هنرکده نیوشا

آموزش ترکیب رزین اپوکسی با گل طبیعی

آموزش روش های ترکیب گل طبیعی با رزین اپوکسی

 در تولید محصولات رزینی لوازم تزیینی یا اکسسوریها نقش بسیار مهمی دارند. گلهای طبیعی و همچنین گلهای خشک ازجمله لوازم تزییناتی هستند که در رزین اپوکسی از آنها بسیار استفاده می‌شود.ترکیب رزین اپوکسی با گل طبیعی یکی از روش های رایج استفاده از گلها در صنایع دست ساز مانند جواهر سازی، ساخت آینه ها و تابلوهای دکوراتیو و …. است.

کاربردهای گل طبیعی در رزین اپوکسی زیاد است و شما می‌توانید در ساخت هر نوع محصول رزینی از این گلها استفاده کنید. می‌توانید از گل‌های کوچک خشک در ساخت جواهرات استفاده کنید و یا از آنها را در تولید محصولات رزینی با اندازه بزرگ مانند میزهای رزینی بکار ببرید. بنابراین یادگیری آموزش استفاده از گلها در رزین اپوکسی باعث به وجود آمدن محصولات متنوع و خلاق میگردد.

فهرست مطالب
ترکیب سینی رزینی با گل طبیعی خشک

گل طبیعی خشک در تولید چه محصولات رزینی کاربرد دارد؟

گلهای خشک معمولا ریز کوچک هستنند و از این حیث در ترکیب با رزین اپوکسی جلوهای فوق العاده زیبا به محصول رزینی می‌بخشند.   گلهای خشک در موارد زیر کاربرد دارد:

  • ساخت تابلو رزینی
  • تولید زیورآلات رزینی
  • ساخت میز رزینی
  • ساخت المان‌ها و مجسمه‌های رزینی
  • جهت ساخت گلدان دکوراتیو رزینی
ترکیب رزین و گل طبیعی
ترکیب میز رزینی با گل طبیعی

روش های خشک کردن گل طبیعی

برای ترکیب گل طبیعی با رزین باید ابتدا گلها را کاملا خشک کنیم.خشک کردن گل با 3 روش کلی قابل انجام است:

  1. از کتاب و کاغذ روغنی برای خشک کردن گل استفاده کنیم
  2. ازپودر سیلیکا ژل برای خشک کردن گل طبیع استفاده کنیم
  3. از خشک صنعتی برای خشک کردن گل استفاده کنیم

خشک کردن گل با کتاب و کاغذ روغنی:

گلهای طبیعی را انتخاب میکنیم و سپس آنها را داخل یک کاغذ روغنی(لای صفحات کتاب) قرار می‌دهیم. سپس کاغذ را به دور گل می‌بندیم و آن را در جای خشک و خنک قرار می‌دهیم. در این روش گلها به طور طبیعی خشک می‌شوند و آسیب نمی‌بینند.

گلهایی که گلبرگهای نازک دارند را بین صفحات کتاب قرار میدهیم. معمولا بین 3 تا 4 هفته طول می کشد تا گلبرگها کاملا خشک شوند. البته باید دقت داشته باشید زمان خشک شدن انواع گلها با هم متفاوت می باشد، با این وجود با این روش می توانید هر نوع گلی را خشک کنیم.

خشک کردن گل طبیعی لای کتاب

خشک کردن گل طبیعی با سیلیکا ژل:

سیلیکا ژل یک نوع ماده شیمیایی است که از سیلیسیوم دی‌اکسید تشکیل شده است. این ماده به دلیل خاصیت جذب رطوبت و جلوگیری از رطوبت رسانی به محصولات به عنوان یک جذب کننده رطوبت در بسته بندی مواد غذایی، دارویی، الکترونیکی و… استفاده می‌شود. برای ترکیب گلهای طبیعی با رزین اپوکسی بهترین روش این است که توسط سیلیکا ژل به صورت کامل گلها را خشک کنیم سپس ترکیب مورد نظر انجام شود.

سیلیکا ژل یکی از روش‌های موثر و سریع برای حفظ و خشک کردن گل‌های طبیعی می باشد. در این روش سیلیکا ژل که یک جذب کننده رطوبت بسیار قوی می باشد به عنوان یک ماده جذب کننده رطوبت برای خشک کردن گلها استفاده می‌شود.

برای شروع ترکیب گل طبیعی با رزین اپوکسی گلهایی که قرار است خشک شوند باید به طور کامل از هرگونه رطوبت و کثیفی پاک شده باشند.سپس در یک جعبه یا ظرف مناسب پودر سیلیکا ژل را بریزید و گلها را به آرامی روی آن قرار داده و اینکار را به صورت لایه به لایه ادامه دهید.درب جعبه را بسته و آن را در محیط خشک و خنک قرار دهید. سیلیکا ژل به آرامی رطوبت را از گل‌ها جذب می‌کند و آن‌ها را خشک می‌کند. این روش تا چند روز طول می‌کشد و پس از آن گل‌ها کاملا خشک شده اند و می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

پودر سیلیکا ژل برلی خشک کردن گل طبیعی

خشک کردن گل با خشک کن صنعتی:

برای خشک کردن گلها از خشک کن های صنعتی خاصی استفاده می کنیم که در بازار موجود هستند.
 گلهای طبیعی را انتخاب کرده و سپس آنها داخل خشک کن قرار می‌دهیم. در این روش دمای خشک کن باید به گونه‌ای تنظیم شود که گل‌ها خشک شوند اما به شدت آسیب نبینند.
پس از خشک شدن گلها آنها را در جای خشک و خنک نگهداری می‌کنیم.

ترکیب گلهای خشک شده با رزین اپوکسی

پس از خشک کردن گلها می توانیم آنها را با رزین اپوکسی ترکیب کنیم. برای این کار ابتدا رزین اپوکسی را آماده کنید(رزین را با هاردنر به نسبت مناسبی که دارند با هم ترکیب میکنیم) و سپس گلهای خشک شده را به داخل آن قرار میدهیم. ترکیب رزین اپوکسی و گل را به مدت چندین ساعت در محیط خشک و بدون نور UV قرار دهید تا رزین اپوکسی کاملا خشک شود.

میتوانیم پس از ادغام کردن رزین برای خشک کردن گل آن را درون یک قالب بریزیم. قالبی که رزین در آن ریخته می‌شود ترجیحا باید سیلیکونی باشد.علاوه بر این باید از صاف بودن و یک دست بودن سطحی که قالب سیلیکونی را روی آن قرار میدهید مطمئن شوید.

اشیا تزینی ساخته شده با گل و رزین

اگه به هنر زیبایی رزینی علاقه مند هستید میتوانید مقاله آموزش کار با رزین اپوکسی را مطالعه نمایید

همچنین اگر به حوزه ظروف رزینی علاقه دارید حتما آموزش ساخت ظروف رزینی با تکنیک بافت مرجانی را مطالعه نمایید

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته