هنرکده نیوشا

روش پاک کردن رزین از روی سطوح

  • روش پاک کردن رزین از روی سطوح

    رزین اپوکسی

    یکی از دغدغه های رزین کاران پاک کردن رزین اپوکسی از روی سطوح مختلف است . رزین یک ماده ی چسبنده است که روی بسیاری از سطوح از پلاستیک تا انواع فلزات کاربرد دارد . پاک کردن رزین کار سختی است مخصوصا زمانی که رزین کاملا خشک شده باشد . رزین درحالت عادی مایع است اما زمانی که رزین با هاردنر ترکیب میشود دمای آن بالا میرود تا زمانی که سرد شود و حالت سفت و جامد به خود بگیرد.برای پاک کردن رزین شما باید آن را به حالت مایع یا ژل برگردانید تا بتوانید رزین را از روی سطوح پاک کنید . پاک کردن رزین زمانی جواب میدهد که همراه با رعایت ایمنی لازم اقدام به انجام این کار کنید . در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم که از چه روشی میتوانید رزین را از روی سطوح مختلف پاک کنید.

    برای پاک کردن رزین از روی سطوح میتوانید از سه روش استفاده کنید :

     

     

    استفاده از حرارت

    حتما دستکش دستتان کنید و عینک ایمنی را روی چشم بذارید و یک ماسک فیلتر دار را بر روی دهان خود قرار دهید . این موارد را رعایت کنید چون زمانی که رزین را گرم میکنید بخاری سمی تولید میشود که میتواند چشم ها ، ریه و غشاء مخاطی را تحریک کند .

    سطحی را که رزین روی آن ریخته با استون خالص آغشته کنید . اگر رزین به چوب چسبیده بود محل را حداقل یک ساعت قبل از حرارت دادن با استون آغشته کنید . یا اگر سطح کوچک است میتوانید داخل استون بگذارید و یا سطح را به طور کامل با استون آغشته کنید به طوریکه از آن چکه کند.

    معمولا رزین روی سطوحی مثل پلاستیک ، سنگ مرمر ، سیمان و… واکنش نشان میدهد و به لایه های آن نفوذ نخواهد کرد پس پاک کردن آن راحتتر از چوب میباشد چون چوب جذب بالاتری دارد .

    محل موردنظر را با سشوار صنعتی به مدت چند دقیقه داغ کنید . اگر دما به بالاتر از 200 درجه برسد اپوکسی نرم میشود . سشوار صنعتی را روی سطح حرکت دهید و روی یک نقطه ثابت نمانید . برای سطوح چوبی و پلاستیکی دقت زیادی داشته باشید تا سطح از حرارت نسوزد.

     علاوه بر سشوار صنعتی میتوانید از هویه برقی نیز استفاده کنید . بعد از اینکه هویه داغ شد مستقیما روی اپوکسی قرار دهید و آن را نرم کنید . اما این کار چون بخار زیادی را ایجاد میکند به هیچ عنوان توصیه نمیشود .

    از یک کاردک پلاستیکی قوی برای برداشتن رزین از روی سطح استفاده کنید شاید در حین انجام کار متوجه شوید که حرارت در بعضی از قسمت های رزین نفوذ نکرده در این صورت دوباره قسمت را حرارت دهید.

     

    پاک شدن رزین | رزین | رزین اپوکسی | آموزش پاک کردن رزین

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    روش انجماد رزین

    اسپری منجمدکننده با نام های مختلفی در بازار وجود دارد که میتوانید در ابزار فروشی ها و یا به صورت آنلاین خریداری کنید .بع از خرید به خوبی اسپری را تکان دهید و بعد با فاصله ی خداقل 30 سانتی متر از سطح رزین اسپری کنید . توجه کنید که قوطی را درست بگیرید تا به صورت چکه ای و مایع از آن خارج نشود .اسپری به هر سطحی پاشیده شود سریعا دمای آن را پایین می آورد . بعد از اسپری کردن رزین منجمد میشود و کاملا شکننده میشود . دست خود را دور از محل اسپری شده نگهدارید .از یک کاردک پلاستیکی یا با ضربه به کمک چکش برای خرد کردن استفاده کنید . رزین باید به طور کامل سرد شده باشد تا کریستالی شود و بشکند بعد کریستال ها را با خاک انداز جمع کنید.

    توجه داشته باشید اگر با ضربه هیچ تغییری در رزین اپوکسی رخ نداد باید باز هم اسپری را روی آن بگیرید تا به خوبی منجمد شود .بعد دوباره این کار را تکرار کنید.

     

    رزین | رزین اپوکسی | آموزش رزین اپوکسی |

    روش استفاده از مواد شیمیایی حلال رزین

    استفاده از دستکش و ماسک و عینک مخصوص را فراموش نکنید چون ممکن است آسیب جدی را به سلامتی خود وارد کنید . حتما پنجره ها را برای تهویه ی بهتر باز کنید چون استفاده از مواد شیمیایی ممکن است خطرات جبران ناپذیری داشته باشد . 

    توجه داشته باشید برای سطحی که میخواهید ماده شیمیایی را روی آن اعمال کنید صدمه ای وارد نشود مواد شیمیای روی سطوحی مثل پارچه ، پلاستیک و یا وینیل واکنش نشان میدهد . مواد شیمیایی قوی ممکن است قبل از نرم کردن رزین سطح مورد نظر را از بین ببرد و با آن واکنش نشان دهد.

    از اکسیدان های کلاس 3و4 استفاده نکنید چون ممکن است سریعا مشتعل شوند .میتوانید از تینر نقاشی استفاده کنید چون استون موجود در تینر نقاشی میتواند رزین را نرم کند اما باید محیط را طوری آماده کنید که حداقل یک ساعت با رزین در تماس باشند.

    برای پاک کردن رزین میتوانید به صورت مستقیم ماده پاک کننده را روی رزین بریزید یا اینکه با یک پارچه خیس کنید . در هرکدم از این دو روش اطمینان حاصل کنید که به اندازه ی کافی از ماده شیمیایی استفاده کرده باشید. بعد از استفاده از ماده حداقل یک ساعت صبرکنید.

    روی نقاط حداقل 5 تا 7 سانتی متر در هر مرحله کارکنید چون اگر محل رزین بیشتر باشد ماده تاثیر و کارایی ندارد .

    از نبود بچه ها و حیوانات در محیط کار اطمینان حاصل کنید چون بسیار مضر است.

    بعد از یک ساعت میتوانید از مواد خنثی کننده برای پاک کردن رزین استفاده کنید . در یک تشت 2 تا 3 قاشق غذاخوری از تری سدیم فسفات را داخل یک گالن آب گرم بریزید و باهم مخلوط کنید . حال میتوانید این مخلوط راروی محل مورد نظر ریخته و با یک اسفنج پخش کنید بعد حداقل پنج دقیقه اجازه دهید تا روی سطح بماند و ماده ی پاک کننده را خنثی کند.بعد با یک کاردک پلاستیکی بتراشید تا کامل پاک شود .

    مواد شیمیایی | رزین | رزین اپوکسی

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته