هنرکده نیوشا

چرا قالب سیلیکونی باعث مات شدن رزین اپوکسی میشود ؟

چرا قالب سیلیکونی باعث مات شدن رزین اپوکسی میشود ؟

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی در زمینه ی ساخت و ساز استفاده ی زیادی دارد اما بعضی اوقات ممکن است شاهد کدر شدن رزین اپوکسی باشید . به طوریکه زیبایی ظاهر قطعه ای که تولید کرده اید را خراب میکند . در این مقاله میخواهیم به بررسی علت کدر شدن رزین اپوکسی بپردازیم و راهکارهای برای جلوگیری از این اتفاق را ارائه دهیم که کار کردن با رزین و قالبهای سیلیکونی برای شما راحتتر باشد .برای آشنای کامل با رزین اپوکسی به مقاله آموزش رزین اپوکسی چست؟ نکات کاربردی کار با رزین اپوکسی مراجعه نمایید

 

رزین چیست ؟

رزین یک ترکیب طبیعی یا مصنوعی بسیار چسبنده است که با ایجاد شرایط خاصی شروع به خشک شدن میکند . رزین ها انواع مختلفی دارند که هرکدام کاربرد جداگانه و شرایط جداگانه ای دارد . از رزین میتوان در مصارف مختلفی مثل : طراحی انواع مجسمه ، ساخت قطعات مختلف ، محافظت از وسایل متنوع و مختلف ، طراحی کفپوش های ساختمانی ، تولید و طراحی انواع دکمه های لباس و… استفاده کرد.

روند کار با رزین و خشک شدن رزین اپوکسی با توجه به نوع آن وفرایند تولید و کاربردی که دارد متفاوت است مثلا اگر رزین در فضای باز قرار بگیرد به مرور آب آن تبخیر میشود و رزین نیز در نهایت به صورت خشک و جامد باقی میماند .

از طرفی اگر به خشک شدن سریعتر رزین نیاز دارید میتوانید از دستگاههای خشک کننده یا یووی استفاده کنید .

یا اینکه رزین را در دمای معمولی قرار دهید تا به مرور سفت و سخت شود . البته در صورتی که با اندازه ی استاندارد هاردنر ترکیب شده باشد .

کدر شدن رزین اپوکسی

کدر شدن رزین یکی از مشکلات شایعی است که درحین کحار با رزین ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد و این اتفاق تاثیر جدی روی کیفیت و دوام رزین دارد . این اتفاق وابسته به چندین اتفاق مهم از جمله تغییر دما و تماس با مواد خارجی مثل گردوغبار یا استفاده از قالب سیلیکونی نامناسب است . رزین ظاهری شفاف و براق دارد اما به علت بروز برخی اتفاقات ممکن است کدر شود .این اتفاق براساس علت با سرعت های مختلفی رخ میدهد که با آگاهی و برخورد درست با این اتفاق میتوانی کیفیت را بالا ببرید 

این مشکل زمانی رخ میدهد که سطح قالب سیلیکونی مورد استفاده برای رزین اپوکسی ابری باشد . در این حالت است که اتفاق یخی و کدر شدن به رزین اپوکسی نیز منتقل میشود .

باید اول از همه به این نکته توجه کنید که رزین و هاردنر را در مدت زمان پنج تا هفت دقیقه مدام هم بزنید . این ترکیب کردن نه تنها رگه های مات رزین را از بین میبرد بلکه تمام نقاط رزین بعد از خشک شدن چسبناک نخواهد بود .

برای استفاده ی مجدد از قالب خود حتما سطح قالب را چک کنید تا از براق بودن آن مطمئن شوید . تا جایی که امکان دارد از قالب سیلیکونی های شرکتی شفاف استفاده کنید و از قالبهای دستساز استفاده نکنید .

چرا سطح قالب سیلیکونی ابری میشود ؟

برای اینکه به وسیله ی رزین قطعه ایی را تولید کنید قالب نقش بسیار مهمی در هنری که خلق میکنید دارد . اگر سطح قالب براق باشد رزین براق میشود و اگر قالب سیلیکونی مات باشد رزین ساخته شده نیز مات خواهد بود .

اگر قالب براق نباشد این به آن معنی نیست که قالب به درد نمیخورد و استفاده ای ندارد . میتوان از همان قالب استفاده کرد بعد از خارج کردن از قالب آن را با سنباده همراه با آب سنباده کاری کنید و پولیش دهید با این کار سطح رزین کاملا براق خواهد شد .

 

سرد شدن رزین:

زمانی که رزین اپوکسی در مکان نامناسب با دمای نامناسبی نگهداری شده باشد و سرد شده باشد برخی از اجزای آن حالت کریستالی پیدا میکنند. این کریستالها باعث ایجاد خطوط خاکستر و یا سفید درون رزین شود . که یکی از علت های مات شدن رزین است . در این حالت که رزین در معرض دمای پایین قرار میگیرد مولکول ها به دلیل کاهش دما کوچکتر و غیرفعال میشوند . این تغییر در ساختار مولکولی باعث دیده نشدن نور داخل رزین میشود که وضوح رزین را ازبین میبرد .

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

قالب سیلیکونی دستساز | قالب سیلیکونی | رزین اپوکسی | قالب کدر

خشک کردن رزین اپوکسی

اگر فرایند خشک کردن رزین اپوکسی به درستی پیش نرود ممکن است مشکلاتی مثل کدرشدن رزین ، تغییر رنگ ، تشکیل حباب ، کاهش مقاومت رزین ، ترک خوردگ و شکستگی را به وجود بیاورد . پس برای خروجی و نتیجه ی بهتر باید در روند خشک کردن آن توجه خاصی به رطوبت و دما داشته باشید . رزین و هاردنر را در دمای کمتر از 20 درجه نگهداری نکنید . حتما دمای باید بالای 25 درجه باشد . در صورتی که دمای محیط کمتر از 20 درجه باشد باید قبل از استفاده از رزین ، رزین و هاردنر را به مدت 5 تا 15 دقیقه از قبل گرم کنید . گرم کردن رزین باید به این صورت انجام شود که ظرف را داخل آب گرم قرار دهید اما دقت داشته باشید ک آب جوش نباشد بعد ظرف در زمان استفاده باید کاملا خشک شده باشد چون ورود آب به داخل رزین ممکن است مقاومت و کیفیت آن را کاهش دهد. 

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته