هنرکده نیوشا

رزین اکریلیک چیست؟

رزین اکریلیک چیست؟

رزین اکریلیک چیست؟

رزین اکریلیک در کارهای صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد که در این مقاله با انواع رزین اکریلیک : ترموپلاستیک ، لاتکس ، بر پایه ی حلال ، بر پایه ی آب و… بیشتر آشنا خواهید شد .رزین اکریلیک یک ماده ی پلیمری است که از مونومرهای acrylic ساخته شده است .این مونومرها معمولا پوشش هایی از اسید متاکریلیک و یا مشتقات آن میباشد . به طورکلی این مواد مقاومت شیمیایی و فوتوشیمیایی خوبی را از خود نشان میدهند . این ترکیبات کاربردهای گوناگونی دارند و برای پوشش های بر پایه ی آب و حلال در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع رزین | رزین | رزین اکریلیک | اکریلیک

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

رزین اکریلیک | رزین | رزین اپوکسی | رزین پل استر

انواع رزین های اکریلیک

این ماده به صورت های زیر در دسترس میباشد:

گرمانرم یا همان پرموپلاستیک 

رزین هایی با اتصال متقاطع 

لاتکس

نوع دیگری از دسته بندی ها وجود دارد که بر پایه ی حلال و بر پایه ی آب میباشند.

موادی که بر پایه ی آب هستند به راحتی در آب حل میشوند اما بر پایه ی حلال در حلالی خاص یا مخلوطی از حلال ها حل میشود .یکی از انواع خاص این نوع رزین های بر پایه آب لاتکس ها میباشند که این مواد امولیسیونی از اکریلیک رزین هستند که به محض تبخیر آب میتوانند مقاومت بالایی در برابر آب پیدا کنند.

ترموپلاستیک

در نوع ترموپلاستیک پلیمرهای تشکیل دهنده ی رزین هیچگونه گروه فعالی ندارند و زنجیره های پلیمری دارای کراس لینک نیستند در نتیجه برای بهبود تعمل های بین زنجیرهای مختلف پلیمری از پلیمرهای با وزن بالای مولکولی استفاده میشود .

انواع ترموپلاستیک را با افزایش دما میتوان قالب گیری کرد و به اشکال مختلف درآورد . این خاصیت باعث میشود که اکریلیک های ترموپلاستیک در فرایند های تزریق ، قالب گیری ، فشرده سازی و… بهتر عمل کنند و ایده آل باشند .در نتیجه از این نوع رزین معمولا در تهیه ی جوهر و چسب استفاده میشود .

کراس لینک

برای بهبود فعل و انفعالات بین زنجیرهای پلیمری از رزین های اکریلیک کراس لینک شده استفاده میکنند . بهبود این خواص میتواند منجر به تولید رزین های پیچیده تر شود که بسته به گروه های فعال موجود در این رزین ها میتوانند مقاومت بالایی پیدا کنند و خواص منحصر به فردی را به دست بیاورند .

با وجود گروه های فعال موجود این رزین ها میتوانند مقاومت بالایی پیدا کنند و خواص منحصر به فردی را بدست بیاورند.

پیوندهای رزین اکریلیک | رزین | رزین اکریلیک

انواع کراس لینک

کراس لینک به دو دسته تقسیم میشود :

کراس لینک با اتصالات خارجی که معمولا با سایر مواد شیمیایی ترکیب میشوند تا خواص آن بهبود یابد.

رزین های خود اتصال شونده

که این نوع معمولا در پوشش های صنعتی ، خودروها و… مورد استفاده قرار میگیرد .

لاتکس ها

لاتکس های از جنس این ماده ، امولسیون ذرات پلیمری اکریلیک در آب هستند با این حال مواد اکریلیک امولسیونی میتوانند با مواد بهبود دهنده کراس لینک برقرار کنند اما مکانیزم اصلی برای تشکیل فیلم رنگی و یا پوشش های ساخته شده از نوع لاتکس میباشند . لاتکس با تبخیر آب میتواند فیلم های مقاوم و ماندگاری را تولید کنند . برای افزایش انسجام و مقاومت فیلم ساخته شده tg پلیمر باید زیر دمای تشکیل فیلم باشد تا تغییر شکل ذرات و انتشار مولکولهای پلیمری فراهم شود.در نتیجه دمای تشکیل فیلم یک عامل مهم در هنگام انتخاب یک امولیسیون اکریلیک است .گروه های واکنشی هیدروکسیل ، گلیسیدیل ، کربوکسیل و…میتوانند در گروه های R رزین گنجانده شوند تا کراس لینک افزایش یابد.

انتخاب رزین مناسب

نوع رزین موجود با توجه به خاصیت آن انتخاب میشود که معمولا این رزین ها بر اساس گروه های زیر ممکن است خواص مختلفی داشته باشند:

 

گروههای هیدروکسیلی:

تعداد گروه های هیدروکسیلی موجود نشانه ای از میزان واکنش پذیری این مادهمیباشد که با گروههای هیدروکسیل فعال میشوند.هرچه مفدار هیدروکسیل بالاتر باشد میزان واکنش پذیری و در نتیجه امکان کراس لینک شدن این رزین نیز بیشتر میشود .

 

دمای انتقال شیشه :

دمای انتقال شیشه دمایی است که در آن یک ماده ی پلیمری از حالت جامد شیشه ای به حالت مایع تبدیل میشود .tg یک اکریلیک رزین با فرمولاسیون رزین تعریف میشود . این پارامتر نقش مهمی در سختی و میزان انعطاف پذیری فیلم تولید شده دارد .

 

ویسکوزیته:

ویسکوزیته ی این نوع رزین به محتوای مواد جامد ، مینگین وزن مولکولی پلیمرهای موجود و توزیع وزن مولکولی بستگی دارد . وقتی میانگین وزن مولکولی یکسان باشد توزیع وزن مولکولی باریکتر و ویسکوزیته کمتر است . برای محتوای جامد یکسان میانگین وزن مولکولی پلیمر بالاتر و ویسکوزیته بالاتر میباشد.

 

مقدار اسیدیته :

مقدار اسیدیته نشان دهنده ی تعداد گروههای کربوکسیلیت اسید موجود در کوپلیمر است و تعداد گروه کربوکسیل بر خواص چسبندگی رزین و حلالیت موجود در آب تاثیر دارد و هرچه مقدار اسید بیشتر باشد تعداد گروههای کربوکسیل نیز بیشتر است .

 

پی اچ ph:

برای بهبود رزین های بر پایه ی آب آنها را معمولا با فرهای اسیدی و یا بازی خنثی میکنند . در طول فرمولاسیون پوششی ممکن است ph تغییر کند و پراکندگی ناپایدار شود و انعقادی شود : اگر پی اچ اولیه اسیدی باشد در صورت افزایش پی اچ در طول فرمولاسیون رنگ احتمال منعقد شدن ذراتوجود دارد .اگر پی اچ بازی باشد پراکندگی معمولا میتواند پی اچ بالاتر را تحمل کند اما در مقادیر پی اچ پایین دوام نمی آورد.

اکریلیک رزین | رزین | رزین اکریلیک

مزایای رزین اکریلیک

رزین اکریلیک به شکل جامد جایگزین بسیار خوبی برای شیشه است .این ماده نسبت به پلاستیکهای پلیمری در برابر ضربه استحکام کمتری دارد اما استحکام آن از شیشه بیشتر است . هنگام شکستن به قطعات بزرگتری نسبت به شیشه تقسیم میشود . رزین اکریلیک تقریبا شفاف است که آن را به جای شیشه استفاده میکنند و همچنین در برابر آب و هوا بسیار مقاوم است همچنین در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و بهتر است که در فضای باز از آن استفاده شود.اکریلیک در شکل جامد خود میتواند تا چند دهه دوام داشته باشد و بدون پوشش نیز تقریبا مثل شیشه میتواند نور ماورابنفش را از خود عبور دهد اما میتوان آن را برای جذب بیشتر روکش زد.با گذشت زمان زیر نور خورشید نیز زرد نمیشود و تغییر رنگ نمیدهد.

معایب رزین اکریلیک

اولین ایراد رزین اکریلیک این است که خیلی راحت خراشیده میشود و از شیشه مقا.مت پایینتری دارد.این ماده نیاز به مراقبت زیادی دارد که برای کاهش سرعت خراش باید به خوبی مدیریت شود . اگر به هر شکلی خراشی داشته باشد برای سازنده کار بسیار راحتی است که آن را به شکل اولیه ی خود برگرداند . رزین اکریلیک ها نسبت به سایر مواد مصنوعی استحکام کمتری دارند . در برابر مات شدن مقاومت پایینی دارند . رزین اکریلیک ها در طول ساخت و ساز به راحتی خم میشوند . قیمت این مواد بسیار گرانتر از شیشه است اما پلاستیک اکریلیک ارزش این هزینه را دارد . این مواد مقاومت حلال ضعیفی دارند و درجات قابل پیش بینی برای انعطاف پذیری آن در دسترس نیست . با وجود داشتن این معایب رزین اکریلیک ها بسیار موردنیاز و پرکاربرد هستند چون استحکام بالایی دارند.

کاربرد رزین اکریلیک

هنرو طراحی :رزین های اکریلیک به دلیل شفافیت استثنایی ، سرزندگی و سهولت استفاده در میان هنرمندان و طراحان محبوبیت دارد . رنگهای اکریلیک و مواد مجسمه سازی هنرمندان را قادر میسازد تا خلاقیت خود را با رنگهای دلخواه و بافت های جذاب بیان کنند.

 

معماری و ساخت و ساز :رزین های اکریلیک جایگاه خود را در کاربردهای معماری ، از پنجره ها و نوگیرها گرفته تا عناصر تزیینی پیدا کرده اند . شفافیت نوری ،مقاومت دربرابر آب و هوا و دوام آنها را برای اهداف کاربردی و زیبایی شناختی مناسب میکند.

 

خودرو: رزین های اکریلیک در کاربردهای خودرویی مانند لنزهای چراغ جلو ، چراغ های عقب و اجزای داخلی استفاده میشوند . خواص نوری آنها به بهبود دید و زیبایی شناسی کمک میکند.

 

الکترونیک و نمایشگرها : رزین های اکریلیک نقش مهمی در نمایشگرهای الکترونیکی از جمله صفحه نمایش لمسی و صفحه نمایش Lcdدارند.ویژگی های انتقال نور آنها دید واضح و پاسخ دقیق لمسی را تضمین میکند .

 

تجهیزات پزشکی :در زمینه ی پزشکی رزین اکریلیک به دلیل زیست سازگار و شفافیتی که در ساخت دارد در پروتزهای دندانی ، لنزهای تماسی و تجهیزات پزشکی استفاده میشود .

رزین | رزین پوکسی | آموزش رزین

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام
نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته