هنرکده نیوشا

تفاوت پلی استر و نیم پلی استر

تفاوت پلی استر و نیم پلی استر

نیم پلی استر

نیم پلی استر یا اسید کئورینگ نوعی لاک دو جزئی است که رنگی شفاف مایل به عسلی دارد و گاهی اوقات به دلیل مواد تشکیل دهنده ی آن بی رنگ میشود . از نیم پلی استر برای پوشش های پایانی در اشاء چوبی استفاده میشود . منظور از دو جزیی این است که برای خشک شدن به هاردنر نیاز دارد که ماده ی مکمل آن است و باعث ایجاد واکنش شیمیایی و سفت شدن آن میشود. رزین ماده ای است که در مجاورت با اکسیژن واکنش میدهد و باعث میشود که در  رنگ آمیزی مشکل ایجاد شود . به همین دلیل از پلی استر و خانواده های آن شامل : نیم پلی استر و تمام پلی استر میشود استفاده کرد .

مواد اولیه نیم پلی استر

نیم پلی استر از دونوع روغن نارگیل و روغن سویا درست میشوند . نیم پلی استر که با روغن نارگیل درست میشود کاملا بی رنگ و مانند آب است اما نیم پلی استری که از سویا ساخته میشود رنگی عسلی دارد . نیم پلی استری که از روغن نارگیل ساخته میشود کیفیت بهتر و بالاتری دارد و استفاده ی بیشتری از آن میشود که معمولا 50 درصد ماده نیم پلی استر از ماده شیمیایی اوره فرمالدئید تشکیل میشودکه برای سلامتی مضر و خطرناک است . نیم پلی استر در قوطی هایی با جنس حلبی یک کیلویی ، چهار کیلویی و بیست کیلویی در دو نوع براق و مات تولید میشود و روزانه وارد بازار میشود. نوع نیم براق پلی استر در رنگهای مشکی ، سفید ، نقره ای، طلایی و… تولید میشود .

نیم پلی استر | پلی استر | رنگ پلی استر | تمام پلی استر

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

رنگ شیمیایی | شیمیایی | نیم پلی استر | تمام پلی استر

تینر مناسب نیم پلی استر

برای استفاده از نیم پلی استر ترکیب آن با هاردنر کافی نیست و برای استفاده از نیم پلی استر به حلال نیاز دارد . معمولا برای نیم پلی استر از تینر فوری به عنوان حلال استفاده میشود .تینری که به عنوان حلال برای نیم پلی استر مناسب است بین 10000یا 12000 سلولزی است . به صورت کلی برای پلی استر ساخته شده از روغن سویا یا همان رنگ عسلی باید از تینر 10000 یا 12000 و برای نیم پلی استر ساخته شده از روغن نارگیل که به رنگ سفید است باید از تینر 15000 یا 20000 استفاده شود تا بتوان آن را روی کار به صورت روان ریخت.

تمام پلی استر

تمام پلی استر یک رنگ سه جزیی است که به دو نوع تمام پلی استر ایستاده و تمام پلی استر پولیشی تقسیم میشود . تمام پلی استر ایستاده از نظر قیمت دوبرابر تمام پل استر پولیشی است به این دلیل که پس از اجرای رنگ تمام پلی استر ایستاده یک لایه ی شیشه و صیقلی روی سطح کار ایجاد خواهد شد که برای پرداخت آن نیاز به پولیش کشی نخواهد داشت . تمام پلی استر برخلاف نیم پلی استر رنگی سه جزیی است یعنی برای اینکه آماده ی کار شود باید سه جزء باهم ترکیب شوند تا برای کار آماده شوند و معمولا به تینر به عنوان حلال نیاز ندارند . سه جزیی که برای رنگ تمام پلی استر باید استفاده شوند عبارتند از : رنگ اصلی یا رزین غیراشباع که این نوع رزین ها در قوطی های بزرگی تولید میشوند و حجم بیشتری را تشکیل میدهد ، کاتالیزور ، شتاب دهنده یا کبالت که رنگ آن بنفش است . سخت کننده یا هاردنر که برای نیم پلی استر هم استفاده میشوند که مایعیبی رنگ و شفاف است . در این موارد به عنوان حلال از تینر در رنگ های نیم پلی استر استفاغده نمیشود اما از آنجایی که تمام پلی استر غلیظ است و برای پاشیدن آن باید از نازل دو استفاده شود که به مهارت و سرعت زیادی نیاز دارد تا رنگ شرّه نکند و قطره ها زیر کار باقی نمانند . اگر کسیکه از تمام پلی استر استفاده میکند تجربه ی این کار را نداشته باشد ممکن است غلظت رنگ بالا باشد و سطح کار خراب شود.

پاشیدن پلی استر | پلی استر | نیم پلی استر | تمام پلی استر

برای راحتی کار میتوانید یک لیتر تینر را در 4 کیلوگرم تمام پلی استر بریزید و آن را ترکیب کنید تا امکان پاشیدن آن با نازل 1.4 و 1.6 فراهم شود و بتوانید بدون مشکل عمل پخش کردن تمام پلی استر بر روی چوب را انجام داد . برای ساخت تمام پلی استر باید رزین یا ماده ی اصلی رنگ با کبالت ترکیب شود و کامل هم زده شود بعد هاردنر را به اندازه ی کافی به آن اضافه کنید و در آخر بعد از اینکه به خوبی باهم ترکیب شدند با پیستوله مناسب به سطح کار اسپری کنید . در زمان ترکیب جزییات رنگ تمام پلی استر باید توجه کنید که اگر اول کبالت را با هاردنر ترکیب کنید ممکن است باعث آتش سوزی و انفجار شود و بسیار خطرناک است . سرعت خشک شدن رنگ تمام پلی استر سریعتر است و بعد از یک ساعت که از پاشیدن روی سطح گذشت به حالت نیمه خشک میرسد و بعد از 8 ساعت کامل خشک میشود .

در زمانی که جزییات تمام پلی استر را باهم ترکیب میکنید باید توجه داشتهباشید که اگر کبالت بیشتر از مقدار لازم به رزین اضافه شود ممکن است باعث کدر شدن سطح کار شود و اگر از مقدار لازم کمتر باشد ممکن است سطح کار دیرتر خشک شود . هاردنر یا سفت کننده هم همین نکات را لازم دارد .اگر بیش از مقدار لازم باهم ترکیب شوند باعث ترک خوردن سطح میشود و اگر میزان ترکیب آن از حد نرمال کمتر باشد سطح کار دیرتر خشک میشود .

 

رنگ نیم پلی استر | نیم پلی استر | پلی استر

تفاوت نیم پلی استر با تمام پلی استر

رنگ نیم پلی استر و تمام پلی استر در حالت عادی و در پایان برای پوشاندن سطح آماده شده به عنوان لایه نهایی مورد استفاده قرار میگیرندو هردوی آنها تقریبا شفاف هستند ولی از نظر ترکیب و عملکرد باهم تفاوت هایی دارند که شامل :

تمام پلی استر از نیم پلی استر براق تر است به صورتی که وقتی تمام پلی استر بر روی سطح چوب اجرا میشود انگار سطح چوب با لایه ای نازک از چوب پوشیده شده است . 

رنگ نیم پلی استر برای قابل استفاده و اجرا شدن به دو جزء نیاز دارد اما تمام پلی استر به سه جزء نیاز دارد .

بعد از تمام شدن کار لایه ای که بعد از انجام نیم پلی استر باقی میماند نازک و ظریف است که زیاد مشخص و قابل دیدن نیست اما لایه ای که تمام پل استر ایجاد میکند ضخیم تر و قابل دیدن است .

معمولا رنگ تمام پلی استر از نیم پلی استر زودتر خشک میشود.

هنگام استفاده از نیم پلی استر علاوه بر هاردنر به تینر هم نیاز دارید در حالی که برای تمام پلی استر میتوانید بدون تینر هم آن را اجرا کنید 

معمولا برای نیم پلی استر از تینر فوری به جای حلال استفاده میکنند .

رنگ نیم پلی استر با روغن نارگیل یا سویا ساخته میشود که رنگ نیم پلی استر ساخته شده از روغن نارگیل بی رنگ است اما نیم پلی استر ساخته شده از سویا عسلی است .

نیم پلی استر ساخته شده از روغن نارگیل کیفیت بالاتری دارد و معمولا از این نوع پلی استر استفاده میشود.

سیلر | نیم پلی استر | پلی استر | تمام پلی استر

دلیل ایجاد حباب

ایجاد حباب در نیم پلی استر به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمیتوان مشخصا به یک مورد خاص اشاره کرد اما از دلایل رایج ایجاد حباب روی نیم پلی استر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

هاردنر زیادی به نیم پلی استر اضافه شده است .

محلول نیم پلی استر را با سرعت به هم زده ایید که داخل مایع حباب های ریز ایجاد شده است.

نیم پلی استر را با قلمو روی کار اجرا کرده اید و حرکت رفت و برگشتی سریعی وجود داشته است .

تینر استفاده شده کیفیت خوبی نداشته .

در داخل مخزن رطوبت وجود داشته.


زبر بودن سطح نیم پلی استر

زبر بودن سطح نیم پلی استر ممکن است به چند دلیل باشد :

اگر خروجی هوای پیستوله بالا باشد گرد رنگ حاصل از پاشیدن دوباره بر روی سطح نیم پلی استر برمیگردد و باعث زبر شدن آن خواهد شد.

پاشیدن نیم پلی استر را از بالا به پایین شروع کنید یا از جلو به عقب تا گرد رنگ روی نیم پلی استر ننشیند چون باعث زبری میشود.

اگر سنباده کاری به درستی انجام نشده باشد و یا سیلر سطح کار را به خوبی اشباع نکرده باشید امکان ایجاد پرز روی سطح نیم پلی استر وجود دارد.

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته