هنرکده نیوشا

رزین پلی استر و نکات کار با این رزین

  • رزین پلی استر و نکات کار با این رزین

    رزین پلی استر

    رزین پلی استر یک عنصر حیاتی در پیشرفت بسیاری از صنایع در طول قرن بیستم و تا قرن بیست و یکم بوده است. رزین های پلی استر در سطح جهانی به عنوان یکی از محبوب ترین رزین های ترموست شناخته می شوند. بیش از 2 میلیون تن رزین پلی استر غیراشباع برای سقف‌های مسطح، لوله‌ها، مخازن ذخیره‌سازی و سایر پوشش‌های ضدآب و همچنین قطعات با مشخصات بالا برای صنایع ساختمانی، دریایی، هوافضا و خودرو استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با این رزین ، خصوصیات آن ، کاربردهای این رزین و غیره آشنا کنیم.

    رزین پلی استر

    رزین پلی استر (که بیشتر به عنوان “رزین لمینیت” یا “رزین فایبر گلاس” نامیده می شود) یک پلیمر  است که به دلیل سادگی در استفاده و مقرون به صرفه بودن، جزء اصلی در بسیاری از صنایع، از ساخت و ساز تا هوافضا است. با ارائه خواص فیزیکی و شیمیایی باورنکردنی، در مقایسه با رزین‌های دیگر مانند اپوکسی‌ها و یورتان‌ها نیز نسبتاً ارزان است، اما در بسیاری از موارد عملکردی مشابه البته نه بهتر دارد.

     

     

    خصوصیات رزین پلی استر

    ·         رزین پلی استر جامد یا نیمه جامد شفاف یا نیمه شفاف هستند.

    ·         وزن مخصوص رزین ها بیشتر از آب است. بنابراین اینها از آب سنگین ترند.

    ·         معمولاً هنگام گرم شدن نرم می شوند. با حرارت دادن بیشتر، رزین ها ذوب می شوند.

    ·         در آب نامحلول هستند. ولی در ترکیبات آلی مانند الکل، روغنهای فرار و کلرال هیدرات محلول هستند.

    ·         این ترکیبات به شدت با کربن غنی شده اند.

    ·         رزین ها از نیتروژن و اکسیژن محروم هستند.

    رزین پلی استر چیست؟

    کاربرد های رزین پلی استر

    کاربردهای زیادی وجود دارد، از ساخت قالب گرفته تا ریخته گری در قالب، در ساخت قایق تا ریخته گری ناودان و ضربه گیر. پلی رزین ها برای تعمیر قطعات پلاستیکی عالی هستند. رزین پلی استر شفاف در جکوزی ها، استخرها، و سایر کاربردهای فضای باز استفاده می شود. کاربردهای دیگر عبارتند از:

    • خانه سازی یا مصالح ساختمانی
    • مورد استفاده در هواپیما، وسایل نقلیه و صنایع دریایی
    • مواد بسته بندی
    • در ساخت لوازم خانگی استفاده می شود.
    • در ساخت مبلمان، به ویژه مبلمان فضای باز
    • مواد کامپوزیت، به عنوان مثال، رزین فایبرگلاس
    کاربرد های رزین پلی استر

    رزین اپوکسی یا رزین پلی استر: بهترین چیست؟

    رزین اپوکسی بهترین مقاومت در برابر پوسته شدن، سایش و ترک خوردگی است. همچنین، مقاوم در برابر خوردگی است و همچنین می تواند در برابر زوال محیطی و شیمیایی مقاومت کند. رزین پلی استر از دوام کمتری نسبت به رزین اپوکسی برخوردار است و برای تعمیرات کوتاه مدت مناسب تر است. اپوکسی همچنین به دلیل دوام نهایی و پیش نیازهای فرمولاسیون، قیمت بیشتری نسبت به رزین های پلی دارد. از آنجایی که این مطلب در مورد رزین پلی استر است، اکنون اجازه دهید نگاهی دقیق تر به برخی مزایا و معایب داشته باشیم:

     

    مزایایی رزین پلی استر:

    • برای بالا بردن مقاومت رزین پلی استر می توان آن را با انواع مواد تقویت کننده مانند تشک های الیاف شیشه یا پارچه و پارچه فیلامنت شیشه ای ترکیب کرد. این موارد اضافه شده ثبات بیشتری را فراهم می کنند.
    • رزین های پلی استر بسیار ارزان تر هستند، و گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در ابعاد و حجم زیاد هستند.
    • زمان کار برای رزین پلی استر را می توان با نیازهای شما تنظیم کردچگونه؟! به سادگی مقدار هاردنر را هنگام ترکیب با رزین مایع تغییر دهید و زمان کار را کنترل کنید. البته همیشه دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده را بخوانید و رعایت کنید. از آنجایی که می‌توانید زمان کار را تغییر دهید، انعطاف‌پذیری بیشتری دارید و می‌توانید بدون نیاز به عجله کردن، کمی بیشتر روی طراحی خود تمرکز کنید.
    • مقاومت قابل قبول در برابر برخی از مواد شیمیایی و آب
    • انقباض نسبتا کم
    • مقاومت کافی در برابر پیری و هوا

     

    معایب رزین پلی استر:

    • وقتی صحبت از خواص مکانیکی پلی رزین ها می شود، جایگاه آنها در لیست رزین ها پایین تر از رزین های اپوکسی قرار می گیرند که از بسیاری جهات قوی تر هستند. رزین اپوکسی همچنین می تواند بر روی سطوح مختلف استفاده شود، در حالی که رزین پلی استر ممکن است هزینه کمتری داشته باشد، اما نمی تواند به سطوح صاف مانند فلز یا شیشه بچسبد.
    • پلی رزین ها بخارات سمی تولید می کنند که حاوی استایرن است. این دودها نیز باقی می مانند، پس بهتر است با این رزین ها در بیرون و فضای باز کار کنید. رزین اپوکسی را می توان در داخل استفاده کرد، زیرا بخار کمی ایجاد می کند یا اصلا بخار ایجاد نمی کند
    • در قایق سازی، در مقایسه با رزین پلی استر، رزین اپوکسی در برابر آب مقاوم تر است.
    مزایایی رزین پلی استر

    افزودن رنگ به رزین پلی استر

    رزین پلی استر را می توان دقیقاً مانند رزین اپوکسی رنگ کرد، اما مراقب باشید، زیرا رنگ ها می توانند ساختار نهایی رزین پلی استر را تحت تأثیر قرار دهند.  به دلیل اینکه رزین پلی استر برای خشک شدن از هاردنر استفاده می کند در بعضی مواقع  با اضافه کردن عناصر دیگر مثل رنگ ها می توان این تعادل را بر هم زد و تغییراتی در ساختار و ظاهر رزین ایجاد کرد.

    به عبارت دیگر، هنگام افزودن رنگ، این مواد بر ویسکوزیته (درصد رقیقی بودن ماده )رزین تأثیر می‌گذارند که سپس بر روند پخت تأثیر می‌گذارد. بنابراین، همیشه مطمئن شوید که از عناصر رنگی مناسب، رنگدانه ها و خمیرهای رنگی خاص برای رزین پلی استر استفاده می کنید. همچنین، در بیشتر موارد، رنگ اصلی ممکن است با رنگ موجود در رزین پس از خشک شدن متفاوت باشد. بنابراین، برای دستیابی به نتایجی که می‌خواهید، ممکن است لازم باشد چند نمونه آزمایشی قبل از شروع پروژه اصلی خود انجام دهید. این ممکن است خسته کننده و انجام کار اضافی به نظر برسد، اما در اصل باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می شود.

    اضافه کردن رنگ به رزین پلی استر

    اقدامات احتیاطی ایمنی هنگام کار با رزین پلی استر

    رزین پلی استر به شکل مایع سمی است، بنابراین رعایت برخی اقدامات احتیاطی ضروری است. قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که فضای کاری شما تهویه مناسبی دارد. اگر امکان آن را داشته باشید که در بیرون کار کنید بهتر است که این کار را بکنید. از ماسک تنفسی، عینک محافظ، دستکش و لباس استفاده کنید. پوست شما هرگز نباید مستقیماً با رزین تماس پیدا کند.

    در فضاهای بسته مانند اتاق نشیمن کار نکنید، زیرا رزین در طول فرآیند پخت، بخارات سمی از خود خارج می کند. هنگام کار با رزین نزدیک آتش باز یا دود کار نکنید. سعی کنید از قرار دادن رزین های پلی استر روی سطوحی که روی آن کار نمی کنید اجتناب کنید، زیرا پس از خشک شدن جدا کردن آن دشوار است. برای جلوگیری از این امر، مقداری روزنامه در اطراف محل کار خود بگذارید. اگر همچینی اتفاقی پیش آمد و متوجه شدید که رزین هنوز خوب خشک نشده می توانید سریع عمل کنید و آن را با استون جدا و تمیز کنید. متأسفانه، اگر رزین روی یک سطح متخلخل فرود آید، نمی توان آن را جدا کرد.

    نکته مهم دیگر این استکه اگر از شتاب دهنده کبالت و پراکسید کتون در زمان پخت سرد استفاده می کنید، همیشه این دو عنصر را یکی یکی اضافه کنید. هرگز آنها را با هم اضافه نکنید و همزمان با هم مخلوط نکنید، زیرا باعث احتراق می شود.

    اقدامات احتیاطی ایمنی هنگام کار با رزین پلی استر

    نگهداری رزین پلی استر

    پس از اتمام کار، ظروف رزین را ببندید و در یک مکان تاریک خنک نگهداری کنید. رزین را در ظرف اصلی خود نگهداری کنید، آن را در ظرف جدید نریزید. ا در دمای اتاق می توان رزین را تا شش ماه نگهداری کرد.

     

    چند نکته در هنگام استفاده از رزین پلی استر

    • کسانی که تازه کار با رزین ها را شروع کرده اند ممکن است مواد ترکیبی با رزین پلی استر و خود رزین و اقلام کار با این ماده را به آسانی و بسیار ارزن بدست بیاورند اگرچه، ایمنی در کار را باید در نظر گرفته شود.
    • هنگام کار با مواد ریخته گری رزین پلی استر ،اگر درز یا دماغه ای وجود دارد که ناخواسته رزین در آن نفوذ کرده است، از ابزار تیز مانند چاقو یا سوهان برای جدا کردن استفاده کنید. سمباده های برقی  مختلفی نیز وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید، اما از ماسک تنفسی استفاده کنید و در فضایی با تهویه مناسب کار کنید، زیرا در اثر اصطکاک بخار تولید می‌شود.
    • هنگام کار با رزین پلی استر می توانید از یک عامل رها کننده بر روی سطوح اطراف استفاده کنید. این کار باعث می‌شود بعد از اتمام کار، از بین بردن هر نقطه‌ای راحت‌تر شود
    • یک لایه محافظ روی رزین پخت شده خود بمالید تا در برابر آب و هوا و در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم شود. همچنین می تواند از رزین در برابر چیزهایی مانند آب کلردار در استخرها محافظت کند.
    • در طول فرآیند پخت، پروژه خود را از قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش UV محافظت کنید. این می تواند به ساختار محصول ساخته شده با رزین آسیب برساند و نتیجه کار را خراب کند.
    • هنگام استفاده از رزین پلی استر در یک منطقه بزرگتر، زمان پردازش طولانی تری خواهید داشت، زیرا به سرعت گرم نمی شود. برای سهولت در مخلوط کردن رزین و هاردنر، از یک وان پهن مسطح استفاده کنید یا رزین از قبل مخلوط شده را در وان بریزید تا فرآیند اختلاط بهتر انجام شود.
    رزین پلی استر

    استفاده از قالب سیلیکونی در ساخت تزیینات رزین پلی استر

     

    با استفاده از قالب های سیلیکونی جذاب می توانید  تزیینات رزینی و مجسمه های از جنس رزین پلی استر ، جاکلیدی، قاب عکس و غیره … را به راحتی و با بهترین کیفیت بسازید. در دسترس بودن انواع قالب های سیلیکونی در هنرکده نیوشا به شما این نوید را می دهد که بتوانید وسایل دکوراتیو شده حرفه ای و ژورنالی را با رزین پلی استر بسازید.این قالب ها از بهترین مواد اولیه درجه یک ساخت کشور ترکیه تهیه شده اند و از بهترین ویژگی های آن میتوان نرم ومنعطف بودن قالب ، طول عمر بالا در کار به طوری که اگر در پایان کار قالب ها را تمیز شسته و خشک کنید و در جای خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری کنید ما تضمین می کنیم که قالب های هنرکده نیوشا تا سالها قابل استفاده خواهند بود.

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود ما را معرفی کنید.

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۹ رای
    دیدگاه‌های نوشته