هنرکده نیوشا

ساخت زیرلیوانی رزینی

ساخت زیرلیوانی رزینی

رزین ژله ای

صنایع دستی رزینی یا محصولات هنری رزینی یکی از جدییدترین و شیک ترین شاخه های هنرهای دستی یا صنایع دستی است که زیبایی چشم نوازی دارند و اکثر افراد به آن علاقه دارند . زیر لیوانی جزو ابزار محبوب و مورد استفاده ی اکثر خانه ها است که با تلفیق خلاقیت با ابزارها و رنگهای جذاب میتوانید زیرلیوانیهای منحصر به فرد و زیبایی بسازید. در این مقاله میخواهیم آموزش ساخت زیر لیوانی با چند تکنیک محبوب و پرطرفدار را به شما آموزش دهیم .اگر شماهم به ساخت محصولات رزینی علاقه مند هستید در این مطلب میخواهیم با زبانی ساده ساخت این وسایل زیبا را به شما آموزش دهیم .

لوازم مورد استفاده برای ساخت زیر لیوانی مرمری

رزین اپوکسی و هاردنر 

زیر لیوانی چوب گردو 

پیگمنت های مات و رنگهای شفاف 

ظروف پلاستیکی 

دستکش و عینک محافظ

سفره یکبارمصرف

رزین مرمر | مرمر | رزین | زیرلیوانی رزینی

مراحل ساخت زیر لیوانی مرمری

برای آماده شدن برای ساخت زیر لیوانی با رزین محل کار خود را کامل با نایلون یا سفره یکبارمصرف بپوشانید تا از ریختن اپوکسی روی میز کار جلوگیری کنید . مطمئن شوید که در اتاقی با تهویه ی مناسب کار کنید چون ممکن است باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شود و حتما از ابزارهای ایمنی مثل دستکش و محافظ استفاده کنید . بعد از آماده سازی رزین آن را در ظروف کوچکتری بریزید .در اینجا رزین را به 7 قسمت تقسیم شد و به هر فنجان رزین یک قطره پیگمنت اضافه کنید . شما میتوانید رنگ هارا با هم مخلوط کنید .

بعد مراقب باشید از اضافه کردن پیگمنت بیشتر به آن خودداری کنید چون این کار روی زمان پخت سطح کار تاثیر منفی دارد . در نظر داشته باشید که بعد از اضافه کردن هر ماده ای به رزین آن را به خوبی به هم بزنید تا به خوبی در آن حل شود .

بعد زیر لیوانی چوبی خود را روی ظروف قدیمی یا یکبارمصرف قرار دهید تا از روی سطح کار بلند شود . هر رنگ رزین را داخل ظرف جداگانه ای بریزید . رنگ ها باهم اجرا میشوند و از لبه ی زیر لیوانی میریزد پس تا زمانی که از تمام رنگهای خود استفاده نکنید به اضافه کردن ادامه دهید .

هرکدام از زیرلیوانی هارا بردارید و کمی آن را به جلو و عقب بچرخانید تا رنگ ها باهم ترکیب شوند و به ظاهر مرمری دست پیدا کند . میتوانید با کشیدن یک چوب همزن از یک طرف به طرف دیگر بکشید .

از یک مشعل کوچک آشپزخانه یا فندک میتوانید استفاده کنید و به آرامی روی آن موج ایجاد کنید و حباب های به وجود آمده سطح کار را از بین ببرید . بعد از حدود 20 دقیقه هر قطره ای که اطراف زیرلیوانی ریخته باشد را با چوب پاک کنید و اجازه هید تا رزین خشک شود .

بعد از 24 ساعت که رزین داخل قالب به صوت کامل خشک شد میتوانید خارج کنید .

زیرلیوانی مرمر | زیرلیوانی | مرمر | رزین | زیرلیوانی رزینی

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

مراحل ساخت زیرلیوانی با ورق طلا

این زیر لیوانی هایی که دارای ورق طلا هستند را به شکل زیر میسازند :

توجه داشته باشید که علاوه بر ورق طلا میتووانید از اشیاء مختلف مثل گل خشک ، اکلیل ، مهره و زر را به آن نیز اضافه کنید .

اول از همه دقت کنید که علاوه بر رزین اپوکسی هاردنر یا سخت کننده نیز داشته باشد چون در غیر این صورت رزین سفت نمیشود و کار شما بی سر انجام خواهد بود .بعد قالب سیلیکونی مورد نظرتان را تهیه کنید . قالبهای سیلیکونی مخصوص کار با رزین را میتوانید هم به صورت حضوری از فروشگاههای هنری خریداری کنید و هم به صورت آنلاین از طریق سایت های فروشگاهی خرید کنید که با شکلها و طرحهای مختلفی قابل دسترس است . زمانی که شروع به کار با رزین کردید حتما دستورالعمل های مربوط به ترکیب رزین و هاردنر را بخوانید . معمولا در دستورالعمل مقداری را تعیین کرده است که خروجی رزین کاری شفاف است . رزین و هاردنر باید در دمای اتاق ترکیب شوند . محیط سرد باعث ایجاد حباب و غلیظ تر شدن رزین میشود . همچنین برعکس آن یعنی محیط بسیار گرم باعث ایجاد حبابهای زیاد میشود . پس در زمان ترکیب باید رزین را به دمای اتاق برسانید .

قبل از شروع به کار حتما از سفره یا نایلون برای زیر دست خود استفاده کنید تا میز و محل کار با رزین آغشته نشود . حتما از دستکش یکبار مصرف یا لاتکس استفاده کنید چون با برخورد رزین با پوست دست ممکن است حساسیت و آلرژی ایجاد شود .

رزین و هاردنر را که باهم ترکیب کردید به آرامی و در یک جهت هم بزنید . اگر از این دستورالعمل ها پیروی نکنید رزین حباب میگیرد و در خروجی کار ممکن است حفره و سوراخ ایجاد شود .رزین را داخل قالب بریزید و با چوب بستنی تکه های دلخواهی از ورق طلا را بردارید و به صورت پراکنده در رزین قرار دهید . چند ساعت صبر کنید تا مقداری از لایه ی اول رزین خشک شود بعد لایه ی دوم رزین شفاف بریزید و 24 ساعت صبر کنید تا کامل خشک شود بعد از قالب جدا کنید .

 

رزین | ورق طلا | زیرلیوانی رزینی | زیرلیوانی

حالت دادن به رزین

برای اینکه ظرف زیرلیوانی رزینی را که با هر تکنیکی اجرا کرده اید خم کنید باید قبل از اینکه رزین به طور کامل خشک شود این کار را انجام دهید . یعنی حداکثر 12 ساعت بعد از اتمام کار باید رزین را از قالب جدا کنید و به حالت دلخواه درآورید بعد زیرلیوان را داخل ظرف پر از آب سرد بگذارید تا مقداری رزین سفت شود و حالت را از دست ندهد . اگر احیاناً زمانی که رزین را از قالب خارج کردید و رزین سفت شده بود میتوانید زیرلیوانی را داخل ظرفی از آب گرم بگذارید تا مقداری رزین نرم شود بعد آن را حالت دهید و داخل ظرف آب سرد بگذارید . این کار کاملا سلیقه ای است و میتوانید حتی بدون دستکاری بعد از 24 ساعت رزین را به شکل قالب خارج کنید .

نحوه ساخت زیرلیوانی طرحدار

اولین کاری که در آموزش ساخت زیرلیوانی رزینی باید انجام دهید ترکیب رزین و هاردنر است که در بالا به صورت کامل مراحل و نحوه ی ترکیب کردن  آنها را آموزش دادیم . طبق مطالبی که گفته شد کار را انجام دهید بعد برای اینکه مخلوط رزین را روی تخته چوب و یا قالب بریزید از چوب بستنی استفاده کنید تا دستتان به رزین آغشته نشود یا اینکه مقدار رزین ریخته شده کمتر یا بیشتر از مقدار مورد نظرتان نباشد .

رزین را به صورت جداگانه در ظرف دیگری بریزید و رنگ دلخواهتان را به آن اضافه کنید توجه داشته باشید برای این کار از رنگ خمیری استفاده کنید چون رنگهای جوهری سطحی شفاف به شما میدهد پس برای این نوع زیرلیوانی جذاب نیست . رنگ خمیری را کامل هم بزنید به طوری که به صورت کامل ترکیب شود تا روغن سطح رنگ با رنگ مخلوط شود بعد به رزین اضافه کنید .ترکیب رزین و رنگ خمیری را به صورت کامل و در یک جهت هم بزنید بعد در ظرف دیگری برای اینکه سطح زیرلیوانی مقداری براق و شاین داشته باشد رزین را با رنگ صدفی پودری ترکیب کنید . رنگهای پودری را باید کامل هم بزنید تا ذرات پودر به صورت کامل ترکیب شوند بعد از ترکیب کردن رنگها اول رنگ پودری را روی چوب یا قالب بریزید چون رنگ خمیری مقداری سنگین تر است و ته نشین میشود بعد رنگ خمیری را به آن اضافه کنید و با چوب بستنی بافت مورد نظر خودرا روی آن اجرا کنید . بعد از 24 ساعت رزین کاملا خشک میشود و میتوانید از زیرلیوانی خود استفاده کنید .

زیرلیوانی رزینی | زیرلیوانی | رزین

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته