هنرکده نیوشا

آموزش بوم سازی سنتی

  • آموزش بوم سازی سنتی

    بوم سازی

    بوم سفید یکی از عمده ترین و مهمترین انواع بوم سنتی است . این نوع بوم ها با مواد سنتی مثل سفیدآب و صمغ عربی و سریشم که بعضی اوقات به جای صمغ مخلوطی از کتیرا و شیره انگور را جایگزین میکنند که هنرمند با توجه به تجربه ی خود از کار میتواند مقادیر را جابه جا کند . خمیر به دست آمده را بر روی سطح بوم مقوایی یا قلمدان و قاب آینه مالیده و بعد از خشک شدن کامل آن را سنباده بزنید و بعد از تمیز کردن سطح آن را با لایه نازکی از روغن کمان بپوشانید که بعد از خشک شدن در صورت لزوم با سمباده ی نرم پرداخت کنید و آن را با لایه ی نازکی از لعاب سریشم به کمک پارچه ی تمیزی واشور میکنند . بعد از پایان کار نقاشی مجددا روی آن را روغن میزنند تا کاملا شفاف شود.

    بوم | بوم سازی | آموزش ساختن بوم سنتی | آموزش بوم سازی

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    یکی از اولین و مهمترین لوازم برای شروع یک نقاشی بوم نقاشی است پس باید قبل از شروع نقاشی و حتی وقتی که ایده نقاشی به ذهنتان رسید اندازه و بافت بوم را در نظر بگیرید چون بخش مهم و قابل اهمیت در نقاشی انتخاب بوم میباشد . پس با توجه به اینکه بوم شما مستطیل باشد ، مربع باشد یادایره یا بزرگ یا کوچک باشد ، برای پرتره استفاده شود یا منظره باید بوم را انتخاب کنید .

    حتی بافت پارچه ی بوم میتواند بر کیفیت نقاشی تاثیر داشته باشد مثلا نقاشان برای اینکه لطافت پوست را نشان دهند از بوم هایی با بافت پارچه ی نرم استفاده میکنند .

    بوم سازی | آموزش بوم سازی | بوم سازی سنتی | بوم

    بعد از اینکه از اهمیت بوم نقاشی خبردار شدید و اینکه یک بوم میتواند نقاشی را خراب کند و کیفیت پایین بوم میتواند ارزش نقاشی را هم پایین بیاورد به ادامه ی مقاله و آموزش بوم سازی میپردازیم.

    انواع بوم های نقاشی آماده را میتوانید از فروشگاههای لوازم تحریر و لوازم هنری تهیه کنید .اما گاهی اوقات دسترسی به فروشگاه لوازم هنری دشوار است و یا میخواهید هزینه ی بوم کمتر باشد پس در این مواقع بهترین گزینه ساخت بوم بادست خودتان است . در گذشته نقاشان بوم های نقاشی خود را خودشان میساختند .این کار باعث آزادی عمل بیشتر به نقاش میشود تا هم سایز دلخواه و هم پارچه ی مناسبی را برای بوم خود استفاده کنید .

    چهارچوب بوم | بوم | بوم سازی | بوم سازی سنتی | آموزش بوم سازی

    لوازم موردنیاز

    برای اینکه در منزل بوم بسازید به ابزار و لوازم خاص و پیچیده ایی لازم ندارد و ابزار ساختن بوم به شرح زیر است :

    کلاف چوبی بوم

    پارچه بوم

    منگنه کوب

    جسو یا چسب سریشم

    چکشد 

    بوم کش

    بوم ساز | بوم سازی | آموزش بوم سازی | بوم سازی سنتی

    چهارچوب

    همه ی بوم ها دارای چهارچوب از جنس چوب میباشند که به آن کلاف بوم میگویند . انواع مختلفی از کلاف های چوبی با قطر و سایز های متفاوت در بازار موجود است . کلاف های معمولی با قطر 2و3 سانتی متر و کلاف های موسوم به دیپ با قطر 4یا6 به فروش میرسد . میتوانید کلاف بوم را هم خودتان بسازید و این کار نیازبه مهارت نجاری دارد و شما باید از یک گونیای فارسی بُر برای ساخت زوایای 45 درجه استفاده کنید . میتوانید از بوم های قدیمی و یا خراب خود استفاده کنید و پارچه ی آن را جدا کنید و از کلاف آن دوباره استفاده کنید .

    کلاف بوم | بوم | بوم سازی | آموزش بوم سازی

    پارچه

    برای ساخت بوم از پارچه کرباسی یا متقال استفاده میشود . این پارچه ها بافتی ساده و فشرده دارند و از جنس کتان و پنبه هستند از این پارچه ها بیشتر برای آستر مبلمان ، ساخت چادر ، بادبان ، کف و کفش و… استفاده کنید . کرباس دارای نخ ضخیم است و دوام بالایی دارد برای همین طرفداران زیادی در بین نقاشان دارد. 

    در گذشته از پارچه ی بادبانی برای ساخت بوم استفاده میکردند این پارچه ها از کرباس کنفی بودند اما امروزه از پنبه یا لنین برای ساخت پارچه ی کرباسی استفاده میکنند . برای ساخت بوم از پارچه هایی با بافت خشن ، زبر و نرم استفاده میکنند و اینکه از چه نوع بافتی برای بوم استفاده کنید به نقاشی و سبکی که میخواهید کار کنید بستگی دارد.

    منگنه کوب

    برای اینکه پارچه را روی بوم محکم کنید به منگنه کوب نیاز دارید که برای این کار بهتر است از منگنه چوب استفاده کنید تا پارچه روی چوب فیکس شود .

    منگنه کوب | منگنه | بوم سازی | آموزش بوم سازی | بوم

    جسو

    برای زیرسازی بوم و اینکه رنگ به پشت پارچه نزند و کار خراب نشود از جسو استفاده کنید . برای اینکار پارچه بوم را چندین دست جسو بزنید و بعد شروع به نقاشی روی بوم کنید .وقتی با رنگ روغن کار میکنید میتوانید به جای جسو از چسب سریشم یا چسب چوب استفاده کنید . اگر پارچه را قبل از اینکه روی بوم بکشید جسو بزنید پارچه شل نمیشود.

    برای محکم کردن منگنه ها نیز نیاز است از چکش استفاده کنید .

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته