هنرکده نیوشا

آموزش مروارید بافی

  • آموزش مروارید بافی

    مرواریدبافی

    مرواریدبافی هنری ساده و در عین حال متنوع و زیباست که با به کاربردن خلاقیت میتوان آثار متنوع و بسیار جذابی آماده کرد . یک هنرمند بعد از آموختن اصول و قواعد پایه ای هنر مروارید بافی میتواند به راحتی مدلهای جذابی را خلق کند. در این مقاله آموزش ابتدایی نحوه ی بافت مروارید را به شما میدهیم که بعدها بتوانید اشکال و اشیاع مختلفی را با تلفیق خلاقیت خود بسازید . این هنر کار وقت گیری است از آن جهت که به دقت و تمرکز زیادی نیاز دارد و هنرمند باید برای این کار حوصله ی زیادی به خرج بدهد اما چون کار ظرافت و دقت زیادی دارد در پایان کار خواهید دید که چه بافت زیبایی را ساختید . در مروارید بافی باید حوصله ، خلاقیت و دقت بسیار زیادی داشته باشید.

    آموزش بافت مروارید | مروارید بافی | بافت مروارید | مروارید

    لوازم و ابزار موردنیاز

    مروارید 

    در رنگها و اندازه های مختلف به شکل غلطان و گرد در شماره های یک الی 12 که هرچه شماره بیشتر باشد اندازه مروارید بزرگتر است .این مرواریدهارا به صورت ریسه ای که مثل تسبیح است میفروشند که مرواریدهای اصل شکل نامنظمی دارند که در بافت مروارید ، مرواریدهای اصل هیچ کاربردی ندارند چون کار را خراب میکنند.

     

    نخ نامرئی یا ماهیگیری یا نایلونی 

    این نوع نخ بسیار مقاوم هستند و به صورت بی رنگ ر بازار موجود است .در شماره های 30 تا 70 مورد استفاده قرار میگیرد . میزان ضخامت و نوع نخ به مروارید بستگی دارد یعنی اگر از مروارید شماره 4 استفاده کردید نخ باید شماره 40 باشد .میتوانید برای مرواریدهای شماره 7 به بالا از نخ نامرئی 70 استفاده کنید . این نوع نخ در بازار به صورت دوکی یا متری موجود است که به صورت اینترنتی یا حضوری به راحتی میتوانید تهیه کنید.

     

    سوزن منجوق دوزی 

    سوزن های منجوق دوزی در اندازه های مختلف موجود هستند که میتوانید تهیه کنیدو استفاده کنید . سوزن های منجوق دوزی نسبت به سوزن های دیگر باریکتر هستند برای اینکه بتوان مرواریدها را از آن عبور داد و دوخت.

    سیم 

    در دو اندازه ی ضخیم و نازک موجود است که با دو رنگ طلایی و نقره ای در بازار میتوانید تهیه کنید . معمولا رنگ طلایی آن کاربرد بیشتری دارد و جلوه ی زیباتری به خروجی کار میدهد .اندازه ی سیم ها به شماره مروارید بستگی دارد که از ضخیم استفاده کنید یا نازک.

     

     

    گندمی 

    در دو اندازه ی ریز و درشت با رنگهای متنوع موجود است . معمولی ترین نوع گندمی که کاربرد بیشتری دارد به اندازه ی یک گندم معمولی است.

     

     

    اشک

    در انواع اندازه های ریز و متوسط و درشت موجود است که معمولیترین نوع آن به اندازه ی یک سانتی متر است و مورد استفاده قرار میگیرد.

     

    شبکه

    تورهای فلزی به اندازه ی کوچک تقریبا درب نوشابه یا کوچکتر از آن که بسیار نازک و دارای سوراخهای زیادی است و از آن برای ساخت اشیا تزیینی مثل گل سر استفاده میشود .

     

    مروارید های شکسته دکمه ای 

    در شکلها و انواع مختلف مثل چندضلعی ، قلبی و… وجود دارد . کاربرد این مرواریدها بیشتر به سلیقه ی هنرمند بستگی دارد اما معمولا در ساخت اجناس تزیینی مثل گوشواره ، گردنبند و… میباشد.

     

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    انواع بافت مرواریدی

    بافت دوطرفه

    در خلاف جهت یکدیگر و با دونخ مانند بافت ساده چهارتایی و بافت پاپیونی است.

    بافت یک طرفه

    با یک نخ بافته میشود مثل بافت دستبند و گردنبند.

    بافت همجهت 

    با یک نخ مانند گل ده پَر ستاره ای بافته میشود.

    آموزش مرواریدبافی | بافت مروارید | مروارید بافی | بافت

    بافت چهارتایی

    برای شروع این نوع بافت 3 عدد مروارید را داخل نخ بلندی بندازید و دو سر نخ را خلاف جهت یکدیگر از داخل مروارید چهارم رد کنید و محکم بکشید . برای بافت خانه های بعدی در هریک از نخ ها یک مروارید بیندازید و مروارید سوم را مشترک کنید. این روش را تا اتمام کار ادامه دهید .

    بافت شش تایی

    برای شروع بافت اولین خانه 5 مروارید را داخل نخ بیندازید و مروارید ششم را مشترک کنید و برای خانه های بعد در هر نخ 2 مروارید بیندازید و مروارید پنجم را مشترک کنید و این کار را تا آخر تکرار کنید.

    بافت پاپیونی

    3 عدد مروارید را داخل نخ بیندازید و دو عدد از آن را باهم مشترک کنید . در یکی از دو سر نخ 3 مروارید انداخته و هر 3 مروارید را با سر دیگر نخ باهم مشترک کنید و نخ ها را محکم بکشید و به همین روش ادامه دهید و در هر مرحله یک مروارید اضافه کنید تا مروارید ای مشترک به عدد 7برسد .بعد به جای اینکه در هر مرحله یک مروارید اضافه کنید یک مروارید از قبلی هارا کم کنید و ببافید و این کار را تا جایی ادامه دهید تا اینکه به یک مروارید برسید .انتهای نخ هارا ثابت کنید و اضافه ی آن را از انتها ببرید و نخ دیگری بردارید . تمام مراحل گفته شده را تکرار کنید . دو بافت را کنارهم قرار دهید و به هم وصل کنید و پاپیون را آماده کنید .

    بافت مسطح چهارتایی

    این نوع بافت به این صورت است که تا هر تعداد که میخواهید بافت چهارتایی ببافید و در یک سر نخ سه عدد مروارید بیندازید و مروارید سوم را با نخ دیگری مشترک کنید بعد در داخل نخی که در قسمت کناری و بیرونی است 3 عدد مروارید بیندازید و سومی را مشترک کنید . نخی را که جهت آن به سمت پایین است از داخل مروارید برجسته قبلی عبور دهید و بعد در داخل نخی که جهت آن به سمت بالاست 2 عدد مروارید بیندازید و دومی را با نخ دیگری مشترک کنید . این مراحل را به ترتیب ادامه دهید تا به انتهای خط برسید و با همان ترتیبی که گفتیم دور بزنید تا سطح دلخواهتان را به دست آورید .

    بافت یک طرفه گردنبند

    بافت یک طرفه به این معنی است که تنها از یک نخ برای بافتن استفاده میشود و آسانترین و ساده ترین نوع بافت یک طرفه به این صورت است که مرواریدهایی را در اندازه های یکسان و هم اندازه و یا در اندازه های متفاوت کنارهم چیده و آن هارا از نخ و سوزن عبور میدهیم سپس دو سر نخ را با بست یا پیچ گردنبند میدوزیم .

    بافت هم جهت ستاره ای

    در این بافت که معمولا با سیم بافته میشود 3 عدد مروارید را داخل سیم بیندازید و هردو سر نخ را باهم از قسمت پهنای اشک وارد میکنیم .این عمل را چندبار تکرار کنید تا طرح ستاره به دست آید.

    هنرمندان مرواریدباف به دلیل نامحدود بودن ایده و توان ایجاد خلاقیت زیاد در آثار خود میتوانند ایده های جدید و زیورآلات و کیف های متنوعی از مروارید بسازند که بسیار زیبا و شکیل و پرطرفدار است . با حرفه ای شدن در این هنر نیز میتوانند به آموزش پرداخته و هنر خودرا در ان جهت گسترش بدهند.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته