هنرکده نیوشا

نقاشی با رزین اپوکسی

نقاشی با رزین اپوکسی

نقاشی با رزین

با گذشت زمان ابزارهای مورد استفاده برای هرکاری تغییر کرده و به روز تر شده و برای راحتی کار هنرمندان و افزایش کیفیت کار آنها تغییر کرده است . روش ها و ابزارهای جدیدی روزبه روز به وجود آمده اند مثلا در گذشته برای نقاشی کشیدن از رنگ های روغنی ، مدادرنگی ، مدادشمعی و… استفاده میکردند اما امروزه نقاشی هایی به وجود آمده اند که در آنها از رزین اپوکسی استفاده شده است .

اما نحوه ی استفاده این نوع نقاشی در این روش با روشهای دیگر متفاوت است حتی در تکنیک های دیگر هم به این صورت است مثلا تکنیک های نقاشی آبرنگ با مدادشمعی یکسان نیست و جایگاه متفاوتی دارد . در این مقاله میخواهیم نحوه ی استفاده از رزین اپوکسی به عنوان یک ابزار برای کشیدن نقاشی و نحوه ی کشیدن نقاشی با رزین اپوکسی را باهم بررسی کنیم .

رزین |نقاشی روی رزین | نقاشی | نقاشی با رزین
دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

رزین نقاشی | نقاشی روی رزین | رزین | نقاشی

کاربردهای رزین اپوکسی

رزین اپوکسی یک ماده ی دوجزیی است که از نوع پرکاربردترین مواد شیمیایی است . این ماده ی دوجزیی از ترکیب رزین و هاردنر یا سخت کننده ساخته میشود و به علت مقاومت بالا در محیط اسیدی و بازی ،چسبندگی بالا ، داشتن خاصیت ضد الکتریسیته و نیز داشتن خاصیت آنتی باکتریال بسیار محبوب بوده و مورد استفاده قرار گرفته است . موارد استفاده از رزین اپوکسی در ساخت انواع کفپوش ها ، چسباندن قطعات داخلی و خارجی هواپیما ها ، چسباندن سازه های بتنی و… به عنوان چسب مورد استفاده قرار میگیرد . از دیگر کاربردهای این ماده نقاشی های آبستره و همچنین روکش قاب ، نقاشی روی میز و سطوح صاف میباشد .

یکی از شغل های نوپا که در آینده بسیار پرطرفدار و روبه پیشرفت است نقاشی و طراحی با رزین اپوکسی است که از رزین های شیمیایی ساخته شده است . رزین اپوکسی ساخته ی دست انسان است که مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارد پس انتخاب خوبی برای نقاشی و دکوراسیون محیط های داخلی منزل و ساختمان های اداری میباشد .

وسایل موردنیاز

رزین اپوکسی و هاردنر 

قاشق یا چوب بستنی 

لیوان یکبارمصرف 

قالب سیلیکونی یا قالب چوبی 

دستکش لاتکس یا نایلونی

سشوار صنعتی 

ترازو دیجیتال 

رنگ الکریلیک 

آموزش نحوه نقاشی کشیدن با رزین

قبل از شروع به ترکیب رزین ها با هم مقدار حجم و ظرفیت قاب یا قالب چوبی خود را بررسی کنید بعد نسبت رزین و هاردنر را با نسبت دو به یک در نظر بگیرید اما توصیه ها و نحوه مصرف درج شده روی رزین و هاردنر را در نظر بگیرید بعد ترکیب کنید. مقدار ظرفیت را برای هر لایه ای از رزین که میخواهید داخل قالب بریزید را محاسبه کنید مثلا اگر قرار است روی قالب پنج لایه رزین بریزید باید هم ظرفیت قالب را درنظر بگیرید و هم مقدار رزین  و هاردنر را برای هر لایه پیشبینی کنید بعد رزین و هاردنر را داخل ظرف ریخته و به طور کامل مخلوط کنید تا هیچگونه حبابی در مایع نباشد و مایع کاملا روان و شفاف باشد.

ممکن است بعد از مخلوط کردن رزین و هاردنر محلول به صورت کاملا شفاف نباشد که با به هم زدن مجدد رزین شفاف خواهد شد . دقت کنید هیچگونه حباب و یا گرد و خاکی داخل محلول نباید وجود داشته باشد . بعد از مخلوط کردن رزین اپوکسی و هاردنر حدود نیم ساعت صبرکنید تا تمام حبابهای داخل رزین به سطح بیایند و با استفاده از فندک اتمی یا تورچ آنها را از بین ببرید .

 بعد از ترکیب دو جزء رزین لایه ی اول رزین را روی قاب بریزیدو با رنگ اکریلیکی که از قبل آماده کرده بودید روی آن نقاشی بکشید . در این مرحله چون رزین حالت ژل مانند دارد ممکن است نقاشی مقداری نامرتببوده و سخت باشد پس میتوانید از طرحهایی استفاده کنید که جزییات ندارند یا طرح بزرگ است . همان اندازه که نقاشی روی این لایه سخت است پاک کردن آن راحت است برای همین میتوانید در صورت خراب شدن طرح خیلی راحت آن را پاک کنید .

 

این نکته را در نظر داشته باشید که رنگهای اکرلیک بر دو پایه ی آب و حلالهای نفتی وجود دارند . نوع پایه ی آب به سرعت خشک میشوند ولی ظرافت و نفوذپذیری رنگ روغن را ندارد . این نوع رنگها به علت غلظت زیاد و سرعت بالای خشک شدن مورد توجه اکثر نقاشان و اتومبیل سازان قرار گرفته است.

آبستره رزین | رزین | نقاشی با رزین | نقاشی آبستره

بعد از ایجاد طرح مورد نظر روی رزین اپوکسی درون قالب باید به رنگ و رزین زمان دهید تا خشک شود . برای سرعت دادن به این کار میتوانید از سشوار هم استفاده کنید اما حرارت باید ملایم باشد . بعد از اینکه لایه ی اول خشک شد در صورتی که لایه ی اول کامل نشده بود دوباره یک لایه رزین اپوکسی بریزید و طرح را ادامه دهید بعد به آن زمان دهید تا خشک شود . این کار را تا مرحله ی آخر ادامه دهید بعد یک لایه ی نازک رزین را روی طرح نهایی بریزید .

نقاشی آبستره با رزین

آبستره چیست ؟

آبستره نوعی هنر بصری و ذهنی انتزاعی میباشد که یکی از شیوه های ابراز احساسات است چون این سبک آزادانه و به صورت مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار میکند .در واقع هنرمند با استفاده از خط و رنگ و فرم برای خلق آثار هنری ترکیبی استفاده میکند که از جهان پیرامون ما جداست .

 

لوازمی که برای شروع کار نیاز دارید شامل :

رزین 

هاردنر

قالب

پیمانه درجه دار

ترازوی دیجیتال 

چوب بستنی 

خلال دندان برای هم زدن رزین 

فندک اتمی یا تورچ

رنگ رزین خمیری

رنگ رزین اکریلیک

دستکش یکبارمصرف

سطحی که روی آن کار انجام دهید مثل بوم ،تابلو ….

آبرنگ:

آبرنگ ها به دلیل پیگمنت رنگی که دارند برای ترکیب شدن و رنگ دهی داخل رزین باید مقداری از آن را استفاده کنید که این عمل باعث پایین آمدن مقاومت رزین میشود .آبرنگ ها بر پایه ی رزین هستند و همین امر باعث خراب شدن رزین میشود .

رنگ روغن:

به دلیل لیبرهایی که در رنگ روغن وجود دارد قابلیت ترکیب شدن با رزین را ندارد چون مایعات آنه باهم ترکیب نمیشوند و باعث ایجاد لخته و توده میشود .

رنگ اکریلیک:

رنگهای اکریلیک در ظاهر با ترکیب شدن با رزین مشکلی به وجود نمی آورند اما باعث شکننده شدن و پایین آوردن مقاومت رزین میشوند حتی ممکن است بعد از مدتی رزین انعطاف پذیر شود یا ترک بخورد .

میتوانید بجز رنگهای مخصوص رزین از لاک ناخن داخل رزین استفاده کنید چون لاکها ساختاری شبیه به رزین دارند باهم سازگار هستند همچنین میتواند از سایه های چشم استفاده کنید چون پیگمنت های سایه بر پایه ی آب نیستند و به عنوان رنگ پودری میتوانند با رزین ترکیب شوند .

نقاشی با رزین | نقاشی | رزین

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته