هنرکده نیوشا

آموزش ساخت صابون به روش سرد

آموزش ساخت صابون به روش سرد

برای اینکه بهتر بتوانید صابون سازی به روش سرد رادرک کنید بهتر است اول از همه تاریخچه ی صابون سازی را باهم مرور کنیم . فرایند صابون سازی از قدیم تا کنون مورد استفاده قرار میگرفت و قدمت هزارساله دارد ولی در گذشته مثل امروزه نبوده و حتی تصور میشده که فرایند صابون سازی سالها قبل تر کشف شده باشد. در اروپا در اواخر قرن ششم صابون سازی یک صنف کاری به حساب می آمد . در قرن هشتم در ایتالیا و اسپانیا شناخته شده است و در قرون وسطا اسپانیا یک کانون اصلی برای تولید صابون بوده است و این قدمت برای انگلستان در حدود سال 1200 میلادی میباشد.

انواع مختلف صابون به دو بخش بهداشتی و درمانی تقسیم میشود صابون های بهداشتی جنبه شستشوی پوست و پاکسازی و زیبایی دارند و صابون های درمانی برای تقویت پوست و درمان مشکلات پوستی میباشد . صابون های بهداشتی به دو بخش صنعتی و سنتی تقسیم میشود که نوع صابون صنعتی همان صابون شیمیایی است که کف زیادی دارد و سلولهای مرده ی پوست را از بین میبرد .اما به دلیل موادشیمایی که در ساخت این نوع صابون به کار رفته است در پوست نفوذ کرده و با شستشوی آب موادشیمیایی از پوست خارج نمیشود و بعد از مدتی مضرات این مواد را بر روی پوست مشاهده میکنید و در پوست های خشک و حساس این مدت زمان در حدود نیم ساعت تا یک ساعت بعد از شستشوی پوست قابل دیدن است.

صابون سازی | صابون | آموزش ساخت صابون سازی | صابون فانتزی

ابزار لازم

برای ساخت صابون به روش سرد یا melt and pour به مواد و ابزار زیر نیاز دارید :

مایکروویو

بِشِر اندازه گیری شیشه ای 

وزنه دیجیتال ( درصورت نبود بِشِر)

قاشق چوبی یا لیسک

قالب

صابون پایه

رنگ 

عطر طبیعی

صابون های سنتی پایه روغن

در صابون های سنتی پایه روغن های گیاهی یا حیوانی به کار میرود که این نوع صابون ها پیشرفت چشمگیری داشته اند .مثل صابون زیتون رودبار یا صابون مراغه و… که به دلیل درصد بالای ماده موثر تقویت پوست را شامل میشود.

در دسته بندی صابون های درمانی دو دسته صنعتی و سنتی داریم .صنعتی ها با فرمول های شیمیایی خاص و عصاره های گیاهی فرموله میشوند و اینکه کف بالایی دارند . به دلیل کف بالا در این صابون ها روغن های درمانی که در صابون به کار میرود کاملا شسته میشوند و خواص کمی از روغن های درمانی به پوست میرساند اما در روش سنتی و در صابونهای درمانی سنتی مواد باکیفیت و روغن های درمانی با ارزش که درمورد صابون وجود دارد مورد استفاده قرار میگیرد .

مزیت آموزش صابون به روش سرد

فرم زیبایی دارد و طراحی برحسب سلیقه و خلاقیت سازنده است و سازنده میتواند از روغن های درمانی خاص برای انواع بیماری ها استفاده کند.

با درست کردن صابون های درمانی به روش خانگی و در محیط خانه میتوانید به راحتی روغن های مدنظر و مناسب انواع بیماری ها را استفاده کنید که با شخصی سازی صابون و روغن های مورد استفاده در آن به درمان مشکل پوستی شخصی که استفاده میکند کمک کنید .از آنجا که صفرتاصد تهیه ی مواد اولیه زیر نظر شخص صابون ساز میباشد و هیچگونه مواد اولیه بازاری و آماده در این صابون ها به کار نمیرود پس باید صابونی باکیفیت و کاملا بهداشتی را تولید کنید که باتوجه به اینکه ماده ی موثر موجود در روغن های گیاهی و طبیعی که در منزل تولید میشود بسیار بالاتر از نوع بازاری آن است . پس در این روش اثربخشی و بهبود سریعتر بیمار را شاهد خواهیم بود .

شمع | شمع سازی | مضرات شمع سازی

روند ساخت

مقدار دلخواه پایه صابون را به صورت تکه ای خورد کنید و داخل ظرف شیشه ای و یا بِشِر بریزید و داخل مایکروویوبگذارید تا آب شود . روش دیگری نیز وجود دارد و آن این است که میتوانید پایه ی صابون را در یک کاسه ی شیشه ای که خود داخل یک قابلمه با مقدار مناسبی آب است بریزید و روی حرارت قرار دهید تا با بخار آب آب شود . مراقب پایه صابون باشید تا بیش از حد گرم نشود . زمانی که صابون به حد کافی گرم شد و ذوب شد به آرامی چند قطره رنگ و اسنشیال اویل را داخل مایع بریزید و هم بزنید و مواد دیگر مثل گیاه ها ، جودوسر یا گل خشک را داخل آن اضافه کنید و مخلوط کنید.دقت داشته باشید که اسنشیال اویل ها روغن های اسانسی گیاهی هستند و بسیار فرار هستند پس درصورت تمایل به استفاده از آنها داخل صابون از چند نوع اسنشیال اویل استفاده کنید و همچنین زمانی که پایه صابون خنک شد آن را اضافه کنید چون این کار باعث ماندگاری بیشتر اسانس میشود و میتوانید از مزایای  طبیعی بودن و رایحه درمانی در صابون ها استفاده کنید.

صابون هارا داخل قالب بریزید و آنها را در یک سطح قرار دهید و اجازه دهید صابون کامل خشک و خنک شود که حداقل این مدت زمان یک ساعت طول میکشد و وقتی صابون خنک شد آن را از قالب خارج کنید که صابون آماده ی استفاده میشود .

اگر صابون را بلافاصله استفاده نمیکنید باید محکم بسته بندی کنید و در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید .

ساخت صابون در منزل به روش سرد

محیط کاری که در آن میخواهید صابون ها را بسازید باید به این نکته توجه کنید که به هیچ عنوان محیط کارگاهی و محیط جداگانه ای برای این کار لازم نیست و شما میتوانید در منزل این هنر را شروع کنید و به صابون سازی بپردازید و با شرکت در کلاسهای آموزشی مجازی و یا حضوری این هنر را کامل یاد بگیرید و از آن کسب درامد کنید.

لوازم موردنیاز برای صابون سازی در منزل کاملا قابل تهیه و در دسترس است و تنها موردی که میتوان گفت بسیار مهم است و باید داشته باشید داشتن ترازوی دیجیتال ، همزن برقی و دماسنج جیوه ای است و حتی شما برای درست کردن صابون به روش سرد میتوانید از ظروف پیرکس خانگی خود استفاده کنید . 

با یادگیری چند مرحله ی ساده که در این مقاله عنوان کردیم به راحتی میتوانید ساخت صابون به روش سرد را شروع کنید و از هنر و خلاقیت خود لذت ببرید .قالب را حتما با کاغذپوستی یا حوله نرم پوشش دهید تا مواد گرم به مرحله ی ژله ای و بعد به مرحله ی صابونی شدن منتقل شودبعد آن را از قالب بیرون بیاورید .

مقدار سودی که از ساخت صابون سازی به روش سرد بدست می آورید بسیار کم است و تمامی سود مورد استفاده ، با روغن های گیاهی و ساخت صابون صرف میشود چون صابون سازی با روش سرد تمام روغن را مصرف میکند .چون حتی برای ساخت صابون های درمانی مقدار روغن های گیاهی را اندازه میگیرند و از اندازه ی معمول بیشتر درنظر میگیرند تا با خیال راحت بتوانند از صابون استفاده کنند . از طرفی بعد از ساخت صابون یک دوره ی استراحت بیست روزه به صابون بدهیدتا هم صابون سفت شود و هم اگر قسمتی از صابون وجود داشت که با روغن واکنش نشان نداده بود واکنش خود را تکمیل کند و در نهایت صابونی کاملا بی خطر و بی ضرر داشته باشید.

شمع ژورنالی | شمع | شمع سازی | مشکلات شمع سازی

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته