت کنید و این هنر بینظیر را یاد بگیرید .

    در کلاسهای آموزشی بعد از دانستن تاریخچه و فلسفه ی این هنر شروع بع آموزش طراحی هندسی میکنند که در این مرحله مدادزنی را یاد میگیرید و تمرینات مخصوصی برای شما درنظر گرفته میشود . توجه داشته باشید که تمرینات راموبه مو و به صورت مداوم انجام دهید چون هرچه تمرین بیشتر باشد زمان پیشرفت و ترقی در این هنر کوتاهتر میشود .

    بعد از اینکه مدادزنی را به خوبی یادگرفتید نوبت به نقاشی با راپید و ماژیک های مخصوص میرسد و در مرحله ی بعدی از آموزش نقاشی مینیاتوری قلم گیری را به شما آموزش میدهند و تمرینهای مخصوصی رابه شما آموزش میدهند که به توان قابل قبول برسید . در تمامی این مراحل به صورت اصولی با طراحی المان های اصلی مثل درخت و ابرو چهره به خوبی آشنا میشوید.

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    مینیاتور ایرانی | مینیاتور | نقاشی مینیاتوری | نقاشی

    برای رنگامیزی نقاشی های مینیاتوری میتوانید از رنگهای گواش ، مرکب و آبرنگ و اکرولیک استفاده کنید که بسیار کاربردی هستند . هنرجو به صورت تک تک و تلفیقی رنگ آمیزی با این موارد را می آموزد و همانطور که در ساخت و پرداخت مهارت می یابد و حرفه ایی میشود در رنگامیزی نیز پیشرفت میکند.پیشرفت در این هنر بستگی به میزان تمرین و کارکرد هنرجودارد که هرچه تمرین بیشتر باشد هنرجو سریعتر این هنر رایاد گرفته و حرفه ای میشود.

    ابزارهایی که برای نفاشی مینیاتوری لازم است از مهمترین آنها مداد مشکی است که برای رنگامیزی آن میتوانید از مدادرنگی استفاده کنید . مورددیگر که بسیار مهم است سطحی است که میخواهید روی آن نقاشی را انجام دهید .باتوجه به توضیخات بالا میتوانید این نقاشی هارا روی تمامی سطوح اجرا کنید .

    فلز ، شیشه ، سرامیک ، سفال ، پوست ، چوب و… میتواند اثر فاخری از شما به جای بگذارد . برای شروع و تمرین شما میتوانید روی یک کاغذ با بافت محکم این کار را انجام دهید .

    هنر مینیاتور | مینیاتور | نقاشی | نقاشی مینیاتور | مینیاتور

    هنرمندان نقاشی مینیاتوری به راحتی میتوانند از طریق این هنر درامد کسب کنند و حتی با هنرجویان میتوانند کسب و کاری از ظروف نقاشی منیاتوری را تولید کنند که خود نوعی کار آفرینی ایجاد شغل خواهد بود چون همانطور که گفتیم این هنر قابل اجرا روی تمامی سطوح میباشد و به راحتی میتوانید روی ظروف کاربردی و تزیینی این نقاشی هارا پیاده کنید و به فروش برسانید . چون این هنر یک هنر اصیل ایرانی است میتوانید از طریق صنایع دستی آثار هنر خود را به خارج از کشور صادر کنید و حتی میتوانید هنرجویان خارجی داشته باشید.با صادر کردن این هنر جذاب به خارج از کشور میتوانید اصالت ایرانی را در معرض نمایش قرار دهید و طرفداران هنر ایرانی را روز به روز بیشتر کنید .

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته