هنرکده نیوشا

شناخت انوع رزین ها

  • شناخت انوع رزین ها

    رزین

    رزین هامواد ویسکوزی هستند که از طریق فرایند پخت به پلیمرهای سخت تبدیل میشوند . رزین ها به طور طبعی نیز وجود دارند اما امروزه به صورت مصنوعی ساخته میشوند . برخی از رزین های مصنوعی خواصی مشابه با رزین های گیاهی طبیعی دارند اما اکثر آنها نیز متفاوت هستند.

    رزین های مصنوعی انواع مختلفی دارند و در دسته بندی های گوناگونی قرار میگیرند .بعضی از آنها با با استری کردن ترکیبات آلی ساخته میشوند بعضی از رزین ها بیشتر شبیه به پلاستیک های ترموست هستند که اصطلاح رزین در مورد واکنش دهنده یا محصول یا هردو به کار می رود . اصطلاح رزین ممکن است برای یکی از دو مونومر  در یک کوپلیمر به کار برود که دیگری هاردنر یا سخت کننده نامیده میشود . در پلاستیک های ترموست که فقط یک مونومر دارند تنها ترکیب مونومر ،رزین نامیده میشود مثلا متیل متاکریلات مایع که در حالت مایع یا حالت چسبناک شدن قبل از پلیمریزه شدن و ست شدن رزین نامیده میشود.

    رزین | رزین پوکسی | آموزش رزین

    انواع رزین

    رزین پلی استر 

    رزین اپوکسی

    رزین وینیل استر

    رزین فنولیک

    سایر رزین ها مثل پلی ایمیدها و رزینهای طبیعی

    اکریلیک رزین | رزین | رزین اکریلیک

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    رزین پلی استر

    رزین های پلی استر غیر اشباع به طور گسترده در سراسر دنیا استفاده میشوند .زنجیر اصلی پلیمری این رزین دارای اتصالات استری میباشد که از واکنش یک ترکیب الکلی چندعاملی و یک اسید چند عاملی مانند گلیکول و اسید فوماریک تهیه میشود . بنابراین با طراحی فرمول و کنترل اسیدهای اشباع و غیر اشباع ، کاتالیستها ، دما و زمان واکنش ، مجموعه کاملی از رزینها را میتوان تولید کرد که برای کاربردهای مختلفی مناسب است .پلی استر غیر اشباع با استایرن مخلوط میشود و میتواند از طریق پیوندهای دوگانه موجود درهر دو جزء شبکه ای شود .معمولا رزین به هنگام مصرف با استایرن مخلوط میشود و برای رسیدن به خواص مختلف دارای اجزای زیر میباشد :

    سیستم پخت : به منظور شروع و تسریع واکنش شبکه ای شدن در دمای محیط با دمای بالا. 

    عوامل کنترل جریان پذیری : به منظور کنترل جریان رزین و جلوگیری از شره کردن رزین در لایه گذاری سطوح عمودی و ریخته گری رزین .

     

    جذب کننده ی uv به منظور افزایش مقاومت در برابر نور خورشید .

    فیلر به منظور کاهش جمع شدگی و قیمت و ایجاد خاصیت هایی مثل مقاومت شعله و آتش .

    پیگمنت به منظور رنگ کردن به یک قطعه و ایجاد زیبایی در آن.

    غلیظ کننده به منظور غلیظ کردن فرمولاسیون های مورد استفاده .

    رزین پلی استر از واکنش های اسید آلی دوعاملی و الکل های پلی هیدریک به وجود می آیند . بسیار انعطاف پذیر هستند و در برابر حرارت ، مواد شیمیایی و شعله مقومت دارند . معمولا کم هزینه هستند و برای ساخت و ساز، لمینت ، اصلاح پرکننده ها ، چوب اسکی ، میله های ماهیگیری ، اجزای هواپیما و کشتی ، پوشش ها و لوازم تزیینی استفاده میشوند.

    رزین پلی استر | رزین | انواع رزین

    رزین اپوکسی

    رزینهای اپوکسی به عنوان رزینهای اپوکسید نیز شناخته میشوند .ویژگی شناسه ی این رزینها دارا بودن بیش از یک گروه اپوکسی در ساختار مولکولی است . این گروه ممکن است در بدنه زنجیر باشد اما معمولا در انتها قرار دارد .در شرایط مناسب برای واکنش گروه اپوکسی میتوانند با اسیدها ، انیدرید اسیدها ، آمینها و الکل واکنش تراکمی به همراه جابه جایی هیدروژن به گروه اتیلن اکسید دهد. این واکنش ها باعث افزایش طول زنجیر یا شبکه ای شدن را بدون آزاد کردن مولکول های کوچک مثل آب فراهم میکند بنابراین محصولات اپوکسی در مقایسه با اکثر رزینهای مقاوم در برابر گرما جمع شدگی کمتری در اثر پخت از خود نشان میدهند . توجه داشته باشید که محدوده ی وسیعی از رزینهای اپوکسی و محصولات شبکه ای شده متنوعی وجود دارد . ساختار شیمیایی رزینهای اپوکسی شامل دو بخش اپوکسی و هاردنر میباشد که بخش هاردنر ممکن است آلیفاتیک ، سیلکو آلیفاتیک و یا هیدروکربن حلقوی باشند . این محصولات 80 تا 90 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده اند . قبلا رزین اپوکسی تقریبا تنها به عنوان پوشش سطح استفاده میشد. روشهای جدید و ایجاد خلاقیت های نو باعث بیشتر شدن استفاده از رزین در بین مردم شد . در حال حاضر نیمی از رزین های تولید شده برای پوشش های سطحی استفاده میشوند و مابقی نیز در صنایع الکتریکی و الکترونیکی ، هواو فضا و ساختمان و برای سایر کاربردها مورد استفاده قرار میگیرند . برحسب اندازه ی مصرف اپوکسی حدود یک دهم پلی استر میباشد . اپوکسی گروههای عاملی زیادی دارد و میتواند با ترکیب با هاردنر ها و ایجاد فرایند پخت یک ساختار شبکه ای را تشکیل دهد.

    در بازار عوامل پخت مختلفی با ویژگی های متفاوت از جمله : طول عمر ، انعطاف ، پخت سریع ، و سم کمتر وجود دارند . ساختار مولکولی و خاصیت رزین های پخت شده به سیستم پخت طبیعی بستگی دارد . سیستم های پخت مختلفی وجود دارد ولی میتوان آنها را به دو گروه اصلی آمینها و انیدریدها تقسیم کرد.

    رزینهای اپوکسی و سیستم پخت آنها تنها اجزاء یک فرمولاسیون نیستند . برای بعضی از کاربرها ممکن است اپوکسی اصلاح نشده دارای خواص نامطلوبی باشد مثل ویسکوزیته بالا ، گران قیمت بودن مقومت پایین در برابر ضربه در برخی از کاربرد ها باشد. بنابراین در اغلب موارد ممکن است توسط مواردی چون رقیق کننده ، فیلر و تقویت کننده همراه باشد. انتخاب درست رزین و هاردنر و افزودنیها باعث میشود که خواص موردنظر تامین میشود.

    همین تنوع بالا باعث رشد پایه ی اپوکسیها در طولانی مدت میشود .

    علاوه بر این ساختاری که گفتیم اپوکسیها دارای ویژگی های زیر نیز میباشند:

    مقاومت شیمیایی عالی 

    چسبندگی خوب

    استحکام کششی ، فشاری و خمشی بالا

    جمع شدگی کم در هنگام پخت

    پایداری ابعادی 

    عایق عالی الکتریسیته

    دوام بالا در شرایط سخت محیطی

    قابلیت پخت در دماهای مختلف

    بی بو و مزه

    رزین های اپوکسی که پلی اپوکسیدها نامیده میشوند نوعی از پیش پلیمرها و پلیمرهای واکنش پذیر هستند که حاوی گروهای اپوکسید میباشند . دارای مقاومت شمیایی و حرارتی بالا و خاصیت چسبندگی قوی میباشند . 

     

    پاک شدن رزین | رزین | رزین اپوکسی | آموزش پاک کردن رزین

    رزین وینیل استر

    وینیل استرها محصول واکنش رزینهای اپوکسی با اسیدهای غیر اشباع اتیلنی میباشد بجز حالات خاص که معمولا رزینهای وینیل استر دارای انتهای غیر اشباعی میباشند . این انتها میتواند واکنش شبکه ای شدن را انجام دهد و میتواند پلیمریزاسیون زنجیره ای وینیل استر را نیز انجام دهد و یا همراه استایرن کوپلیمر شود. اکثر وینیل استر های مرسوم با یک رزین دی اپوکسید و یک اسید مونو کربوکسیلیک غیر اشباع ساخته میشوند . میتوان آنهارا به تنهایی با واکنش رادیکال آزاد پخت کرد و یا در مونومری مانند استایرن حل کرد و رزینی مایع به دست آورد. در این صورت وینیل استر را میتوان مانند رزین پلی استر استفاده کرد . رزینهای وینیل استر خواص چقرمگی و مقاومت شیمیایی بسیار بهتری نسبت به رزینهای پلی استر دارند . زنجیر اصلی اپوکسی سازنده وینیل استر موجب زیاد شدن طول کشسانی میشود و جرم مولکولی رزینهای وینیل استر به انتخاب نوع اپوکسی به کار رفته بستگی دارد . به این دلیل مقاومت کششی ، زیاد بودن طول ، نقطه نرمی و واکنش پذیری رزین نهایی توسط جرم مولکولی و ساختار اولیه تعیین میشود . این موضوع این امکان را به شما میدهد که برای کاربردهای مختلف خواص مختلف طراحی شود . رزین های وینیل استر در مقایسه با پلی استرهای غیر اشباع مقاومت شیمیایی خوبی دارند . بخشی از این ویژگی مربوط به عدم حضور پیوندهای استری در زنجیره اپوکسی میباشد . اتصالات اجزای پلیمری توسط پیوندهای فنیل استری انجام میشود . این اتصالات در مقایسه با اتصالات استری در برابر اکثر محیطهای شیمیایی به ویژه در شرایط قلیایی شدید مقاومت بالاتری دارند . اتصال استری فقط در انتهای زنجیر وینیل استر وجود دارد . این کار حملات ناشی از عوامل شیمیایی را به حداقل می رساند.

    وینیل استر | رزین وینیل استر | رزین | انواع رزین

    رزین فنولیک

    رزینهای فنولیک از واکنش متراکم فنلها و فرم آدهید تهیه میشوند . شرایط واکنش بین فنل و فرمالدهید هنوز به طور کامل شناخته نشده است. با این وجود این مشخص است که شروع واکنش با فعال شدن حلقه ی بنزنی با گروههای هیدروکسیل مانند متیلول صورت میگیرد. رزینهای فنولیک معمولا کدر هستند و رنگ آنها از کهربایی کم رنگ و قهوه ای تیره تاسیاه تغییر میکند . رنگ تیره رزینهای فنولیک کاربر آنها را محدود میکند . رزینهای فنولیک در اشکال پولکی ، فیلم مایع و پودری موجود هستند . رزینهای فنولیک جزو رزینها با کاربردهای عمومی محسوب میشوند ولی میتوان آنها را برای سازه های مهندسی نیز به کار برد.فنولیک ها دومین رتبه را در بین رزینهای گرماسخت و پرمصرف دارد و بدون فیلرها شکننده هستند . کاربرد فیلرها و سایر افزودنیها به منظور ایجاد خواص بهتر و مطلوب در آنها عادی میباشد . رزینهای فنولیک به دلیل تفاوتهای فیزیکی و شیمیایی اجزاء ، خواص متنوعی را در برمیگیرد . 

    انواع رزینهای فنولیک شامل :

    گرید کاربرد عمومی یعنی پرشده یا خرده چوب 

    گرید مایع و پرشده با شیشه 

    گرید مقاوم در برابر دما یعنی پرشده با میکا و مواد معدنی 

    گرید مقاوم در برابر ضربه یعنی پرشده با سلولز ، لاستیک ، شیشه و الیاف 

    گرید ویژه یا الکتریکی یعنی پرشده با میکا و شیشه 

    خواص این نوع رزین عبارتند از سهولت در قالب گیری . ابعاد دقیق و پایداری دارد و در مقابل خزش مقاوم است در برابر تغییر شکل و حرارت و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد . در برابر تغییرات آب و هوایی نیز مقاوم است . جذب آب پایینی دارد و در ماشینکاری کیفیت بالایی دارد .

    کاربردهای اصلی این مواد در سازه های عایقی برای ولتاژ بالا ، چرخ دنده ها ، مغزی میز دکوری و ساخت فوم میباشد . البته فوم فنولیک در مقایسه با فوم پلی پورتان و پلی استایرن قیمت بالاتری دارد ولی چون غیر اشتعال میباشد و گازهای سمی حاصل از سوختن در آن بسیار کم هستند نسبت به مواد دیگر برتری دارد .

    دسته ی دیگری از رزینها با نام آمینورزین نیز میتوانند همراه با رزینهای فنولیک دسته بندی شوند . این نوع رزینها کم مصرف هستند . رنگ سفید آنها باعث امکان جایگزینی به جای فنولیکها شده . رزینهای فنولیک به دلیل تیرگی رنگ فقط در ساخت قطعات تیره کاربرد دارند . رزینهای آمینو در برابر گرما مقاومت بالایی دارند که از وکنش گروه آمینو یک ماده با فرمالدهید ساخته میشوند.در برابر ترک خوردگی الکتریکی مقاومت بیشتری دارند اما مقاومت الکتریکی کمتری دارند . محدوده ی کاربرد فیلرها معمولا محدود به فیلرهای سفید کننده برای پودرچوب و الیاف خرد سلولز و نیز امکان کاربرد تقویت کننده های معدنی یا لیفی است .

    رزین های فنولیک نوعی رزین ترموست هستند که بسیار مستحکم ، مقاوم در برابرحرارت و ضربه هستند و مقاومت بالایی در برابر خوردگی شیمیایی و نفوذ رطوبت دارند . رزین های فنولی به راحتی ماشین کاری میشوند و برای اشباع رزین ، لنت ترمز ، اجزای الکتریکی و قالب ها و… استفادهمیشوند.

     

    رزین فنولیک | فنولیک | رزین | انواع رزین

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته