هنرکده نیوشا

آموزش نقاشی روی ظروف چینی

  • آموزش نقاشی روی ظروف چینی

    نقاشی روی ظروف چینی

    از گذشته برای چندین سال متوالی نقاشی روی ظروف چینی یک هنر خاص محسوب میشد که طرفداران زیادی داشته . این هنر تا حد زیادی مخصوص کشور چین بوده اما امروزه مردمان کشورهای دیگر نیز به این هنر علاقه پیداکردند و این هنر را انجام داده اند . سطح سفید ظروف چینی یک فضای جذاب و ایده آل برای نقاشی بوده و نگهداری نتیجه ی نهایی کار برای افراد زیادی لذت بخش می باشد . همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم نه تنها به عنوان یک هنر به آن نگاه کنند بلکه نقاشی روی ظروف چینی را یک سرگرمی جذاب و زیبا بدانند . خیلی از کسانی که روی ظروف چینی طرحهایی را پیاده میکنند یا نقاشی میکشند ممکن است اطلاعات کافی در مورد نقاشی روی ظروف چینی نداشته باشند و نکات کلیدی را درمورد آن ندانند .در این مقاله به طور کامل درمورد نقاشی روی ظروف چینی و نوع رنگ استفاده شده برای آن اطلاعات کسب میکنید.

    ظروف چینی | نقاشی روی ظرف چینی | نقاشی

    رنگ مخصوص ظروف چینی

    یکی از اصلی ترین و مهمترین نکاتی که اکثر مخاطبان و علاقه مندان به نقاشی روی بشقاب چینی درمورد آن سوال دارند رنگ مخصوص این کار است . رنگی که باید برای نقاشی روی ظروف چینی استفاده میشود باید در ضمن زیبایی کافی که روی ظروف سفید دارد ماندگاری و اثرگذاری لازم را داشته باشد . برای این کار لازم است طیف وسیعی از رنگ ها و فرمولاسیون متفاوتی از آنها را داشته باشید اما استفاده از یک نوع رنگ قطعا اثر بهتر و جذابتری روی خروجی کار و کار شما خواهد داشت . برای این کار بهتر است از رنگ اکریلیک اورتن از نوع انامل استفاده کنید . اما بهتر است بدانید که این نوع رنگ تنها انتخاب نیست و میتوانید در کنار رنگهای اکریلیک اورتان انامل از برخی ماژیک های جذاب تحت عنوان porcelain pen  یا  porcelain marker استفاده کنید که میتوانید طرحهای بینظیری را با ماژیک ها خلق کنید 

    نقاشی روی ظروف چینی | ظروف چینی | نقاشی روی چنی | نقاشی

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    ماژیک مخصوص ظروف چینی

    این نوع ماژیک ها که رنگهای متعددی دارند و در طیف های رنگی بالایی در دسترس هستند گزینه ی بسیار خوبی برای نقاشی روی ظروف چینی هستند . استفاده از این ماژیک ها نسبت به رنگهای اکریلیک ساده تر بوده و با استفاده از آن میتوانید نقش های پایداری روی سطح بشقاب یا سایر ظروف چینی ایجاد کنید . برای این کار به دانش خاصی نیاز نیست و با مقداری صرف وقت و و به علت لغزندگی و نحوه کارکرد آن میتوانید نقاشی های زیبا و جذابی را بکشید البته این نوع ماژیک برای کارهای دیگری هم قابل استفاده هستند اما بیشتر مخصوص رسم طرحها روی طروف چینی میباشد . این ابزارهای نقاشی در برندها و مدل های گوناگونی و با ضخامت های مختلفی که کیفیت های متفاوتی دارند در دسترس و قابل خریداری میباشد .

    ظروف چینی نقاشی | نقاشی رو ظروف چینی | ظرف چینی | نقاشی

    نحوه استفاده از ماژیک

    در این مورد دستورالعمل ثابتی وجود ندارد و تولیدکنندگان بسته به محصولی که تولید میکنند دستورالعمل های ویژه ای را اعلام میکنند . چون نوع ماژیک همانطور که گفته شد بسته به برند و مدل تفاوتهایی دارند اما با این حال اگر به دستورالعمل خود محصول دسترسی ندارید بهتر است از رویه برای طراحی روی ظروف استفاده کنید . اگر به دقت این مراحل را انجام دهید و درنهایت از فر برای تکمیل پروسه و خشک کردن رنگ استفاده کرده باشید نتیجه ی نهایی کار حتی در برابر شست و شو نیز کاملا مقاوم و نفوذناپذیر خواهد بود .

    پیش از هرچیز از تمیزی کامل سطح چینی مطمئن شوید  که هیچ گونه چربی ، رطوبت و گردوغبار روی ظرف نباشد . در غیر این صورت نتیجه قابل قبول نخواهد بود .

    پس از اطمینان از تمیز بودن سطح ظرف بهتر است آنرا در جایی ثابت و به دور از جریان هوا قراردهید این کار باعث میشود در طول نقاشی هیچ غبار و خاکی روی سطح چینی نرسد . سعی کنید تا حد امکان از تماس مستقیم دست با سطح جلوگیری کنید .

    میتوانید با توجه به نظر خود به صورت آزاد و خلاقانه یا با استفاده از شابلون و تعیین فضاها با نوارچسب طرح و شکل دلخواه خودرا ایجاد کنید . استفاده از نوارچسب های کاغذی با ضخامت مناسب میتواند به شما کمک کند تا طرح را بدون شابلون رسم کنید .

    پس از اتمام کار نتیجه  نهایی را در معرض هوای ملایم قرار هید تا به مرور خشک شود .

    با گذشت تقریبا 4 ساعت از اتمام کار و خشک شدن نقاشی روی ظروف چینی بهتر است آن را در فر قرار دهید .

    شرایط قرار دادن در فر به این شکل است که باید بدون اینکه قبل از آن گرما داده شود دمای آن را روی 120 درجه قرار دهید و سپس ظرف را که روی آن کارشده در آن قرار دهید پس از گذشت 10 دقیقه دمارا به 150 درجه افزایش دهید . بعد از گذشت 10 دقیقه درجه حرارت را به 160 درجه تغییر دهید و بعد اجاز دهید 10 دقیقه ی پایانی کار با همان 180 درجه سپر شود.

    بعد از اتمام 30 دقیقه زمان داخل فر بادقت و بدون اینکه رنگها را لمس کنید ظرف چینی را خارج کنید و در معرض دمای اتاق قرار دهید . حال کارشما برای نقاشی روی چینی به اتمام رسیده است و طرح موردنظرتان روی آن تثبیت شده است.

     

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته