هنرکده نیوشا

آموزش ساخت ظروف سرامیکی

آموزش ساخت ظروف سرامیکی

آموزش ظروف سرامیکی

برای ساخت گِل سرامیک خاک رس را با مقداری از کائولن و کوارتز و فلدسپات و گاهی کربنات کلسیم و اکسید روی و تالک را باهم ترکیب میکنند تا گِل مناسب سرامیک به دست بیاید . زمانی که ترکیب مناسب به دست آمد آن را در آسیاب میریزند تا مخلوط شه و به صورت دوغاب در بیاید.

در مرحله ی بعد باید الک داده شود پس درون دستگاهی به نام آژیتاتور میریزند . آب اضافی موجود در گِل به وسیله ی فیلتر پرس گرفته میشود و خروجی گل به مدت یک ماه در انبار نگهداری میشود.

پیداکردن عکس مناسب

گِل به دست آمده نباید زاد نرم و زیاد سفت باشد در این صورت برای کار سرامیک سازی مناسب نیست چون بعد از خشک شدن باعث ترک در ظرف میشود .نکته ی دیگر ورز دادن گِل است این ورز دادن باید تا جای ادامه پیدا کند که یک خمر یکدست به دست آید . در هنگام ورز دادن باید توجه داشته باشید که حبابهای بین ذرات گِل از بین برود و باقی نماند.

 

بعد از شکل دادن به گِل بدست آمده یکی از مهممترین مراحل ساخت سرامیک پخت بدنه است در این مرحله مشخص میشود که تا چه ادازه در مرحله ی قبل دقت داشته اید . برای رنگ آمیزی ظروف سرامیکی دست ساز باید از رنگهای معدنی ، اکسیدهای فلزی ، رنگهای روغنی و انواع پوشش دهنده های شفاف استفاده کنید . میتوان با کندن اطراف سرامیک یا اضافه کردن طرحهای برجسته به سطح سرامیک ظرف را تزیین کرد .

ظروف سرامیکی | سرامیک | آموزش ساخت ظرف سرامیکی

روشهای ساخت ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی از خاک رس و چند ترکیب دیگر ساخته میشود پس لازم است که به آن لعاب بزنید . برای ساخت ظروف سرامیکی باید به کیفیت گِل رس توجه کنید چون در صورتی که از خاک رس نامرغوب استفاده کنید باعث ایجاد ترک خوردن ظروف سرامیکی بعد از خشک شدن میشود . در قسمت بیرونی کار از لعاب استفاده کنید که در رنگهای مختلف میتوانید تهیه نید و در مقاله ی کار با لعاب کامل در این باره توضیح داده شده.

 

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

روش انگشتی : این روش از ابتدایی ترین روش ساخت سرامیک دستساز میباشد که تنها با استفاده از دست به گِل شکل داده میشود . این روش معمولا برای ساخت ظروف کوچک با سطح نامنظم و دفرمه استفاده میشود .

روش فیتیله ای : یکی دیگر از روشهای ساخت ظروف سرامیکی روش فیتیله ای است که در این روش اشیا به صورت نامتقارن و غیرهندسی در می آیند . این روش را برای ساخت خمره های بسیار بزرگ نیز استفاده میکنند.

سرامیک فانتزی | سرامیک | آموزش ساخت ظروف سرامیکی

روش صفحه ای : در این روش گِل را با ضخامت یک سانتی متر یا 8 میلی متر صاف میکنند تا به صورت یک صفحه شود . این روش برای ساخت کاشی ها و موزاییک های نقش دار و ظروف با اشکال هندسی صفحه ایی مورد استفاده قرار میگیرد.

روش قالبی : در این روش از قالب های چوبی گچی یا ظروف با اشکال خاص به عنوان قالب استفاده میکنند در این روش از گِل دوغابی یا خمیری استفاده میشود و بیشترین استفاده را در ساخت ظروف سفالی دارد.

ساخت با چرخ سفالگری : در این روش گِل سفالگری را بر روی چرخ سفالگری مناسب با شکل موردنظر خود قرار میدهند و در می آورند . در این روش ابتدا یک استوانه مسازند و با حرکت دست و چرخش گِل شکل داده میشود و در نهایت میتراشند و پرداخت میکنند.

ماگ سرامیک | سرامیک | ظرف سرامیکی | آموزش ساخت ظروف سرامیک

مراحل لعاب کاری ظروف سرامیکی

مواد تشکیل دهنده ی لعاب را آسیاب کنید و سپس به صورت مایعی خمیری ورقیق تهیه کنید سپس ظرف سرامیک پخته شده را با این مایع پوش دهید بعد از آغشته کردن تمام سطح ظرف ا لعاب آن را در کوره بگذارید تا کامل بپزد .

در برخی مواقع لازم است بار دوم ظرف را با لعاب رنگ آمیزی کنید و یا خطاطی کنید و دوباره در کوره قرار دهید که در این صورت ظرف زیباتر و مقاومت بالاتری خواهد داشت.

 

اکسسوری سرامیک | سرامیک | اکسسوری | ظرف سرامیکی |

روشهای مختلف لعاب کاری

روشهایی که در لعاب کاری ظروف سرامیکی وجود دارد شامل :

غوطه ور کردن ظروف سرامیکی داخل لعاب 

ریختن مایع لعاب داخل و خارج ظرف سرامیکی

استفاده از اسپری لعاب 

استفاده از قلمو برای لعاب کاری

استفاده از اسفنج برای لعاب کاری

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته