هنرکده نیوشا

رزین مناسب کف خانه

رزین مناسب کف خانه

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی از مجموعه ای از مونومرها ساخته میشوند که دارای دو گروه اپوکسید میباشند . این رزین ها در دسته پلیمرهای ترموست قرار میگیرد . چسبندگی بسیار بالایی دارند و میتوانند در برابر ترکیبات شیمیایی دیگر مقاومت خوبی داشته باشند و به عنوان کفپوش در محیط های صنعتی و معمولی به کار گرفته میشود . در واقع این رزین ها زنجیرهایی از ترکیبات پلیمری هستند که میتوانند یک پیوند بسیار قوی مولکولی را ایجاد کنند .

برای آماده سازی رزین های اپوکسی معمولا آن را با یک ماده سخت کننده یا هاردنر ترکیب میکنند تا شرایط اجرا روی سطوح را داشته باشند . نسبت اختلاط این دو ماده باید به طور صحیح رعایت شود تا شما بتوانید آنهارا اعمال کنید.

رزین کف خانه | رزین اپوکسی | رزین | کف خانه

کفپوش اپوکسی

کفپوش های اپوکسی معروف ترین نوع کفپوش های رزینی هستند که بیشترین کاربرد را در کفسازی های صنعتی دارند . رزین اپوکسی یک ماده ی ترمودینامیکی با پایداری بالاست و بهترین گزینه برای محل هایی است که به کف با خاصیت رسانایی الکتریکی نیاز دارند. اپوکسی انواع مختلفی دارد که هرکدام با توجه به خاصیت و کاربردها ویژگی های خاص خود را دارند اما همه ی اپوکسی ها بسیار سخت بوده و به بتن میچسبند . درنتیجه از بتنی که در زیر لایه ی اپوکسی قرار دارد در برابر ضربه ، ورود آب ، سایش ، پوسیدگی ، اثرات مخرب روغن ها و سایر مواد شیمیایی محافظت میکند.

 

کفپوش رزین اپوکسی در عصر حاضر به عنوان یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین پوشش های کف محسوب میشوند .از لحاظ نوع ساختار به صورت محلولهای رنگی هستند که فراوری شده با رزین های اپوکسی باشند . زمانی که این ترکیبات رنگی به صورت لایه ای روی سطح اجرا شد و به مرحله ی خشکی کامل رسید کفپوشی بسیار سخت و مستحکم را ایجاد میکند که نیروها و فشارهای محیطی و حتی ضربه نیز نمیتواند باعث شکستگی و آسیب به آن شود .بنابراین این نوع پوشش های کفی میتوانند در پرتنش ترین محیط ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

کفپوش رزین اپوکسی | رزین اپوکسی | رزین | اپوکسی

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

اگر کفپوش های اپوکسی آسیب ببینند باید به طور کامل تعویض شوند از طرفی تعویض این سطوح بسیار وقت گیر است و خرابی های ناشی از آن در سطوح رزینی هزینه ی سنگینی بر دوش کسب و کار مورد نظر وارد میکند.

کفپوش های اپوکسی دارای استحکام فشاری بالاتری هستند نسبت به کفپوش های پلی اورتان به همین دلیل در صنایعی که دارای ماشین آلات سنگین ، انبارها و مراکز لجستیک با وسایل نقلیه ی پر تردد هستند معمولا از کفپوش های اپوکسی استفاده میکنند.

واکنش اپوکسی پلی اورتان و اپوکسی در برابر مواد شیمیایی مختلف متفاوت است . مثلا پلی اورتان در مقابل اسیدهای آلی مثل اسید لاکتیک مقاومت بالاتری نشان میدهد پس در صنایع غذایی بخصوص صنایع لبنیاتی که همواره در معرض این نوع اسید قرار دارند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند . در شرایطی که احتمال خوردگی اپوکسی در مقابل چنین اسیدهایی بالاتر است این نوع کفپوش ها را مورد استفاده قرار میدهند .

نحوه اجرای کفپوش اپوکسی

کفپوش های اپوکسی معروف ترین نوع کفپوش های رزینی هستند که بیشترین کاربرد را در کفسازی های صنعتی دارند . رزین اپوکسی یک ماده ی ترمودینامیکی با پایداری بالاست و بهترین گزینه برای محل هایی است که به کف با خاصیت رسانایی الکتریکی نیاز دارند. اپوکسی انواع مختلفی دارد که هرکدام با توجه به خاصیت و کاربردها ویژگی های خاص خود را دارند اما همه ی اپوکسی ها بسیار سخت بوده و به بتن میچسبند . درنتیجه از بتنی که در زیر لایه ی اپوکسی قرار دارد در برابر ضربه ، ورود آب ، سایش ، پوسیدگی ، اثرات مخرب روغن ها و سایر مواد شیمیایی محافظت میکند.

برای اجرای کفپوش اپوکسی ابتدا باید یک لایه پرایمر کفپوش اپوکسی را بر روی سطح اجرا کنید بعد با بتونه مخصوص که بر پایه ی اپوکسی باشد سطح کار را بتونه ماستیک کرده و در نهایت اپوکسی کف را با لیسه ی مخصوص پهن کنید و با غلطک حباب گیر حباب های آن را بگیرید . برای استحکام بیشتر سطح کار میتوانید از لاه های مش که همان توری پلی استر میباشد استفاده کنید و سپس لایه ی دوم پوشش اپوکسی کف را بر روی سطح مورد نظرتان اجرا کنید . برای کاهش مصرف رزین و بالا بردن استحکام سطح از سیلیس دانه شکری استفاده میکنند . معمولا ضخامت نهایی کفپوش اپوکسی بعد از گذشت 24 ساعت  مشخص میشود و سختی نهایی آن حدود 7 روز زمان لازم دارد که به آن گیرش نهایی میگویند . بعد از دوره ی گیرش نهایی این سطوح قابل استفاده هستند و کاملا آماده میباشند .

 

رزین اپوکسی کف خانه | رزین اپوکسی | رزین | کف خانه

مزیت کفپوش های اپوکسی

کفپوش اپوکسی در مقایسه با کفپوش های دیگر مثل وینیل ، کاشی و یا فرش مزایای مختلف و زیادی دارند . اگر به دنبال پوششی برای کف هستید و میخواهید از هر جهت خیالتان راحت باشد اپوکسی گزینه ی بسیار خوبی است . علاوه بر این مزایا چند عنوان دیگر را بررسی میکنیم.

 

زیبایی منحصر به فرد کفپوش اپوکسی:

اپوکسی کف را میتوان به عنهوان یک سطح بدون درز با امکان شست و شوی آسان و طیف گسترده ای از رنگهای مختلف و همچنین انتخاب انواع سطوح براق ، مات و ساتن مانند را شامل میشود . در صورت تمایل میتوانید از ریز تراشه های رنگی و افزودنی های رنگدانه ی فلزی برای اپوکسی استفاده کنید تا پوشش کف زیباتر به نظر برسد .

 

نگهداری آسان :

از آنجایی که اپوکسی کفپوشی بدون درز و غیرقابل نفوذ است کف محیط از مواد شیمیایی ، خاک ، مایعات و سایر آلاینده ها محافظت میشود . این کار باعث میشود که کف به راحتی تمیز شود و فقط به یک اسکرابر با پاک کننده ی چند منظوره نیاز داشته باشید .کفپوشهای اپوکسی به جز تمز کردن به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارد و همین مورد باعث میشود که برای دراز مدت گزینه ی مناسبی باشد.

 

ایمنی مناسب :

یکی از مزایای دیگر کفپوش های اپوکسی توانایی آن در ایجاد فضایی بدون حالت لغزنده است . به دلیل فرمول و مواد شیمیایی که در آن وجود دارد حتی در صورت مرطوب بودن و ریختن آب روی آن اپوکسی چسبندگی لازم را خواهد داشت و بهتر از انواع سرامیک و متریال های دیگر که برای پوشش کف استفاده میشود عمل خواهد کرد .

 

عمر طولانی :

موارد استفاده از کفپوش های اپوکسی میتواند از مسیر عابر پیاده تا مسیر رفت و آمد کامیون و لیفتراک متفاوت باشد .این نوع کفپوش میتواند در برابر انواع موارد استفاده روزانه از طیف گسترده ای از تجهیزات و فرایندهای تولید مقاومت کند . به عنوان یک ماده ی مقاوم در برابر سایش و مواد شیمیایی کفپوش های اپوکسی میتوانند گزینه ی خوبی باشند و نیاز اکثر تولید کنندگان صنعتی را براورده کند .

 

 

انواع کفپوش اپوکسی

برخی از انواع اپوکسی کف عبارتند از :

ترازو

پولکی 

رنگ اپوکسی 

خود تراز 

آنتی استاتیک

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

آموزش رزین اپوکسی در هنرکده نیوشا

لوازم تزیینی رزینی

آموزش رزین اپوکسی

رزین اپوکسی این ماده شفاف روز به روز محبوب تر می شود و رد پای آن را در بیشتر کار های دکوراتیو و تزینی و زیورآلات زیبا را می توان دید. در سال های اخیر، حجم تولید و فروش رزین های اپوکسی به طور جهشی افزایش یافته است. این به دلیل این واقعیت است که افراد بیشتری از خواص بی نظیر این ماده خاص اطلاع دارند.

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
دیدگاه‌های نوشته