هنرکده نیوشا

بهترین نقاشیهای ایرانی

بهترین نقاشیهای ایرانی

نقاشی

نقاشی یکی از راههای ارتباطی با مردم است که پیامهای مختلفی را به همراه دارد و از گذشته تا امروز سبک های نقاشی ایرانی تغییرات زیادی داشته است . قدمت این هنر در ایران به دوران غارنشینی برمیگردد. با توجه به نقاشی هایی که در غارها کشیده شده است و همچنین سفالهای قدیمی که پیدا شده است میتوان به این نتیجه رسید که مردمایرانی در دوران باستان نیز با هنر نقاشی آشنایی داشته اند . تنوع در این هنر باعث شده است که سبک های مختلف و روشهای گوناگون به وجود بیاید که هرکدام از آنها نشان دهنده ی جنبه ی متفاوتی است مثل فرهنگ ، اعتقادات ، ذوق هنری ایرانی و تاریخچه ی زندگی ایرانی .این هنر با گذشت زمان تغییر کرده و به شکل امروزی و معاصر خود رسیده است .

در بحث سبک های مختلف نقاشی ایرانی میتوانیم به بررسی هنر معاصر بپردازیم . تغییر در ادبیات و هنرهای ایرانی همزمان با جنبش مشروطیت شکل گرفت و بعد از انقلاب شروع شد .

در رابطه با سبک های مختلف نقاشی معروفترین شخصیت هنری آن زمان میتوان کمال الملک را نام برد که جزو آخرین نقاشان دربار قاجار از سنتهای بی رمق سرپیچی کرد و نقاشی با سبک طبیعت گرایی اروپایی را انجام داد در حالی که در نقاشی های نقاشانی چون صنیع الملک با نام ابوالحسن غفاری و ملک الشعرای بهار و… نمیتوان این سبک را دید .

نقاشی ایرانی در جهان بی همتاست . با وجود تمام تغییراتی که در طول تاریخ داشته است هیچ نوع شبیه سازی در آن دیده نمیشود برای همین هم توانسته به طور کامل رشد کند. یکی از ویژگی های اصلی نقاشی ایرانی پیوستگی درونی آن است که به نیازهای تماشاگر اهمیت زیادی میدهد . مضمون نقاشی های ایرانی شامل مضمون حماسی ، عرفانی ، تعزلی و اخلاقی اشاره کرد . معمولا هنرمند ایرانی نقاشی را برای لذت بردن خود و تماشاگر از این هنر خلق میکند .ویژگی های خاصی که در نقاشی های ایرانی به چشم میخورد شور و شوق ترکیب با عشق و رویا است که هنرمند ایرنی علاوه بر مهارت تکنیکی و قدرت قلم خود نقاشی را با تمام حس خود و با الهام گرفتن از جهان هستی و طبیعت ترسیم میکند که احساس تماشاگر را برانگیخته میکند .

نقاشی ایرانی در طول تاریخ تحت تاثیر فرهنگ و ادیان مختلف قرار گرفت و شامل هنرهای مختلفی مثل قلم زنی ، منجوق کاری و میناکاری بوده . همچنین از نقاشی ایرانی در دیوارهای مهمانسراها و مساجد و یا نقاشی روی سفالها و کتیبه های تاریخی استفاده میشده که هرکدام زیبایی و اصالت خاص خود را داشته اند . استفاده از ترکیب رنگهای زنده ، موضوعات دینی و فرهنگی و طبیعت همه در کنار همدیگر باعث تنوع بیشتری از نقاشی ایرانی شده است که هرکدام از آنها شاهکارهایی از هنر و ذوق هنرمندان ایرانی است و آثار آنها را به نمایش میگذارد .

یکی از موارد مهم در نقاشی ایرانی که مورد توجه قرار گرفته ابزار و تجهیزات مورد استفاده است که هنرمند برای خلق آثار هنری ارزشمند خود از آن استفاده کرده مثلا استفاده از رنگهای اصیل ایرانی و یا استفاده از میزهای مخصوص طراحی و نقاشی که باعث خلق آثارهنری بی نظیر و منحصر به فرد شود و قابلیت خلق همچین آثاری را داشته باشد .

 

کارتوزیان | نقاشی ایرانی | نقاشی | ایرانی

تحقیقات و پژوهش های مربوط به نقاشی ایرانی در اوایل قرن بیستم شروع شد چون با وجود نژادهای مختلف درایران و تحولات سیاسی و اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی و تاثیر کشورهای خارجی روی ایران نقاشی ایرانی ماهیت خود را از دست نداد و با تمام هنرهای جهان تفاوت دارد . معمولا مردم با شنیدن اسم نقاشی ایرانی یاد مینیاتور و نگارگری می افتند که از مشهورترین نوع نقاشی ایرانی است اما نقاشی ایرانی محدود ب نقاشی مینیاتوری نیست و در زمینه های مختلفی مثل طبیعت ، صخره نگاری ، نقاشی برجسته ، نقش روی سفال و مفرغ ها و مهره ها و همچنین نقاشی دیواری نیز مطرح است . پژوهشگران و محققان بر اساس تغییرات طول تاریخ و به وجود آمدن سبک های مختلف نقاشی تاریخ این هنر را به چهار بخش دوران کهن ، میانه ، جدید و معاصر تقسیم کرده اند .

دوران کهن

دوران کهن از روی صخره نگاری های طبیعت که در منطقه ی کوهدشت لرستان وجود دارد پدید آمد . این نقاشی ها که از صحنه ی شکار حیوانات به طرزی ساده و ابتدایی شروع شده و تا سفالینه های کاشاندر زمان حکومت سلجوقیان را شامل میشود.

دوران میانی

دوران میانی که شامل هنر دوران ایلخانی تا دوران صفوی است بیشتر به صورت کار در کارگاه های هنری بود . در این زمان علاوه بر این هنر ، هنر چین و سبک غربی نیز وارد هنر و نقاشی ایرانی شدند و جلوه های جدیدی از نقاشی نگارگری را در ایران به نمایش گذاشت .

دوران جدید

دوران جدید شامل ادامه ی هنر در دوران صفوی تا قاجار بود که در آن الگوبرداری از نقاشی طبیعت گرای اروپایی ، پیکرنگاری درباری ، خلق تصاویر روی قلمدان ها ، قاب های آینه و صندوقچه و… شروع شد .

دوران معاصر

در دوران معاصر تاریخ نقاشی در ایران به چهار قسمت در دوره های نقاشی آکادمیک ، نگارگری جدید ، نقاشی قهوه خانه ا و نقاشی های نوگرا به صورت همزمان باهم رشد کردند.

نقاشی سنتی

اگر بخواهیم آثار نقاشی سنتی ایرانی را دسته بندی کنیم میتوانیم آن را در پنج دسته ی نگارگری ، تذهیب ، تشعیر ، گل و مرغ ، نقاشی قهوه خانه ای و… جای دهیم .طراحی سنتی الهام گرفته از طبیعت و آموخته های هنرمند است و در چهارچوب مشخصی اجرا میشود . نقاشی باستانی ایرانی در موضوعات مختلفی از جمله مذهبی ، حماسی ، عرفانی ، تخیلی و… ترسیم میشود . از مهمترین ویژگی های نقاشی ایرانی سنتی میتوان به مواردی از جمله موارد زیر اشاره کرد :

حفظ پرسپکتیو 

گسترش فضا از پایین به بالا 

به کار نبردن منبع نوری در صحنه

ترتیب قرار گرفتن در تصویر بر اساس درجه ی مادی و معنوی 

استفاده از رنگ های درخشان و متنوع 

عدم استفاده از سایه روشن و یا حجم سازی

برابر بودن اهمیت انسان و طبیعت

 

نقاشی ایرانی | نقاشی | ایران | هنرمندان ایرانی

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

تالار آیینه | کمال الملک | نقاشی تالار آیینه از کمال الملک

کمال الملک

کمال الملک یکی از اولین هنرمندهای مطرح ایرانی است که با شنیدن نام نقاشی ایرانی اسم کمال الملک به ذهن می آید . محمد غفاری ملقب به کمال الملک در سال 1224 در خانواده ای مشهور از هنر کاشانی به دنیا آمد . عموی کمال الملک محمد صنیع الملک از نقاشان معروف زمان خود بوده . درواقع هنر در این خانواده به صوت ارثی بوده . محمد علاوه بر علاقه ی خود پدر و مادرش او را در این راه و موفقیت روز به روز او تشویق کردند به همین دلیل بسیار روحیه ی لطیفی داشت.

تالار آیینه در واقع یکی از بخش های مهم کاخ گلستان بوده . این تالار به دلیل نقاشی های شگفت انگیز کمال الملک مشهور شده است .در یکی از بازدید های ناصرالدین شاه از مدرسه ی دارالفنون او با نقاش جوانی آشنا شد . او را به دربار دعوت کرد و این رویداد آغازگر خلق یک اثر بزرگ و باشکوه به نام تالار آیینه بود .این تابلو که با نام تالار آیینه شناخته شده است تصویری از اتاق های کاخ گلستان و تصویر ناصرالدین شاه را نشان میدهد.

نقاشی نامه نویس | نامه نویس | اسماعیل آشتیانی | نقاشی ایرانی

اسماعیل آشتیانی

هنرمند مشهور ایرانی که در سال 1271 در تهران به دنیا آمد . او از کودکی به نقاشی علاقه ی زیادی داشت و معمولا به خلق نقاشی های شاهنامه میپرداخت . او در دوران نوجوانی وارد مدرسه ی دارالفنون شد و از شاگردان کمال الملک شد .آشتیانی استعداد عجیبی در طراحی و نقاشی داشت که نقاشی های نامه نویس و شات او بسیار مورد توجه قرار گرفت و جزو تابلوهای نقاشی معروف ایرانی است . استاد آشتیانی علاوه بر هنر نقاشی ذوق شاعری نیز داشت و شعر معروف او با نام شعله از آثار هنری ایشان است .

محمود فرشچیان

محمود فرشچیان هنرمند مشهور ایرانی که در بهمن ماه سال 1308 در اصفهان به دنیا آمد . پدرش برای یادگیری نقاشی او را نزد میرزا آقا امامی فرستاد و او به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان رفت و در آنجا طراحی را کنار عیسی خان بهادری یاد گرفت .فرشچیان بعد از مدت ها برای افزایش علم و دانش خود از نقاشی به اروپا سفر کرد . سبک منحصر به فرد او که تلفیقی از هنر و مذهب بود او را به شخصی مشهور در دنیای هنر و نقاشی تبدیل کرد.

شیرین و فرهاد | نقاشی ایرانی | نقاشی شیرین و فرهاد | حسین بهزاد

حسین بهزاد

حسین بهزاد جزو هنرمندان برجسته ی ایرانی است که درسال 1273 در شیراز متولد شد . بهزاد با معرفی اشکال و سایه های ایرانی انقلابی در هنر نگارگری ایجاد کرد .او سبک جدیدی را ابداع کرد که هنر خود را از نقاشی های الهام گرفته از روسیه که در دوران قاجار رایج بود جدا کرد . او نقوش و طرحهای ایرانی را با کار خود احیا کرد . استاد بهزاد بیش از 400 اثر هنری را در دوران خود به جای گذاشته که تا امروز جذابیت و حس الهام بخشی خود را از دست نداده و برای بینندگان محبوبیت خود را دارد.

ایران درودی

ایران درودی یکی دیگر از هنرمندان مشهور و برجسته ی ایرانی است .ایشان جدا از اینکه نقاشی ماهر و حرفه ای بود نویسنده و کارگردان نیز بود . خانم درودی در شهریور 1315 در خانواده ای مشهور خراسانی در نیشابور به دنیا آمد و از کودکی به هنر و نقاشی علاقه زیادی داشت . او دانشجوی دانشکده ی هنرهای زیبا در فرانسه بود . او مهارت خود را در این زمینه تقویت کرد . استعداد او در زمینه ی هنر و نقاشی او را به چهره ای قابل احترام و مشهور در دنیای هنر تبدیل کرد.

بهجت صدر | نقاشی ایرانی | نقاشی |

بهجت صدر

بهجت صدر نقاشی ایرانی بود که در سال 1303 در شهر اراک به دنیا آمد .او در داشکده هنرهای زیبا در تهران تحصیل کرده و در سال 1334 بورسیه ی تحصیلی ایتالیا را دریافت کرد . بهجت صدر یکی از نقاشان برجسته و برگزیده ی بیست و ششمین دوسالانه ونیز بود . اولین نمایشگاه برگزار شده در گالری پینجو .بهجت صدر با مرتضی حنانه که هنرمندی سرشناس و مشهور بود و موسیقیدان ماهری بود ازدواج کرد . دختر آنها میترا نام داشت .نقاشی های صدر حالتی انتزاعی داشت و معمولا از باغ ها و محوطه های ایرانی الهام میگرفت. از رنگهای سرد و مات با تکنیک سایه و نور بیشتر استفاده میکرد و جلوه ی بینظیری را ایجاد میکرد.

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته