هنرکده نیوشا

مشکلات شمع سازی

مشکلات شمع سازی

شمع سازی

هنرشمع سازی هنری است که باید قلق آن به دستتان بیاید . گاهی اوقات حتی حرفه ایی ترین هنرمندان در ساخت شمع دچار چالش و مشکل میشوند . حتی با سالها کار کردن نیز امکان دارد اشتباه رخ دهد و با مشکلات جدیدی روبرو شوند . این مشکلات ممکن است به دلیل عواملی مثل ایجاد مشکل در پارافین ، فیتیله ، دمای سرد شدن ، دمای قالب ریزی و… باشد . در این مقاله قصد داریم پرتکرارترین مشکلات و سوالاتی که در شمع سازی پیش می آید را بررسی کنیم .با برطرف کردن این مشکلات بسیار ساده میتوانید کسب درامد کنید و با ابزار های ساده آنها را بسازید.

شمع | شمع ژورنالی | ساخت شمع

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

شمع طرح دریا | شمع | شمع ژله ای | ژله

مشکلات شمع سازی

مهمترین مشکلات شمع سازی که راه حل مناسب هرکدام را هم میتوانیم ارائه دهیم:

شکستگی ، ترک و شکاف داخلی شمع 

وجود لکه های کوچک و بزرگ در اطراف شمع

وجود حباب های متعدد در شمع 

ظاهر برفکی روی شمع 

وجود گودی یا حفره در شمع

تولید دود بیش از حد در شمع

تاول و برجستگی روی شمع

خارج نشدن شمع از قالب 

رنگ به خوبی مخلوط نمیشود

شکستگی و ترک شمع

علت ایجاد این مشکل سرد شدن سریع شمع است یا اینکه در هنگام سرد شدن فرورفتگی هایی درون شمع ایجاد میشود و برای حل این مشکل میتوان دو راه حل پیشنهاد داد :

بعد از ریختن پارافین نباید قالب را یکباره و سریع سرد کنید .برای فرایند خنک سازی فقط صبرکنید تا با دمای محیط شمع شما سفت شود.

در هنگام سردشدن شمع باید فرورفتگی های شمع را به سرعت پر کنید تا در آخر با مشکل ترک خوردگی مواجه نشوید.

 

لکه های ریز و درشت در شمع

زمانی این مشکل پدید می آید که شما از یک موم یا پارافین استفاده کرده اید که چندین بار استفاده شده است و یا کیفیت پارافین استفاده شد پایین است برای حل این مشکل باید از از پارافین مرغوب استفاده کنید . میتوانید از فروشگاههای شهر خود آن را تهیه کنید یا اگر دردسترس شما نبود میتوانید از طریق فروشگاههای آنلاین خرید خود را انجام دهید.

حباب های کوچک و بزرگ در شمع

با انجام کارهای زیر حباب های کوچک و بزرگ در شمع ایجاد میشود:

بعد از اضافه کردن پارافین ذوب شده درون قالب آن را به خوبی تکان نداده اید و همین کار باعث شده تا حباب ها درون ظرف باقی بمانند.

وجود پرز و گرد و خاک درون قالب نیز از دلایل ایجاد حباب در شمع است.

هنگام ریختن پارافین داخل قالب عجله کرده اید و حباب ایجاد شده است.

درون قالب خوب خشک نشده است و مقداری آب در آن وجود داشته .

برای حل موارد بالا میتوانید پارافین را به آرامی درون قالب بریزید و با یک قطعه چوب به قالب ضربه بزنید تا حبابهای احتمالی از بین برود . از سوی دیگر سعی کنید قالب هایتان همیشه تمیز و خشک شده باشد و در جای مخصوصشان نگهداری شوند.

شمع بنفش | شمع سازی | شمع ژورنالی | شمع فانتزی

ایجاد برفک یا سفیدک در شمع

زمانی شمع سفیدک میزند که موارد زیر را انجام داده باشید :

 

قالب خیلی سرد بوده و شما پارافین را به قالب اضافه کرده اید .

موم یا پارافین به اندازه ی کافی داغ نبوده است .

شمع را خیلی زود از قالب بیرون آورده اید .

برای حل این مشکلات باید سمت خارجی قالب را قبل از ریختن پارافین شمع زیر شیر آب داغ گرم کنید و دقت کنید که آب به داخل قالب نفوذ نکند .

با یک دماسنج مخصوص درجه حرارت پارافین را اندازه بگیرید و پارافین را به درجه حرارت مناسب برسانید .

شمع را زمانی از قالب خارج کنید که مطمئن شدید به طور کامل سرد شده است.

گودی یا حفره در شمع

این مشکل ممکن است برای هرنوع شمعی به وجود بیاید به دلیل انقباض پارافین موقع سرد شدن پیش می آید . برای حل این مشکل باید قبل از سرد شدن کامل شمعتعدادی سوراخ اطراف فیتیله به صورت عمودی ایجاد کنیم و بعد گودی شمع را مجدد با پارافین پر کنیم.

ایجاد دود زیاد در شمع

از مهمترین مشکلاتی که در شمع سازی ایجاد میشود دود کردن زیاد شمع است . علت به وجود آمدن این مشکل میتواند فیتیله باشد که باید اندازه ی فیتیله با قطر شمع موردنظر تناسب داشته باشد .

شمع لیوانی | شمع سازی | شمع | مشکلات شمع سازی

تاول و برجستگی روی شمع

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که از پارافین نامرغوب برای ساخت شمع استفاده میکنید . اگر در ساخت شمع از پارافین مرغوب استفاده کنید و درصد چربی پارافین زیاد نباشد این مشکل به وجود نخواهد آمد.برای حل این مشکل میتوان از سید استاریک استفاده کرد به این صورت که در هر کیلوگرم از پارافین 100 گرم اسید استاریک مخلوط میکنیم و بعد قالب ریزی میکنیم.

خارج نشدن شمع از قالب

برای حل این مشکل باید قبل از قالب ریزی قالب را به خوبی چرب کرده باشید و زمان مناسب به شمع داده شود تا به خوبی سفت شود. اگر با این حال شمع از قالب خارج نشد قالب را حدودا 5 دقیقه در فریزر قرار دهید تا پارافین جمع شده و شمع به راحتی در این حالت از قالب خارج شود.

رنگ مخلوط نشود

برای ساخت شمع رنگی حتما از رنگ باکیفیت و مرغوب استفاده کنید . حتما به این نکته توجه کنید که رنگ را به خوبی با پارافین مخلوط کنید تا بعد از سفت شدن پارافین رنگ داخل شمع ته نشین نشود. رنگ با کیفیت را میتوانید در فروشگاههای شهر خود یا به صورت آنلاین خریداری کنید . نحوه ساخت شمع رنگی در مقاله ی شمع سازی هنرکده نیوشا به صورت کامل وجود دارد.

ژورنال | شمع ژورنالی | شمع سازی | ساخت شمع

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
دیدگاه‌های نوشته