هنرکده نیوشا

رزین چگونه ساخته میشود؟

رزین چگونه ساخته میشود؟

رزین چیست؟

اول از همه به تعریفی از خود رزین میپردازیم . رزین نوعی ترکیب طبیعی یا مصنوعی است که بسیار چسبناک است و در شرایطی خاص سخت میشود.رزین در حالت عادی در الکل حل میشود اما در آب حل نمیشود . رزین به انواع مختلفی که در ترکیب شیمیایی و مواد مصرفی آن باهم تفاوت دارند طبقه بندی میشوند .کاربردهای زیادی در زمینه ی پلیمر ،هنر و…دارند.

رزین های طبیعی از شیره ی درختان به دست می آیند  و بسیار چسبنده هستند که در اثر گذشت زمان سفت میشود که از بهترین نوع آن میتوان به شیره ی درخت کاج که بوی بسیار تندی دارد اشاره کرد . بعضی از گیاهان دیگر هم ماده ای شبیه به صمغ تولید میکنند که با آب واکنش نمی دهند و میتوانند بسیار نرم تر و انعطاف پذیرتر باشند. بعضی از آنها به شدت فرار هستند چون شامل ترکیباتی ناپایدار هستند همچنین رنگ های رزین گیاهی از شفاف تا قهوه ای تیره متغیر است.

رزین موج دریا | رزین | رزین طرح دریا | آموزش رزین

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

گردنبند چوب و رزین | رزین و چوب | ترکیب رزین و چوب | ترکیب چوب و رزین

رزین طبیعی و مصنوعی

رزین های طبیعی بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار میگرفت ولی با پیشرفت تکنولوژی کم کم رزین های مصنوعی کشف و ساخته شد.در اکثر موارد پلیمرها با رزین های مصنوعی ساخته میشوند که هم ارزانتر هستند و هم تصفیه ی آنها راحتتر میباشد و از طریق ترکیب کردن با مواد شیمیایی در آزمایشگاهها ساخته میشوند در نتیجه واکنش تشکیل ترکیباتی بسیار چسبناک است . این ماده میتواند در تولید پلاستیک ، رنگ و سایر مواد مشابه به جای رزین مصرف شود.

رزین های مصنوعی نمونه های مختلفی دارند که از نمونه های آنها و هرکدام باتوجه به کاربردشان استفاده های متفاوتی میشود که نمونه های مصنوعی عبارتند از : رزین پلی استر ، رزین اپوکسی ، رزین وینیل استر ، رزین فنولیک و…

کار با رزین | رزین | آموزش رزین | رزین اپوکسی

رزین شامل مواد جامد و یا لزج میباشد.اما معمولا این ماده به شکل مایع است که بر اساس گرما و یا نور تنظیم میشود . به طور معمول رزین به صورت اصلاح شده و یا ترکیبی برای تولید استفاده میشوند.از این مواد برای چاپ سه بعدی هم استفاده میشود .با استفاه از رزین که ماده ای چسبنده است میتوان مواد را به هم متصل کرد و یا خود به عنوان یک پوشش دهنده و محافظت کننده در مقابل عوامل بیرونی استفاده میشود . اولین رزین ها در طبیعت پیدا شدند اما چون قابل اشتعال بودند استفاده از آن کم شد و نمونه های دیگری از آن که در آب قابل حل شدن هستند که در این صورت بسیار سمی و خطرناک هستند و بهتر است از آن استفاده نکنید.

 

مواد تشکیل دهنده رزین

انواع رزین ها توانایی سفت شدن در شرایط خاص را دارند . با ترکیب کردن با یک عامل دیگر تنظیم میشود بعد شروع به گرم شدن میکند . برای چاپ سه بعدی رزین نیز مورد استفاده قرار میگیرد . این مواد قبل از سفت شدن بسیار لزج هستند و طیف ترکیبی آنها بسیار بزرگ است و شامل رزین هایی است که از ترمو پلاستیک و پلیپروپیلن ساخته شده شده است . بعضی از آنها فقط در حالت مایع کاربرد دارند .

رزین را بعد از خشک شدن نمیتوان ذوب کرد یا دوباره مورد استفاده قرار داد . انواع مختلفی از این مواد که ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند وجود دارند که خواص مخصوص خود را دارند مثل سیلیکون ،اپوکسی ، اکریلیک و…

رزین | آموزش رزین | زیورآلات رزینی

به طور معمول رزین ها به ترموپلاستیک ها و ترموپلاستیک ها بر اساس این که آیا واکنش سخت شونده میتواند معکوس شود تقسیم بندی میشود . رزین های ترموپلاستیک پرکاربرد عبارتند از : پلی اتیلن ،پلی استایرن وپلی کربنات که متداول ترین رزین های پلیمری پلی استر ، وینیل استر ، اپوکسی و پلی اورتان هستند .

رزین های اپوکسی جزو موادی هستند که میتوانند ذوب شوند و سپس دوباره سرد شوند . داخل زنجیر مولکولی این نوع رزین پیوندهای بسیار قوی بین مولکولی وجود دارد .برعکس آن واکنش غیر بازگشتی منجر به یک محصول نهایی سخت میشود . این فرایند با فرایندی به نام پلیمریزاسیون یا پیوند متقاطع مشخص میشود که با استفاده از یک کاتالیزور گرما یا ترکیبی از این دو اتفاق می افتد.

 

 

جاسویچی میوه ای | جاسویچی | رزین | جاسویچی رزینی

مزیت رزین

رزین ها مثل مواد دیگر در کنار معایبی که دارند مزیت هایی هم دارند که اهمیت آنها را چندین برابر میکند قبل از اینکه به معایب رزین بپردازیم چند مورد از فواید آن را بیان میکنیم.

 

حاوی خواص مختلف 

از آنجایی که رزین ها در انواع و اقسام وجود دارند و هرکدام از آنها از موادی تشکیل شده اند و دارای خواص و ویژگی های مختلفی هستند به همین دلیل است که در صنایع مختلف میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

 

کاربردهای زیاد

به دلیل اینکه رزین ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند و از طرفی نوع مصنوعی آن دارای انواع مختلفی است طیف بزرگی از کاربرد ها را شامل میشوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

 

آسانی کار

یکی از ویژگی های بسیار مهم رزین ها راحتی کار با آنهاست .به طوریکه هرکسی با گذراندن دوره ی آموزشی کوتاهی میتوانند به راحتی از آن استفاده کنند .

 

استفاده از آن در صنایع غذایی

یکی از مزیت های رزین استفاده ی آن در صنایع غذایی میباشد . این امر باعث شده که استفاده از آن راحتتر باشد.مزیت های دیگر رزین مثل دقت بالا ، راحتی در جذب رنگ و.. را شامل میشود که بسیار مهم است.

 

ریختن رزین | رزین | آموزش رزین | رزین اپوکسی

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته