هنرکده نیوشا

روش ساخت صابون شفاف

روش ساخت صابون شفاف

صابون شفاف یا گلیسرینه چیست؟

بسیاری از افراد فکر میکنند صابون های نیمه شفاف یا شفاف که در بازار وجود دارد صابون های گلیسرینه هستند . اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد که در تمامی صابون ها گلیسرین وجود دارد چون یکی از محصولاتی است که در فرایند صابونی شدن بسیار مهم و ضروری است .

تفاوت صابون های گلیسرینهنیمه شفاف با صابون های دیگر در این است که این محصولات با حلال های مخصوصی مثل الکل و شکر و گلیسرین بیشتر پخته میشوند تا صابون حالت کریستالی داشته باشد و در حالت کلوئیدی باقی بماند و نور توانایی عبور از آن را داشته باشد.

در مراحل ساخت صابون مرحله ی کلوئیدی داریم که توانایی عبور نور از خود را دارد .با سرد شدن محلول و شکل گرفتن کریستالهای بلند زنجیر ، کم کم از شفافیت کم میشود و صابون کدر میشود . برای ایجاد شفافیت باید از 3 حلال گلیسرین ، اتانول و شکر آشپزخانه استفاده کرد . این حلال ها صابون را در مرحله ی کلوئیدی نگه میدارند و از تشکیل کریستال های بلند جلوگیری میکنند .

صابون شفاف | صابون | آموزش ساخت صابون شفاف

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

مزایای صابون گلیسرین

اغلب افراد گلیسرین را به عنوان ماده ای مرطوب کننده میشناسند به این معنی که به حفظ و کاهش خشکی پوست کمک میکند و پوست را مرطوب میکند. تفاوت اصلی گلیسرین با سایر مرطوب کننده ها در این است که این ماده به طور طبیعی در پوست هر کسی وجود دارد و تاثیر بسیار زیادی در خاصیت ارتجاعی پوست دارد . کسانی که پوست بسیار خشک دارند به دلیل کمبود وجود گلیسرین میباشد .

صابون رنگارنگ | صابون شفاف | صابون | آموزش صابون

روش ساخت صابون شفاف

ساخت صابون گلیسرینه یا شفاف دو مرحله ی اساسی دارند : 

ساخت صابون و شفاف کردن صابون

البته این دو مرحله از هم جدا نیستند و برای درک بهتر از هم جدا نوشته اند ولی با هم و به صورت همزمانانجام میشود .

 

انتخاب مواد اولیه 

انتخاب مواد اولیهصابون تاثیر بسیار زیادی در کیفیت محصول نهایی خواهد داشت و هرکدام از مواد برای هدف متفاوتی استفاده میشوند.

 

انتخاب روغن 

ابتدایی ترین کار انتخاب روغن یا چربی مناسب است . چربی و روغن در حالت فیزیکیشان باهم تفاوت دارند چربی جامد است و روغن مایع . برخی از چربی ها یا روغن هایی که میتوانید انتخاب کنید عبارتند از : چربی های سخت ، روغن پالم ، پی یا چربی حیوانات ، روغن نارگیل ، روغن زیتون ، روغن دانه سویا ، روزین و… که معمولا در فرمول ساخت صابون شفاف یا گلیسرینه از مخلوط چند روغن باهم استفاده میشود.

انتخاب قلیا 

به طورکل دو ماده قلیایی یا بازی وجود دارند که در تولید این نوع صابون به کار میروند که کاستیک سودا یا سود پرک و کاستیک پتاس یا پتاسیم هیدورکسید هستند . دراین فرمولاسیون از کاستیک سودا استفاده میشود .

 

آب 

آبی که استفاده میشود باید حتما آب مقطر باشد چون آبها سطحی و خانگی ناخالصی دارند که شفافیت صابون را کم میکنند .

 

الکل

الکلی که برای این کار استفاده میشود معمولا اتانول است . اتانول الکلی در دسترس است و برخلاف متانول سمی نیست.

 

گلیسرین 

گلیسرین نیز خود نوعی الکل است اما الکلی شیرین و بسیار ویسکوز.در واقع خود گلیسرین یکی از محصولات جانبی واکنش بین اسیدهای چرب و ترکیبات قلیایی است . درصد تولید گلیسرین در این فرایند بین 10 تا 13 باید باشد . در تولدات دستی و خانگی این محصول جانبی دور ریخته میشود اما برای مصارف صنعتی آن را جدا میکنند و به فروش میرسانند.

 

شکر

در بسیاری از فرمول های ساخت صابون شفاف از شکر استفاده نمیشود اما از آن جهت که ارزان است و شفافیت زیادی ایجاد میکند بهتر است از آن استفاده کنید .اما توجه کنید که به جای شکر از خاک قند استفاده نکنید.

 

روزین

روزین ماده ی مهمی در ساخت صابون نیست اما دربین صابون سازان قدیمی این ماده بسیار محبوب است چون علاوه بر شفافیت بوی بسیار خوشی به صابون میدهد و از شکننده بودن صابون جلوگیری میکند.

 

اسید استئاریک

اسید استئاریک یک اسید چرب است که از روغن پالم ، پی و سایر منابع درست شده است . این ماده هم قابلیت تنظیم ph را دارد و هم میتوان به جای روغن پالم و چربی از آن استفاده کرد. اضافه کردن مقداری اسید استئاریک به روغن باعث کاهش زمان همزدن و سخت تر شدن صابون میشود .

 

نگهدارنده 

روزین میتواند نقش نگهدارنده داشته باشد . علاوه بر آن میتوان از ویتامین E نیز استفاده کرد.

 

ابزار موردنیاز

ترازوی دیجیتالی 

دماسنج

ظروف مدرج

کاغذ روغنی

قالب مناسب

عناصر تزیینی مثل گل و میوه خشک و…

صابون لیمویی | صابون شفاف | صابون | طرز تهیه صابون

روش ساخت صابون

مرحله اول 

دستکش بپوشید و حتما از عینک محافظ استفاده کنید . روی میز کار خود کاغذ و یا دیتمال قرار دهید تا از آلودگی جلوگیری کنید . قالب را آماده کنید یعنی کاغذ روغنی را داخل قالب خود قرار دهید اما اگر قالب شما سیلیکونی است لازم نیست در کف آن کاغذ قرار دهید.

مرحله دوم

آب را اندازه بگیرید و کناربگذارید . بهتر است از آب مقطر استفاده کنید و محلول Lye  را نیز وزن کنید و کنار بگذارید .

مرحله سوم 

محلول Lye  را به آب اضافه کنید . برعکس آن را انجام ندهید یعنی آب را روی محلول نریزید و با یک قاشق ضد حرارت خوب هم بزنید . این مخلوط در ابتدا که گرم میشود کدر میباشد اما با گذشت زمان شفاف و خنک میشود . سپس بگذارید محلول تا دمای 30 الی 40 درجه سانتی گراد خنک شود.

 

مرحله چهارم

روغن ها را وزن کنید و با یکدیگر مخلوط کنید بعد آنها را روی حرارت ملایم قراردهید تا روغن های جامد حل شوند و کامل باهم مخلوط شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله مخلوط محلول  lye  را با دقت به مخلوط روغن ها اضافه کنید و با مخلوط کن به مدت 15 الی 20 ثانیه خوب هم بزنید و این کار را ادامه دهید و هر 20 ثانیه اسراحت دهید و دوباره مخلوط کنید تا حالت ترکیب تغییرکند و مقداری ویسکوزی شود . این کار ممکن است از 2 دقیقه تا 10 دقیقه طول بکشد .

 

مرحله آخر 

ساخت حلال و مخلوط کردن با صابون 

دو روش برای مرحله ی نهایی وجود دارد : فرایند سرد و فرایند گرم 

برای اینکه صابونی گلیسرینه شود باید حتما از فرایند گرم استفاده کنید و همچنین نیازی به جامد شدن صابون نیست و به آن فعلا اسانس یا رنگ نزنید . در این مرحله نوبت به ساخت حلال و اضافه کردن آن به صابون تولید شده میباشد .

 

مراحل ساخت صابون | صابون شفاف | صابون | آموزش ساخت صابون

گلیسرین و الکل را باهم وزن کرده و مخلوط کنید و سپس مخلوط را به صابون اضافه کنید . توجه داشته باشید هرچه غلظت الکل بالاتر باشد صابون بهتر و باکیفیت تری تولید میشود پس سعی کنید مخلوط یک دستی را تولید کنید و از باقی ماندن تکه های صابون در مخلوط جلوگیری کنید . میتوانید برای یکدست شدن آن از حرارت استفاده کنید.

درب ظرف را محکم ببندید و تا جاییکه امکان دارد درب را محکم کنیدتا الکل تبخیر نشود چون اگر به سرعت تبخیر شود نمیتواند روی صابون تاثیر بگذارد . هرچه درب محکم تر باشد صابون شفافیت بیشتری خواهد داشت و اجازه دهید پخت 30 دقیقه ادامه یابد.

در این مدت محلول قند خودرا تهیه کنید . برای این کار شکر و آب را وزن کنید و در ابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و به آرامی مخلوط کنید تا شکر کامل حل شود بعد آن را از روی حرارت بردارید .

بعد محلول قند را به صابون اضافه کنید و آن را به آرامی مخلوط کنید تا حباب و کف ایجاد نشود . دراین مرحله میتوانید شفافیت را بررسی کنید اگر شفافیت آن کم بود میتوانید به آن مقداری حلال اضافه کنید . 

در این مرحله میتوانید اسانس موردنظر خودرا به مخلوط اضافه کنید .

کف صابون را بگیرید و در قالب بریزید . اگر کف در آن باقی بماند باعث میشود صابون شما کدر شود پس با دقت این کار را انجام دهید.اجازه دهید صابون یک شبانه روز داخل قالب باقی بماند و روز بعد میزان سختی صابون را چک کنید اگر به اندازه ی کافی سفت شده بود آن را از قالب خارج کنید.

قالب های آماده را چند روز یا چند هفته در هوای آزاد بگذارید تا به خوبی خشک شوند این کار باعث میشود که فرایند صابونی شدن به صورت کامل انجام شود.

 

صابون ترکیبی | صابون | صابون شفاف | آموزش صابون شفاف

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته