هنرکده نیوشا

رزین ضد حریق چیست ؟

رزین ضد حریق چیست ؟

پلیمرهایی که بهترین پایداری گرمایی را دارند آنهایی هستند که ساختار شیمیایی آروماتیک با واحدهای هتروکسیل و حداقل مقدار گروههای آلیفاتیک مانند c-h و c-c را دارند . چون گروههای آلیفاتیک در برابر دمای بالا ناپایدار بوده و اکسیده میشوند.این پلیمرها معمولا دمای ذوب و دمای انتقال گرمای بالایی دارند و دارای حلالیت نسبی پایین در حلال های آلی متداول هستند .پرمصرف ترین رزینهای مورد استفاده برای دماهای بالا عبارتنداز : رزین های گرما سخت مانند فنولیک و اپوکسی های خاص .رزین های بیس مالئیمید که بهتر از رزین های اپوکسی است و رزین های پلی ایمید که دمای بالاتری را نسبت به بقیه تحمل میکنند .

پلیمرهای گرمانرم نیز برای دماهای بالا استفاده میشوند البته باید توجه داشته باشید که وقتی از کامپوزیت صحبت میشود باید به ویژگی های فاز تقویت کننده مانند تفاوت در ضرایب انبساط حرارتی و ماتریس و الیاف آن توجه کرد.الیافی که مناسب دماهای بالا هستند و مورد استفاده قرارمیگیرند مثل الیاف شیشه ، آرامید، بور و کربن هستند . برای صنعت پیچیده ی هواوفضا از کامپوزیت های اپوکسی یا الیاف کربن استفاده میشود که توانایی تحمل دماهای بالا با کارکرد طولانی مدت را دارد.

در سال 2004 انواعی از رزین هایی که دربرابر گرما و حریق مقاوم هستند مثل : پلی ایمیدها ، بیس مالئیمیدها ، سیانات استرها ، فنولیک ها ، بنزوکسازین ها و فتالونیتریل ها ارائه شد تا انتظارات عملکردهای دمایی بالا را براورده کند ولی هنوز هزینه های آنها مانع رقابت زاد در بین آنهاست .

رزین ضد آتش | رزین | ضد حریق |

رزین ضدحریق

رزین ضد حریق از جمله پوشش های ضد حریق که میتواند برای جلوگیری از سوختگی ناشی از آتش سوزی داشته باشد چون متاسفانه طبیعت ویرانگر آتش سوزی باعث ایجاد ضررهای مالی و جانی میشود که برگشت ناپذیر است . در عرصه صنعت باید با تمام توان دنبال راهکارهای مناسب برای جلوگیری از خطرات احتمالی باشید .ساختار پیچیده معماری امروزه با استفاده از اجزای سبک و سنگین و انواع مواد آلی و معدنی و مصتوعی و طبیعی سبب میشود که در معرض آتش سوزانده شود .از طرفی استفاده از مواد ضدحریق مثل فلزات و بتن ها نمیتواند بخارات را احیا کند و یا در زمان آتش سوزی آنها را آزاد نمیکند.

عناصر و سازه ها در زمان آتش سوزی ممکن است تغییر شکل دهند و سبب ریزش شوند پس استفاده از موادی که این تغییر شکل را کاهش دهد و یا آن را به تاخیر بیندازد بسیار مهم است . استفاده از رنگ ها و پوشش های ضدحریق سبب تاخیر در آتش سوزی میشود اما برای مدت زمان طولانی نمیتواند از خسارت های ناشی از آن جلوگیری کند.

انواع رزین ضد حریق

پوشش های ضد حریق با توجه به دامنه ی کاربرد آنها به سه روش تقسیم میشوند:

پوشش های ضد حریق 

پوشش های تاخیر انداز آتش 

پوشش های مقاوم در برابر حرارت 

رزین ضدحرارت و ضدحریق پوشش های ضد آتش پلیمری در معرض آتش و حرارت مقاوم است و در زمان آتش سوزی سطح زیرین را در برابر آتش محافظت میکند تا به عملکرد خود ادامه دهد و از انتقال حرارت و آتش به سطوح زیرین جلوگیری میکند . مثلا در خطوط لوله ای انتقال اگر لوله دچار آتش سوزی شود با وجود پوشش ضد آتش باید هیچ گونه نشتی در آن وجود نداشته باشد که این پوشش های پلیمری معمولا بر پایه فنولی میباشند که مقاومت حرارتی و خوردگی بالایی دارند و ضریب انتقال حرارت آنها بسیار پایین است .

افزایش تحمل دمایی بالا برای جلوگیری از حریق

پوشش ایی که در سوختگی ناشی از حریق و آتش سوزی را به تاخیر می اندازند فقط از گسترش آتش و شعله ور شدن سطوح جلوگیری میکنند و خاصیت خود خاموش شوندگی دارند و اجازه نمیدهند که سطح آتش بگیرد و بسوزد اما در این صورت ممکن است خواص مکانیکی و شیمیایی سطح زیرین در اثر انتقال حرارت کم میشود . این پوشش ها بر پایه ی مواد هالوژنه و غیر هالوژنه هستند .پوشش های هالوژنه شامل عناصر کلردار هستند که در برابر شعله های آتش دود سمی تولید میکنند پس برای استفاده در محیطهای دربسته نباید استفاده شود . پوشش های غیر هالوژنه مثل نیتروژن ، فسفات ، آلومینیوم و… میباشد که در معرض آتش دود های سمی از خود تولید نمیکنند .

پوشش های مقاوم در برابر حرارت نیز بسته به نوع پلیمری که استفاده میشود در دماهای بالا مورد استفاده قرار میگیرند . به این صورت که تحمل دمایی آنها میتواند تا 300 درجه سانتی گراد خواص خود را حفظ میکنند و از سطح زیرین در برابر آتش محافظت میکند . از این نوع تجهیزات میتوان در محیط هایی با دمای بالا استفاده کرد . بعضی از مواد و پوشش های رزینی ضد حریق ، ترکیباتی هستند که شعله ور نمیشوند و خواص خود خاموش شوندگی دارند . بعضی از مواد معدنی نیز تا 1200 درجه در برابر حرارت مقاوم میباشند. استفاده از رزینهایی که خاصیت ضد حریق دارند برای پوشش های سازه ای راهی ارزانتر برای مقاوم سازی ساختمان ها میباشد و میتوان از مصالح مختلف با جنس های متفاوت به جای استفاده از فولاد بهره برد.

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

پوشش ضد حریق | ضد حریق | رزین ضد حریق

رزین فنولیک

رزین فنولیک تجاری با نام لاکین به عنوان جانشین لاک شیشه ای در سال 1902 معرفی شد . در سال 1907 مقاله ای تحت عنوان گرما و فشار ارائه شده است.

مواد اولیه برای تولید رزین های فنولیک عبارتند از : 

فنول با با مشتقات آن نظیر کروزول ، گزیلنول ، پارا و ترشیری بوتیل فنول ، پارافنیل فنول و نونیل فنول 

فرمالدهید و در برخی موارد آلدهیدها ، استالدهیدها و فورفورالدهیدها 

واکنش فنل با فرمالدهید واکنش تراکمی است که تحت شرایط مناسب منجر به یک ساختار پلیمری با تصالات عرضی میشود . محصولات اصلی واکنش فنل با فرمالدهید دو نوع هستند : رزول و نووالاک . این محصولات قابل حل ، ذوب ، و دارای وزن مولکولی پایین هستند . مکانیزم تشکیل دهنده ی این رزین ها بسیار پیچیده هستند و در کاربردهای تجاری لازم است که در ابتدا یک پلیمر با وزن مولکولی پایین و قابل ذوب را به وجود بیاورد که هنگام استفاده بتواند تبدیل به یک پلیمر با اتصالات عرضی شود .

مقاومت در برابر حرارت یکی از ویژگی های ضروری برای بسیاری از قطعات است که در صنایع مختلفی کاربرد دارد . موتورهای احتراق و توربین ها در صنعت هواو فضا از مهمترین این موارد هستند . در بعضی موارد برای ایجاد مقاومت در برابر حرارت در یک قطعه و جلوگیری از نفوذ حرارت به آن از پوشش مقاوم به حرارت استفاده میشود که پوشش های پایه رزینی از مهمترین نوع پوشش است .

کاربرد رزین ضد حریق

اجزای ساختمان :

رزین های اپوکسی مقاوم در برابر حریق در عناصر ساختاری مثل تیرها و ستون ها کاربرد دارد و مقاومت در برابر آتش و میزان حفظ یکپارچگی ساختاری را در طول اتفاق آتش سوزی افزایش میدهد.

درزگیرها :

از پوشش ها و درزگیرهای ضد حریق اپوکسی برای محافظت از سطوح و جلوگیری از افزایش و گسترش آتش و ایجاد عایق حرارتی اضافی استفاده میشود .

سیستم های الکتریکی :

رزین های اپوکسی با جلوگیری از ازدیاد و گسترش آتش در برد مدارهای الکتریکی و محفظه ها برای به حداقل رساندن خطر آتش سوزی الکتریکی و اطمینان ایمنی تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد .

مواد کامپوزیتی : 

رزین های اپوکسی مقاوم دربرابر آتش در مواد کامپوزیتی مثل پنل های تقویت شده با فایبرگلاس کار میشود تا مقاومت آنها در برابر آتش را افزایش دهند و برای کاربرد در صنایع حمل و نقل و هواوفضا مناسب باشند .

مزایای رزین های اپوکسی ضد حریق

حفاظت دربرابر آتش :

مزیت اصلی رزین های اپوکسی ضد حریق توانایی آنها در به تاخیر انداختن اشتعال و گسترش آتش و شعله است و زمان زیادی را برای تخلیه ایجاد میکند.

سرکوب دود :

ان رزین ها انتشار گازهای سمی و دود را کاهش میدهند و دید را بهبود میبخشند و خطرات سلامتی را به حدال میرساند.

دوام و عملکرد :

رزین های اپوکسی مقاوم در برابر آتش خواص مکانیکی و قابلیت چسبندگی خودرا حتی پس از قرار گرفتن در برابر دماهای بالا حفظ میکنند و یکپارچگی ساختاری و اجزای حفاظت شده را تضمین میکنند.

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته