هنرکده نیوشا

آموزش نقاشی روی مس

  • آموزش نقاشی روی مس

    آموزش نقاشی روی مس


    هنر نقاشی روی مس مخصوص شهر اصفهان و جزو صنایع دستی شهر اصفهان میباشد .ابتدا توسط استادکارهای رشته ی مسگری مسهای باکیفیت و خام و چکش کاری شده را می آورند و روی مس با رنگهای اصیل ایرانی مثل آبی فیروزه ای یا سرمه ایی و قرمز روی آن کار میکنند . در ادامه ی مقاله مراحل انجام کار را به صورت تئوری و با نمونه کارهایی از نقاشی روی مس توضیح میدهیم.

    این هنر در کشورهای دیگر روی ورقه های مسی انجام میشود که به صورت تابلو یا تصاویری از اشخاص و منظره به معرض نمایش گذاشته میشودو از رنگ روغن استفاده میشود که ترفندهای خاص خودرا دارند.اما این هنر در ایران با استفاده از گواش طرحهای گل و بوته را روی ظروف مسی نقاشی میکنند که بعد از اتکام کار برای تثبیت آن از پلی استر شفاف استفاده میکنند.

    مراحل انجام نقاشی

    برای اینکه بتوانید روی ظروف مسی نقاشی کنید باید از قلموهای نازک برای این کار استفاده کنید چون جزییات ریز و ظرافت بالا در این هنر بسیار حائز اهمیت است و هرچه کار جزییات بیشتری داشته باشد بر ارزش اثر شما می افزاید .

     

    صفحات مسی را باید از فروشگاهها یا پیجهایی که مس هارا با ضخامتهای مختلف ارائه میدهند خریداری کنید . توجه داشته باشید که مس خریداری شده خمیدگی یا ناهمواری یا خش خوردگی نداشته باشدچون از ارزش اثر هنری شما کم میشود.

    میناکاری روی مس | آموزش میناکاری روی مس | میناکاری روی ظرف مسی

    زیر مسی که قرار است نقاشی کشیده شود باید سفت و محکم باشد به طوری که مس حین کار خم نشود و یا خراشی در آن ایجاد نشود.برای اینکه مس را آماده ی رنگ آمیزی کنیم لازم است که سطح کار با یک سمباده ی نرم کاملا صاف کنیم تا هرگونه اکسیداسیون از بین برود با این کار صاف بودن مس را از بین میبرید به طوری که سطح کار دندانه دندانه میشود تا هنگام رنگ کردن رنگها کامل جذب فلز شوند.

    ظرف نقاشی مسی | نقاشی روی ظرف مسی | آموزش نقاشی روی مس

     

     

    حتما حین کار از دستکش استفاده کنید تا از برخورد روغت و عرق دستتان بر روی فلز جلوگیری کنیدو سطح فلز را با الکل کاملا تمیز کنید تا گرد و غبار های سطح کار ازبین برود.چون هم گردوغبار هم چربی مانع چسبیدن رنگ بر روی مس میشود.

    بعد از سمباده زدن و تمیز کردن سطح مس به آرامی یک لایه از آب سیر را روی مس بمالید با مالیدن حبه های سیر تازه بریده شده روی سطح مقاومت ظرف و رنگ پذیری را بالا میبرد و از اکسید شدن ظرف جلوگیری میشود.

    تفاوت میناکاری روی مس و نقاشی روی مس

    با اینکه بیس اصلی که روی آن کار میشود مس میباشد اما میناکاری روی مس با نقاشی روی مس کاملا متفاوت میباشد.

    نقاشی روی مس درواقع یک هنر مدرن و نوپا میباشد که تاریخچه ی کهنی ندارد در صورتی که میناکاری روی مس قدمت تاریخی بسیار کهنه و چندهزارساله دارد.

     

    نوع رنگهای مورد استفاده در میناکاری با نقاشی روی مس تفاوت دارد . نحوه ی آماده سازی زیرساخت ها برای شروع کار با همدیگر متفاوت است.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب های سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب و مولدهای سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    دیدگاه‌های نوشته