هنرکده نیوشا

آموزش مکرومه آینه

آموزش مکرومه آینه

مکرومه بافی یکی از هنرهای پرطرفدار و محبوب در بین مردم میباشد که علاوه بر یادگیری این هنر و به کاربردن در ساخت انواع وسایل تزیینی و کاربردی منزل ، میتوانید از طریق این هنر کسب درامد کنید و برای بسیاری از افراد کار آفرینی کنید. این هنر به ابزار و مواد مخصوص خاصی نیاز دارد و شما حتی با با کاموا و انواع مختلف نخ میتوانید این هنر را شروع کنید . برای تمرین انواع گره میتوانید از نخ هایی به غیر از مکرومه استفاده کنید اما زمانیکه به طور کامل یاد گرفتید بهتر است با همان مکرومه کارهارا انجام دهید تا جلوه ی زیباتری داشته باشند.

لوازم موردنیاز

نخ مکرومه

حلقه ی چوبی یا فلزی 

آینه

قیچی

متر پارچه ای 

شانه

مهره برای تزییین کار

مکرومه | مکرومه بافی | آموزش مکرومه | آموزش آینه مکرومه

نحوه آماده سازی مکرومه آینه

برای اینکه به دور یک آینه مکرومه بافی انجام دهید باید یک حلقه یفلزی یا چوبی داشته باشید . حلقه ی فلزی بهتر است چون برای حرکت دادن گره های مکرومه و همچنین برای چسباندن آینه روی مکرومه در نهایت راحتتر میباشد . گره های مکرومه را روی حلقه دور تا دو انجام دهید. بعد با چسب قطره ای آینه به قسمت پشتی حلقه بچسبانید.

مکرمه آینه | مکرمه | مکرومه | مکرومه بافی | آموزش آینه مکرومه

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

انواع گره

گره سر انداختن عمودی 

این نوع گره برای اتصال بین نخ مکرومه و لوله ی فلزی یا چوبی استفاده میشود . ابتدا نخ را از وسط تا کنید تا یک حلقه ایجاد شود . حلقه ی ایجاد شده را از بالا به پشت لوله ببرید و دو انتهای نخ باید در جلوی لوله بماند و دو سر نخ را از داخل حلقه عبور دهید تا یک گره ی محکم ایجاد شود .

 

گره مربعی

از دو عدد رشته ی تا شده استفاده کنید . دو گره بندازید تا چهار رشته نخ داشته باشید . برای ایجاد این گره فقط باید دو رشته نخ کناری را حرکت بدهید . اولین رشته ی سمت راست را از روی دو نخ وسط و زیر نخ سمت چپ عبور دهید و نخ سمت چپ را از زیر دو نخ میانی عبور دهید و به حلقه ی ایجاد شده توسط نخ اول وارد کنید.با کشیدن نخ یک گره ی نیمه مربع خواهید داشت . حالا نخ سمت چپ را از روی دو نخ مسطی عبور دهید و به زیر نخ سمت راست ببرید . نخ سمت راست را از زیر دو نخ میانی عبور دهید و به سمت حلقه ی ایجاد شده توسط نخ سمت چپ هدایت کنید و با کشیدن رشته نخ ها یک گره ی کامل مربعی ایجاد خواهید کرد.

 

 

گره مربعی متناوب

برای اینکه بافتی مشبک و صافی گونه داشته باشید باید از گره های مربع متناوب استفاده کنید . به این صورت که بعد از ایجاد دو گره ی مربع حاصل از 8 رشته ی نخ گره ها را به شکل ردیفی ادامه دهید و در ردیف دوم دو رشته نخ میانی را به عنوان دو رشته ی ثابت وسطی در نظر بگیرید و با دونخ سمت راست و چپ این نخ های میانی گره را ایجاد کنید . این روند را تکرار کنید تا بافتی مشبک از نخمکرومه را ایجاد کنید .

گره دو برابر نیمه 

با دو گره ی سر و چهار رشته نخ میتوانید این نوع گره را انجام دهید.نخ سمت چپ را به صورت اریب نگهدارید و از سمت چپ به ترتیب هر نخ را به اریب گره بزنید . این کار را به سلیقه س خود تا حدی که خواستید ادامه دهید و برای هر نخ دوبار انجام دهید . برای ایجاد هر گره باید هر رشته نخ را از روی نخ اریب رد کنید و سپس از زیر نخ اریب وارد حلقه ی دو نخ گره داده شده بکنید و آن را محکم بکشید.

 

گره نیمه عمودی 

با چهار رشته نخ و دو گره ی سراین مدل گره را شروع کنید . دو نخ سمت چپ را روی دو نخ سمت راست بیاورید و زی آنها رد کنید تا به دور دو نخ سمت راستی پیچیده شود . با سفت یا شل کردن گره میتوانید ازتفاع آن را تنظیم کنید .این گره را میتوانید با تعداد زوج رشته های نخ و یا رشته های سه تایی بسازید .

گره مارپیچ 

با گره سر شروع کنید و باید چهار رشته نخ داشته باشید . توجه کنید که دو رشته میانی کوتاهتر از دو رشته ی کناری در سمت راست و چپ است . دو رشته ی سمت راست و چپ که مدام درحال گره خوردن هستند باید بلندتر از نخ های میانی باشند چون به مرور کوتاهتر میشوند.این گره به شکل گره مربعی زده میشود با این تفاوت که کار را با یکی از دو نخ سمت راست و یا سمت چپ شروع کنیدو با همان نخ ادامه دهید تا حالت پیچ خوردگی داشته باشد.

 

گره ی سر انداختن افقی 

این نوع گره همان ظاهر گره ی قلابی سر انداختن اصلی را دارد که در راستای خط افقی انجام میشود . برای شروع با سه گره ی سر انداخته ی عمودی و 2 رشته نخ شروع میکنیم .با دو رشته ی میانی گره وسط را ادامه دهید . اول رشته ی چپی حاصل از گره وسطی را از روی دو رشته ی گره سر سمت چپ رد کنید و به زیر آن بیاورید سپس امتداد نخ که روی حلقه قرار میگیرد را از دو رشته نخ عبور دهید و در نهایت از داخل حلقه ی ایجاد شده بیرون می آید .

آینه های مکرومه با الگوی هندسی

این مدل بافت مکرومه شامل بافت هندسی متنوعی از مثلثات ، مربعات و سایر الگوهای هندسی هستند که با استفاده از رنگ های متنوع و متفاوت ترکیب های جذاب و آینه های بسیار زیبا و هنری را ایجاد میکند.

 

آینه های مکرومه بافی گل و برگ

این مدل بافت شامل بافت گل و برگ با استفاده از نخ های مختلف است . الگوهای مختلفی از گل و برگ با استفاده از رنگ های متنوع روی آینه بافته میشوند که باعث جلوه ی منحصربه فردی در آینه میشود.

در آینه ی مکرومه بافی هنرمند میتواند با استفاده از خلاقیت خود و ترکیب گره ها و طرح های مختلف باهم یک اثر هنری جدید را خلق کند وهیچ محدودتی در بافت این نوع گره ها وجود ندارد.

مکرومه | مکرمه | مکرومه بافی | آینه مکرومه بافی

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته