هنرکده نیوشا

اسانس ها و خواص و کاربردهای آن

  • اسانس ها و خواص و کاربردهای آن

    مقدمه بر اسانس ها

    هر فرد دارای حدود 450 گیرنده بو است که به افراد این  امکان را می دهد که طیف گسترده ای از بوهای مختلف را تشخیص دهند. به همین دلیل است که رایحه درمانی می تواند نقش موثری در بهتر کردن حال ما داشته باشد، و به همین دلیل است که استفاده از اسانس های طبیعی برای شمع سازی می تواند هم به روح و هم به روان شما آرامش بخشد!

    رایحه درمانی از طریق شمع های دست ساز نه تنها خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، بلکه چیزی برای گرامی داشتن ارائه می دهد. نور شمع می تواند غذا خوردن را به ناهار خوری، استراحت را به مدیتیشن و دعا را به عبادت تبدیل کند. ساخت شمع های معطر با ترکیب زیبایی بصری با عطری که مستقیماً از طبیعت گرفته شده است، باعث می شود که یک شمع معمولی به یک شمع شفا بخش تبدیل شود.

     

    این مقاله تمام آنچه را که باید در مورد اسانس ها و نحوه کاربرد آنها بدانید را توضیح می دهد.

    اسانس ها چیست؟

    اساساً اسانس ها عصاره های گیاهی هستند که از طریق بخار دادن یا فشار دادن قسمت‌های مختلف یک گیاه، مانند گل‌ها، پوست، برگ‌ها یا میوه‌ها برای جذب ترکیباتی که تولید عطر می‌کنند، ساخته می‌شوند.

    اسانس ها از طریق تقطیر (از طریق بخار و/یا آب) یا روش های مکانیکی مانند پرس سرد به دست می آیند.هنگامی که مواد شیمیایی معطر استخراج شدند، آنها با روغن حامل ترکیب می شوند تا محصولی آماده برای استفاده ایجاد شود.روش ساخت روغن ها مهم است، زیرا اسانس هایی که از طریق فرآیندهای شیمیایی به دست می آیند، اسانس واقعی محسوب نمی شوند.

    اسانس‌ها عصاره‌های گیاهی غلیظی هستند که بو و طعم طبیعی یا «اسانس» منبع خود را حفظ می‌کنند.

    استفاده از اسانس ها برای اهداف درمانی به عنوان رایحه درمانی شناخته می شود. برخی از حالت های جسمی و روحی که  با استفاده از اسانس درمان می‌شوند عبارتند از:

    • اضطراب
    • بیخوابی
    • افسردگی
    • حالت تهوع
    • سردرد
    • آرتروز

     

    اسانس ها را می توان با استفاده از دیفیوزر یا اسپری یا با آب شدن شمع های معطر استنشاق کرد یا می توان آنها را به صورت موضعی استفاده کرد. برخی از محبوب ترین رایحه های اسانس اسطوخودوس، بابونه، اکالیپتوس، نعناع فلفلی، درخت سه راهی و علف لیمو هستند. زمانی که اسانس ها  به صورت ایمن و در ترکیب با داروهای معمولی استفاده شوند، می‌توانند تأثیر مثبتی بر سلامت کلی شما داشته باشند، اما در صورت عدم استفاده درست می‌توانند خطراتی را به همراه داشته باشند.

     

    در اینجا چند نکته در مورد استفاده صحیح از اسانس وجود دارد:

    • مطمئن شوید که مقدار مناسبی از اسانس در ساخت شمع استفاده شده است. پارافین مایع شما باید فقط 1 تا 5 درصد اسانس داشته باشد.
    • اسانس ها را بیش از سه سال نگهداری نکنید.
    • اسانس ها نباید بلعیده شوند.
    • هنگام استفاده از اسانس ها، سن را در نظر بگیرید. کودکان خردسال و افراد مسن ممکن است نسبت به آنها حساس تر باشند. از اسانس های روغنی برای نوزاد استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک اطفال شما بگوید مشکلی ندارد.
    • اگر باردار هستید از مصرف اسانس روغنی خودداری کنید. برخی از آنها ممکن است به جنین شما آسیب بزند. البته مشخص نیست که آیا اسانس های روغنی  باعث ایجاد مشکل می شوند یا نه، اما برای ایمن بودن، بهتر است در صورت بارداری از آن اجتناب کنید.
    • زیاده روی نکنید! بیشتر چیزهای خوب همیشه خوب نیستند. حتی زمانی که یک اسانس رقیق شود، در صورت استفاده بیش از حد یا استفاده زیاد از آن، می تواند واکنش بدی ایجاد کند.
    اسانس چیست

    اسانس ها چگونه کار می کنند؟

    اسانس ها بیشتر در عمل آروماتراپی استفاده می شوند که در آن از طریق روش های مختلف استنشاق می شوند.مواد شیمیایی موجود در اسانس ها می توانند به طرق مختلفی با بدن شما تعامل داشته باشند.هنگامی که روی پوست شما اعمال می شود، برخی از مواد شیمیایی گیاهی جذب می شوند.

    استنشاق رایحه‌های اسانس های مختلف می‌تواند مناطقی از سیستم لیمبیک شما را تحریک کند، لیمبیک بخشی از مغز شما است که در احساسات، رفتارها، حس بویایی و حافظه بلندمدت نقش مهمی دارد.جالب اینجاست که سیستم لیمبیک به شدت در تشکیل خاطرات نقش دارد. این می تواند تا حدودی توضیح دهد که چرا بوهای آشنا می توانند خاطرات یا احساسات را تحریک کنند

    سیستم لیمبیک همچنین در کنترل چندین عملکرد فیزیولوژیکی ناخودآگاه مانند تنفس، ضربان قلب و فشار خون نقش دارد. به این ترتیب، برخی افراد ادعا می‌کنند که روغن‌های ضروری می‌توانند تأثیر فیزیکی بر بدن شما بگذارند.با این حال، این هنوز در مطالعات تایید نشده است.

    بوییدن اسانس ها در رفع خستگی

    انواع محبوب اسانس

    بیش از 90 نوع اسانس وجود دارد که هر کدام دارای بوی منحصر به فرد و فواید سلامتی بالقوه خود هستند.

    در اینجا لیستی از 10 اسانس محبوب و ادعاهای سلامت مرتبط با این اسانس ها آورده شده است:

    • نعناع فلفلی: برای تقویت انرژی و کمک به هضم غذا استفاده می شود.
    اسانس نعناع فلفلی
    اسانس اسطوخودوس
    • اسطوخودوس: برای رفع استرس استفاده می شود.
    • چوب صندل: برای آرام کردن اعصاب و کمک به تمرکز استفاده می شود.
    اسانس چوب صندل
    اسانس ترنج
    • ترنج: برای کاهش استرس و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما استفاده می شود.
    • گل سرخ: برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده می شود.
    اسانس گل سرخ
    اسانس بابونه
    • بابونه: برای بهبود خلق و خو و آرامش استفاده می شود.
    • یلانگ یلانگ: برای درمان سردرد، حالت تهوع و بیماری های پوستی استفاده می شود.
    اسانس یلانگ یلانگ
    اسانس درخت چای
    • درخت چای: برای مبارزه با عفونت ها و تقویت ایمنی استفاده می شود.
    • یاس: برای کمک به افسردگی، زایمان و میل جنسی استفاده می شود.
    اسانس یاس
    اسانس لیمو
    • لیمو: برای کمک به هضم، خلق و خو، سردرد و موارد دیگر استفاده می شود.

    فواید روغن های ضروری برای سلامتی

    علیرغم استفاده گسترده آنها، اطلاعات کمی در مورد توانایی روغنهای اساسی برای درمان برخی بیماریها وجود دارد.

    در اینجا نگاهی به شواهدی در مورد برخی از مشکلات رایج سلامتی که از روغن‌های ضروری و رایحه درمانی برای درمان آنها استفاده شده است، می‌بینیم.

     

    • استرس و اضطراب

    تخمین زده شده است که 43 درصد از افرادی که استرس و اضطراب دارند از نوعی درمان جایگزین برای کمک به تسکین علائم خود استفاده می کنند.در مورد رایحه درمانی، مطالعات اولیه کاملاً مثبت بوده است. بسیاری نشان داده‌اند که بوی برخی از اسانس ها می‌تواند در کنار درمان سنتی برای درمان اضطراب و استرس مؤثر باشد.

     

    • سردرد و میگرن

    در مطالعات اخیر کاهش درد سردرد را پس از استفاده از روغن های با اسانس نعناع و اسطوخودوس را مشاهده کرده‌اند.علاوه بر این، پیشنهاد شده است که استفاده از مخلوط روغن با اسانس بابونه و روغن کنجد روی شقیقه ها ممکن است سردرد و میگرن را درمان کند. این یک داروی سنتی ایرانی برای رفع سردرد است.

    سردرد و میگرن
    • خواب و بی خوابی

    مشخص شده است که بوییدن اسانس اسطوخودوس باعث بهبود کیفیت خواب زنان پس از زایمان و همچنین بیماران مبتلا به بیماری قلبی می شود.

     

    • کاهش التهاب

    برخی از مطالعات آزمایشگاهی  نشان می دهد که استفاده از روغن ها و اسانس های طبیعی باعث کاهش التهاب و در داز مدت استفاده از آنها اثرات ضد التهابی دارند.یک مطالعه روی موش ها نشان داد که مصرف ترکیبی از اسانس آویشن و پونه کوهی به بهبود کولیت کمک می کند. دو مطالعه موش‌ها روی روغن‌های زیره و رزماری نتایج مشابهی یافتند.

     

    • آنتی بیوتیک و ضد میکروبی

    افزایش باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک در این روز ها باعث شده که یافتن و  جستجوی ترکیبات دیگری که می‌توانند با عفونت‌های باکتریایی مبارزه کنند، بیشتر شود. در این راستا مطالعات آزمایشگاهی استفاده از روغن های با اسانسهای  طبیعی نعناع و درخت چای  را به دلیل داشتن اثرات  ضد میکروبی مورد بررسی قرار داده اند و نتایج مثبتی را نیز مشاهده کرده اند.

    با این حال، اگرچه این نتایج مطالعه آزمایشگاهی جالب هستند، اما لزوماً تأثیراتی را که این روغن ها در بدن شما دارند، منعکس نمی کنند. آنها ثابت نمی کنند که یک اسانس خاص می تواند عفونت های باکتریایی در انسان را درمان کند.

    آنتی بیوتیک

    استفاده های دیگر از اسانس ها

     

    اسانس ها خارج از رایحه درمانی کاربردهای زیادی دارند.

    بسیاری از مردم از آنها برای خوشبو کردن خانه های خود یا تازه کردن چیزهایی مانند لباس های شسته شده استفاده می کنند.آنها همچنین به عنوان یک رایحه طبیعی در لوازم آرایشی خانگی و محصولات طبیعی با کیفیت بالا استفاده می شوند.

    علاوه بر این، پیشنهاد شده است که اسانس ها می توانند جایگزین ایمن و سازگار با محیط زیست برای دافع پشه ها نیز باشند.

    معطر کردن خانه با شمع های معطر

    کاربرد دیگر اسانس ها در معطر کردن پودر سنگ هنری و ساخت وسایل دکوراتیو معطر برای استفاده در اتاق های پذیرایی و به خصوص در اتاق خواب و استفاده از اسانس های آرامش بخش است.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته