هنرکده نیوشا

آموزش نقاشی سیاه قلم

آموزش نقاشی سیاه قلم

طراحی سیاه قلم

هنر سیاه قلم یک هنر سیاه و سفید است که با استفاده از ابزارهای مختلفی میتوانید آثار بسیار منحصر به فردی از اشیاء بیجان یا پرتره خلق کنید . در این هنر انواع سبک ها وجود دارد که برای اجرای هر سبکی به ابزار و وسایل مخصوصی نیاز دارید که در ادامه ی مقاله به طور کامل درمورد آن توضیح میدهیم.

سیاه قلم به آثاری که با کشیدن مداد و زغال روی کاغذ ایجاد میشود سیاه قلم میگویند .آموزش سیاه قلم امروزه یکی از پرطرفدارترین سبک های نقاشی و در عین حال پر درامدترین سبک به شمار میرود .در طراحی سیاه قلم تنها از طیف خاکستری استفاده میشود و تنوع رنگی چندان زیادی در آن وجود ندارد .

مزایای آموزش سیاه قلم چیست؟

آثار بسیار زیبا و چشم نوازی را میتوانید خلق کنید که به صورت خطی و سایه و بافتی میباشد.

استفاده از رنگهای خاکستری یا همان سیاه و سفید برای اکثر مردم دلچسب است و طرفداران زیادی دارد.

از تکنیک های مختلفی برای خلق آثار جذاب به صورت سیاه و سفید استفاده میشود.

در نقاشی سیاه قلم بیشتر تمرکز روی سایه و نور است.

این هنر درامد بالایی دارد.

کبوتر سیاه قلم | سیاه قلم | آموزش نقاشی سیاه قلم | نقاشی سیاه قلم | نقاشی

یکی از تکنیک های این هنر هاشور زدن است که در حقیقت خطوط به صورت روشن و تیره در موازات یکدیگر کشیده می شود. تکنیک دیگر‌ی که‌ در سیاه قلم استفاده می گردد پاک کن ‌زنی است و هنرمندان با استفاده از یک پاک کن بسیار‌ نرم سایه هایی روشن ‌‌را ایجاد می کنند.
محو کردن تکنیک دیگری است که در سیاه قلم مورد استفاده قرار می ‌گیرد که در این فرآیند بین نقاط تیره و روشن سطحی صیقلی ایجاد خواهد شد‌. سایش روش دیگری است که کاغذ روی سطحی خاص ساییده می شود و طرحی خاص ایجاد می‌ گردد.

طراحی سیاه قلم با طراحی با مداد گرافیتی تفاوت دارد . در گذشته واژه سیاه قلم را زمانی به کار میبردند که درمورد نقاشی های سیاه و سفید حرف بزنند اما امروزه منظور ازسیاه قلم استفاده از تکنیک زغال و مدادهای کنته و کربنی است.

این نوع مدادها تیرگی شدیدتری نسبت به مداد گرافیکی دارند و تکنیک طراحی سیاه قلم معمولا فوتورئال و هایپررئال میباشد و برخلاف طراحی از روی مدل زنده با روش کل به جزء انجام میشود. در این تکنیک هنرمند معمولا یک عکس باکیفیت از چهره شخص را انتخاب میکند و با مهارت و ریزبینی تمام شروع به طراحی میکند.این تکنیک باعث افزایش قدرت تمرکز و مهارت هنرمند میشود .

سبک رئالیسم

به طراحی و نقاشی واقع گرایانه که نسبت ها و فرم های طراحی شده کاملا واقعی باشند رئالیسم میگویند.

فوتورئالیسم

سبک فوتورئالیسم شبیه رئالیسم است با این تفاوت که در سبک رئالیسم جزییات و سایه پردازی کاملا شبیه به عکس و سوژه است 

هایپررئال

مشابه سبک فوتورئال است با این تفاوت که در اجزای صورت اغراق زیادی میشود.نشان دادن جزئیات تصویر همچون انعکاس های ریز (نقش اساسی دارد) مثل: موهای ریز، روزنه های پوست، رطوبت و قطرات روی سطح پوست(این موارد که نام برده شد در هایپررئال چهره میباشد ولی هایپررئال فقط مختص چهره نیست و نقاشانی همچون رافئلا اسپنس از ساختمان ها و محیط شروع کردند).

دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

 میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
 برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

پرتره
آموزش سیاه قلم

وسایل موردنیاز طراحی سیاه قلم

مدادها

HB – B2 – B6مداد مهمترین ابزار نقاشی سیاه قلم است که انواع مختلفی دارد مثل: کنته ، گرافیتی،

مدادکنته نرم

با تیرگی بیش از حد خود جلوه ای زیبا به نقاشی می دهد. مدادکنته نرم حاوی روغن پاریس است و مغز نرمی هم دارد.

مداد کنته سخت

روغن کمتری دارد و به دلیل فشردگی بیشتر و تیرگی کمتر برای کشیدن تار موها و خطوط نازک و ظریف استفاده می شود.

مداد کنته سفید

برای کشیدن نور و براقی موها و… استفاده می شود پس از پاک کن زدن متوجه می شویم که محل مورد نظر درخشندگی لازم را نداشته، در این موارد از کنته سفید استفاده می کنیم.
البته باید توجه داشت که کنته سفید روی مقوای اشتنباخ کرم رنگ به رنگ آبی متمایل می شود.

زغال

در تکنیک سیاه قلم فوتورئال و هایپررئال استفاده می شود. زغال را با کاتر به نرمی پودر کرده و با ترکیب آن با کف دریا ، سایه روشن مورد نظر را می سازیم

کاغذ و مقوا

برای تمرین سیاه قلم بهتر است از مقوای اشتنباخ 160 گرمی استفاده کنید .که بافتی ریز و نرم را به طرح میدهد .بهترین رنگ این نوع مقواها رنگ شیری روشن است که تفاوت زیادی با سفید دارد .تفاوت مقوای اشتنباخ با فابریانو در بافت و رنگ آنها است .مقوای فابریانو بافتی نرم تر و رنگی روشنتر نسبت به اشتنباخ دارد .

پاک کن خمیری

شبیه خمیر بازی بچه هاست و با خاصیت چسبندگی که دارد وقتی روی سطح کاغذ و یا مقوا کشیده می شود به راحتی خطوطی که با مداد و یا سایه هایی که با ابزارسیاه قلم (به غیر از کنته) کشیده شده است را محو و پاک می کند مهم ترین ویژگی این پاکن جنسیت خمیری آن است که به راحتی تغییر شکل داده و برای پاک کردن نقاط خیلی کوچک یا سطوح گسترده ترکاربرد دارد.

پاک کن اتودی

پاک کن اتودی یکی از جالب ترین ابزارهای مورد نیاز سیاه قلم است ، که در کشیدن تار مو ، بافت های نوری و و… کاربرد فوق العاده ای دارد.

وسایل سیاه قلم | سیاه قلم | آموزش نقاشی سیاه قلم | نقاشی سیاه قلم

قلم مو سر تخت

برای سایه زدن روی مقوا کاربرد دارد . معمولا با کنته رنگ گذاشته و با کشیدن قلم مو روی قسمت رنگی مقوا سایه ایجاد می شود.

محو کن

محوکن همان کاغذ لوله شده است که توسط دستگاه به صورت لوله فشرده شده است و برای محو کردن سایه ها استفاده می شود که یکی از ابزار های بسیار مهم و کاربردی در تکنیک نقاشی سیاه قلم است.

چسب کاغذی

چسب کاغذی به دلیل جنسیتش که از کاغذ ساخته شده به راحتی با دست کنده و برای نگهداری مقوای طرح روی سطح میز استفاده می شود.

که اگر مقوای اشتنباخ را با چسب شیشه ای به سطح میز بچسبانید ، در هنگام برداشتن طرح و جدا کردن چسب از مقوا ، احتمال پارگی مقوا و یا برداشتن یک لایه نازک از مقوا زیاد است.

نیوشا کریمی
نیوشا کریمی

نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

به اشتراک گذاری در واتساپ
به اشتراک گذاری در تلگرام

چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه‌های نوشته