هنرکده نیوشا

نحوه ساخت و تزیین ماگ خمیری

نحوه ساخت و تزیین ماگ خمیری

ماگ

ماگ ها تنوع بالایی دارند و هر هنرمند با توجه به خلاقیت و ایده ی مخصوص خود آثار هنری مختلفی را خلق میکند و میتوانید هر طرح و شکلی را با توجه به سلیقه ی خودتان از بازار به صورت حضوری و آنلاین تهیه کنید .یا اینکه ماگ های ساده خریداری کنید و طرحهای زیبایی را روی آن اجرا کنید . حتی میتوانید ماگ را خودتان بسازید . در این مقاله نحوه ی ساخت ماگ و ساخت شکلهای خلاقانه روی آن را به شما آموزش میدهیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید .

تزیین ماگ | ماگ | تزیین ماگ با خمیر چینی | تزیین
دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

ماگ سرامیکی

سرامیک های دستساز امروزه بسیار محبوب بوده و مورد استفاده ی روزمره قرار میگیرد و تقریبا در سراسر جهان از آن استفاده میکنند . ماگ های سرامیکی مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و کیفیت ساخت آنها بالا میباشد . این ماگ ها قابلیت چاب لوگو و نوشته های دلخواه را دارند که در تبلیغات و برند مارکتینگ بسیار از آن استفاده میکنند .

اشیاء سرامیکی از ترکیب موادخام طبیعی مثل خاک رس ، مواد معدنی خاکی و آب و شکل دادن به آنها با استفاده از تکنیک های دست ساز یا چرخکاری و یا قالب سازی ساخته میشوند که در انتها در کوره قرار میگیرد و پخته میشود . پخت سرامیک ها آنها را سخت و مقاوم میکند .

برای ساخت ماگ سرامیکی ساده چندمرحله کار را باید انجام دهید که به شرح زیر است :

مرحله ی اول 

تهیه ی قالب مناسب پلاستیکی برای تهیه ی ماگ مرتب و تمیز . سعی کنید قالب پلاستسکس باشد چون دوام و طول عمر بالاتری نسبت به قالب های گچی دارد .

مرحله دوم

لیوان های سرامیکی با استفاده از سه نوع ماده سفالی ساخته میشوند . ظرف چینی ، سفالی و سرامیکی نیز با این مواد تشکیل میشوند . مواد را با آب رقیق کنید تا خاک رس مایع شود . خاک رس را درون قالب های گچی بریزید .بعد از اینکه خاکح رس سخت شد قالب رطوبت مواد را جذب میکند و بعد از سخت شدن خاک رس قالب ها برداشته میشوند .بعد از اینکه قالب ها را برداشتید شکل اصلی ماگ تشکیل شده است .

مرحله سوم

ماگهای آماده شده را داخل کوره قرار دهید و به آن دمای مخصوص خاک رس را بدهید . بعد از پخت لیوانها تا چندساعت بسیار داغ هستند پس نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات مخصوص را در نظر داشته باشید .

مرحله چهارم 

لیوان های سرامیکی را بعد از خنک شدن لعاب دهید . فرایند لعاب دادن باعث میشود که سطح لیوانها براق به نظر برسد . بعد از لعاب دادن به لیوانها مجدد لیوانها را داخل کوره قرار دهید تا دوباره پخته شوند.

 

 

عروسک خمیری | لیوان خمیری | تزیین لیوان با خمیر | ماگ

تزیین ماگ با خمیر

انواع خمیر وجود دارد که میتوان برای مصارف گوناگونی از آن استفاده کرد و عروسکهای مختلفی ساخت این خمیرها جنسهای مختلفی دارند که کیفت آنها نیز متفاوت است . از نوع خمیرهایی که بیشتر برای عروسک سازی استفاده میشود خمیر فیمو است .این نوع خمیر در مقایسه با خمیرهای دیگر از باکیفیت ترین خمیرها به شمار میرود که در رنگهای مختلفی تولید شده است و به فروش میرسد . برای ساخت بدلیجات ،ساخت عروسک خمیری و ساخت وسال تزیینی از خمیر فیمو استفاده میکنند .

خمیر فیمو دونوع است :خمیر هواخشک و خمیر قابل پخت . خمیرهای هواخشک با قراردادن چند ساعت در معرض هوا کاملا سخت میشوند اما خمیرهای قابل پخت بعد از آماده شدن طرح نیاز به پخته شدن دارند و باید حرارت ببینند .

مراحل ساخت خمیر

ابتدا در ظرفی نچسب به اندازه ی سه چهار پیمانه چسب چوب بریزید و آرد و نشاسته را هردو به اندازه ی یک پیمانه اضافه کنید و آنها را باهم ترکیب کند تا مخلوطی یکنواخت به دست بیاید .بعد از ترکیب مواد باهم روغن بچه و آبلیمو را به اندازه ی یک قاشق غذاخوری اضافه کنید و باهم ترکیب کنید و آنها را تا زمان یک دست شدن هم بزنید .بعد از اینکه مواد یک دستی را تهیه کردید ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و مواد را هم بزنید بعد همزمان با هم زدن حرارت را افزایش دهید تا حالت مایع مواد از بین نرود . تاجایی هم زدن را ادامه دهید که ترکیب به دست آمده نه زیاد سفت باشد و نه زیاد رقیق باشد . در این مرحله باید ترکیب را رها کنید تا مقداری خنک شود .زملن مشخصی رای سرد شدن وجود ندارد باید هرچند دقیقه یکبار به آن سر بزنید تا کامل خنک میشود بعد به مواد موردنظر مقدار کمی روغن بچه اضافه کنید بعد خمیر به دست آمده را تا زمانی که یکدست شود ورز دهد . بعد از یکدست شدن خمیر ، آن را در نایلون پلاستیکی قرار دهید و در یخچال بگذارید.

نحوه ساخت عروسک

برای اینکه عروسک خمیری را بسازید و روی ماگ نصب کنید لازم است نکات و مراحلی را انجام دهید .با خمیر فیمو که ساختید میتوانید هرچیزی را که خواستید در سایزها و شکل های مختلف بسازید . قسمت لذت بخش این کار اینجاست که با مهارت و هنر خودتان از یک خمیر ساده و بی روح یک شیء و یک عروسک زیبا میسازید که مدتها از آن استفاده میکنید و حتی میتوانید به عنوان هدیه به عزیزانتون بدهید .

برای اینکه خروجی کار تمیز و مرتب باشد بهتر است از ابزار و وسایل فوندانت استفاده کنید و یا از ابزار دندانپزشکی و یا ابزار خمیر چینی و ایتالیایی نیز میتوانید استفاده کنید . این ابزارها را میتوانید از طریق فروشگاههای محل زندگی خود تهیه کنید یا اینکه از طریق سایت و فروشگاههای اینترنتی خریداری کنید .

اگر به ابزارها دسترسی نداشتید میتوانید از خلال دندان ، سوزن ، درب نوشابه ، میل بافت و چوب بستنی و… نیز استفاده کنید و تنها به خلاقیت شما در کار بستگی دارد .

میتوانید با هر ابزاری عروسک و وسیله ی تزیینی طبق سلیقه و مهارت خود بسازید و با آن کسب درامد کنید و هنر خود را گسترش دهید .

برای اینکه بتوانید وسیله یا عروسکی که ساختید را به ماگ بچسبانید میتوانید از چسب یک دو سه استفاده کنید .اول چسب را به عروسک بزنید بعد عروسک را به ماگ وصل کنید و چند ثانیه صبر کنید تا چسب خشک شود بعد دست خود را از روی عروسک بردارید .

 

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته