هنرکده نیوشا

قالب سیلیکونی یا قالب PVC ؟!

  • قالب سیلیکونی یا قالب PVC ؟!

    قالب سیلیکونی

    مواد سیلیکونی و PVC  به طور گسترده در دنیای امروزه استفاده می شوند. ، محصولات صنعتی، لوله، سیم و کابل، بسته بندی، مواد کف کننده، مواد آب بندی، قالب ها، الیاف و ..

    از ظاهر قالب ها به سختی می توان محصولات پی وی سی یا سیلیکونی را تشخیص داد، اما مواد متفاوتی هستند و ویژگی های متفاوتی دارند اما ما در این مقاله تفاوت و مزایا و معایت قالب های سیلیکونی و پی وی سی برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد. همچین روش های تشخیص قالب سیلیکونی  و PVC را با چند روش ساده بیان خواهیم کرد.

    قالبذ سیلیکونی گل رز کوچک

    قالب های سیلیکونی :

    سیلیکون از خانواده مواد لاستیکی است. سیلیکون عمدتا از اتم های سیلیکون آلی و سیلیکون تشکیل شده است .سیلیکون در حال حاضر ایمن ترین ماده در صنعت لاستیک است، این ماده شیمیایی  بسیار سازگار با محیط زیست است.در مقایسه با مواد PVC، سیلیکون از نظر سازگاری با محیط زیست در رتبه اول قرار می گیرد. می توان سیلیکون را  در دماهای بالا و پایین و در محیط های مختلف برای مدت طولانی استفاده کرد، و همچنان عملکرد و دوام خود را حفظ کند.  قالب های سیلیکونی از ترکیب سیلیکون و هاردنر ساخته می شود. میزان انعطاف و نرمی قالب های سیلیکونی به مقدار هاردنر استفاده شده در ترکیبات آن بستگی دارد. هر چه قدر میزان هاردنر بیشتر باشد قالب سخت تر و در استفاده غیر قابل انعطاف تر است. بسته به اینکه قالب های سیلیکونی را برای چه کاری استفاده می کنید به مقدار هاردنر متفاوتی نیاز دارند.

    کاربرد قالب های سیلیکونی :

    از قالب های سیلیکونی می توان برای ساخت لوازم دکوراتیو ، تابلو های دکوراتیو ، مجسمه های از جنس پودر سنگ هنری یا رزین ،شیرینی و کیک پزی، شمع سازی و صابون سازی و خیلی از کارهای دیگر که نیاز به قالب دارند، استفاده کرد. این قالب ها دوام و انعطاف بالای دارند  و بسیار مقرون به صرفه هستند.

    قالب سیلیکونی ست عروس
    انعطاف پذیری قالب های سیلیکونی

    مزایای قالب های سیلیکونی :

     

    • دوام و عمر بالا : قالب های سیلیکونی در مقایسه با سایر قالب ها از دوام و طول عمر بیشتری برخوردار هستند و نسبت به سایر قالبهای شیشه ای پلاستیکی و فلز آسیب پذیری کمتری دارند و این یک ویژگی متمایز کننده است که باعث میشود این قالب ها کاربردی تر باشند.

     

    • مقاومت حرارتی بالا: قالب های سیلیکونی در طیف وسیعی از دما 60- تا 230 +درجه سانتیگراد قابل استفاده هستند که در مقایسه با سایر قالب ها این پایداری در حرارت های متفاوت ، باعث شده تا از این قالب ها در صنایعی همچون ماشین سازی ، الکتریکی ، مهندسی و ساخت و ساز ، صنایع غذایی ( قالب های کیک پزی و شیرینی پزی )  و صنعت ریخته گری روز به روز بیشتر استفاده شود.

     

    • انعطاف پذیری : اصلی ترین و مهمترین ویژگی قالبهای سیلیکونی قابلیت انعطاف پذیری آنها می باشد ، این قالب ها در حین کار به راحتی خم می شوند و ویژگی انعطاف آنها باعث می شود که محصول بدون شکستگی و به آسانی از قالب خارج شود و در نهایت قالب به راحتی دوباره شکل اولیه خود را به دست آورد و مثل سایر قالب ها پس از تغییر حالت شکل اصلی خود را از دست نمی دهند. برای محصولات و یا خروجی های که ظرافت و ریزکار زیادی دارند قالب های سیلیکونی بهترین انتخاب هستند.
    قالب PVC

    قالب های PVC:

    این قالب ها از موادی به نام گرانول های PVC  و روغن DOPساخته می شوند البته ترکیبات دیگری نیز در ساخت این قالب ها استفاده می شود ولی دو ماده اصلی و پایه گرانولPVC   و روغن  DOPاست. هرچقدر میزان روغن بیشتر باشد قالب ها انعطاف پذیرتر و هر چقدر گرانول در ترکیبات بیشتر استفاده شده باشد  باشد قالب ها خشک و محکم تر هستند.اما میزان فرمولاسیون در ترکیب مواد از یه حد نباید بیشتر شود چون احتمال اینکه قالب های ساخته شده کارایی لازم رو نداشته باشند بیشتر می شود.

     

    کاربرد قالب های PVC :

    از قالب های PVC برای تولید محصولات گچی و بتنی که ساده هستند و  جزییات یا ظرافت چندانی ندارند استفاده می شود.

    قالب سیلیکونی دریایی

    برای مصرف کنندگان، شناسایی محصولات PVC یا محصولات سیلیکونی دشوار است. اما در اینجا چند نکته ساده برای تشخیض قالب سیلیکونی از PVC وجود دارد:

    • لمس كردن :محصولات سیلیکونی حس نرم و لطیفی دارند ولی در قالب های PVC شما تجربه نرمی و لطافت را ندارید و حس زبری و خشنی دارید.
    • رنگ : قالب های سیلیکونی در استفاده دراز مدت رنگ و شکل ظاهری خود را حفظ خواهند کرد اما رنگ قالب های PVC پس از استفاده طولانی مدت، در محیط با شرایط نور و گرما به رنگ زرد متمایل و قالب حالت چسبناک به خود میگیرد.
    قالب PVC

    تفاوت قالب های سیلیکونی با PVC  :

     

    • جزییات محصول نهایی: شاید اصلی ترین تفاوت این قالب ها، در خروجی محصولات ساخته شده با این قالب ها باشد. شما اگر می خواهید محصولاتی با جزییات و ریز کار های زیاد بسازید بهتر است از قالب های سیلیکونی به جای قالب های PVC استفاده کنید. برای مثال اگر یک سری طرح های روی سر ستون های گچی یا مثلا طرحی با ضخامت چند میلی متر را به وسیله قالب های PVC درست کنید احتمال اینکه جزییات کاملا مشخص نباشند یا شکسته شوند و خرده ریز داشته باشند بسیار زیاد است.

     

    • وزن قالب ها: در نگاه اول قالب های PVC بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر از قالب های سیلیکونی هستند، چون قالب های سیلیکونی به صورت عددی قیمت آنها محاسبه می شود ولی قالب های PVC  به صورت کیلویی، اما وقتی وزن قالب تولید شده رو در نظر می گیرید متوجه می شوید که قیمت یک قالب سنگین از جنس PVC با قالب سیلیکونی همان مدل و طرح تفاوتی ندارد

     

    فرض کنید می خواهیم یک سر ستون را با استفاده از قالب درست کنیم ، سر ستون ها چون بزرگ هستند در نگاه اول قالب PVC به دلیل کیلویی بودن به صرفه تر و ارزان تر هستند. اما قالب یک سر ستون از جنسPVC  وزنی در حدود 40 کیلو وزن دارد که اگر نیاز به جابجایی این قالب داشته باشید بسیار سخت خواهد بود. مورد دیگر که باید مد نظر داشت این است که یک قالب PVC در ابعاد بزرگ معمولا ضخامت زیادی دارد و برای طرح های ظریف و جزییات بسیار این قالب ها مناسب نیستند.

    اگر در این مثال از یک قالب سیلیکونی استفاده شود نهایتا وزنی در حدودا 5 الی 6 کیلو خواهد داشت که به راحتی میتوان آن را جابجا کرد و چون دوام قالب های سیلیکونی بیشتر از قالب های PVC است نیازی ندارد که ضخامت بالایی داشته باشد و به راحتی میتوان طرح های ظریف را بدون اینکه شکسته شود یا خرد شود درآورد.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای
    دیدگاه‌های نوشته