هنرکده نیوشا

آموزش سوزن دوزی

  • آموزش سوزن دوزی

    در این مقاله به آموزش سوزندوزی و همچنین تاریخچه ی آن و معرفی این هنر جذاب میپردازیم . هنر سوزن دوزی قدمت طولانی و قدیمیی دارد که حتی امروزه هم مورد استفاده قرار میگیرد و طرفداران خودرا دارد . در هنر سوزندوزی هنرمند طرح خودرا با استفاده از یک رنگ ساده و ملایم روی پارچه رسم میکند . هنرمند میتواند خلاقیت زیادی داشته و طرحهای جدیدی را ابداع کند اما هرچه طرح ساده تر باشد کار زیباتر خواهد بود.

    سوزندوزی | سوزن دوزی | آموزش سوزن دوزی | آموزش سوزن دوزی | سوزن

    تاریخچه سوزندوزی

    از این رو که سوزن دوزی رابطه ی زیای با طبیعت دارد پس میتوان گفت که پیشینه ی کهنی دارد و از دل طبیعت پدید آمده است. ممکن است در زمانی به علت نبود امکانات و نداشتن توانایی برای بروز دادن این هنر زیبا در پیشرفت آن کوتاهی شده باشد اما نمیتوان ارزش این هنر را انکار کرد.سوزن دوزی هنری است که برگرفته از ذوق و استعداد هنرمند است و همانطور که در بسیاری از شاهکارها شاهدیم که از ناخودآگاه فرد هنرمند سرچشمه میگیرد . اگر درست فکر کنیم پی میبریم که زنان بلوچ نیز با استفاده از روحیات خود که میتوان آن را به دور از ناخالصی های جامعه دانست و به زیبایی طرحها و سنبل های ذهنی خود را نمایان میکند . این هنر را نمیتوان به زمان خاصی اختصاص داد اما شاید حدودا 100 یا 200 سال پیش از اسلام به ایران مربوط باشد که قومی به نام اسلاو به ناحیه ای از بلوچستان آمده و در آنجا ساکن شدند .

    هنر سوزندوزی | سوزن دوزی | سوزن | آموزش سوزندوزی

    سوزن دوزی

    بلوچی

    این نوع سوزندوزی محبوب ترین نوع سوزن دوزی است که بر اساس سلیقه ی زنان بلوچ به وجود آمده است. این نوع سوزن دوزی با نخ های ابریشم رنگی دوخته میشود و رنگ این نخ ها طبیعی است پس امکان تغییر حالت و خراب شدن آن وجود ندارد .برای تزیین لباس های سنتی ، کیفهای سنتی ،لباسهای مردانه ، پارچه های حریری و… کاربرد زیادی دارد . در این تزیینات میتوانید از اشکال هندسی منظم با طرحهای زیبا را خلق کنید یا اینکه از طرحهای سنتی مختلف استفاده کنید . طرحهای بلوچی اغلب بر پایه ی تکرار یک طرح شکل میگیرند و بیشتر به صورت افقی است . رنگهای به کار برده در این نقوش معمولا رنگهای شاد و زنده هستند .

    ترکمنی

    این نوع سوزندوزی علاوه بر دوخت لباس برای تزیین لوازم هم استفاد میشود مثل تزیین پرده ، ملحفه ، رومیزی ها و…تفاوت این سبک سوزن دوزی با بلوچی در این است که دوخت در ترکمنی یا سیاه دوزی بیشتر طرحها از حالت سادگی در آمده و طرحهای پیچیده تری هستند که رنگهای آن اغلب سفید و نارنجی و قرمز است.طرحهایی که به کار میبرند اغلب الهام گرفته از طبیعت هستند.

    جلیقه سوزن دوزی | سوزن دوزی | سوزندوزی | آموزش سوزن دوزی

    دوره جامع آموزش ساخت قالب سیلیکونی و ساخت لوازم تزئینی با پودر سنگ هنری ترک

    بعد از گذراندن این دوره می توانید انواع لوازم تزئینی بسیار  زیبا را بسازید( مانند جا کلیدی ، دیوارکوب، تابلو های دکوراتیو، انواع استند، انواع گیفت و غیره…)

     میتوانید در خانه یک کسب و کار پرسود با هزینه اولیه بسیار پایین راه اندازی نمایید.(بعد از مدتی میتوانید کارگاه خود را راه اندازی نمایید)

    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع اکسسوریها  را بسازید  که بسیار پر کاربرد و  پرفروش بوده
    بعد از گذراندن این دوره میتوانید انواع قالب های دو بعدی و سه بعدی را در هر اندازی بسازید.برای خرید قالب سیلیکونی به دسته قالب و مولدهای سیلیکونی مراجعه نمایید.
     برای کسانی که از شغل خود راضی نیستند و یا کسب و کاری ندارند. دوره جامع هنرکده نیوشا یک فرصت فوق العاده برای آنها فراهم می کند که چندین حرفه و هنر را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

    پتوی سوزن دوزی | سوزن دوزی | سوزندوزی | آموزش سوزن دوزی

    پارچه مناسب

    پارچه هایی که برای این هنر مناسب هستند نوع و مدلهای آن متفاوت است . انتخاب نوع پارچه به عواملی مثل مدل ، سلیقه ی دوزنده و مقدار هزینه ای که میشود ربط دارد . پارچه های کتان زربافت ، پارچه های ابریشمی ، پارچه های پشمی ، پارچه پنبه ای ، عریض ، شیش تاری و… استفاده میشوند . در اکثر مواقع از پارچه های کتان و ابریشم استفاده میکنند .

    سوزندوزی | سوزن دوزی | آموزش سوزن دوزی

    در گذشته معمولا با رنگهای گیاهی نخ هارا رنگ میکردند . اما سالهاست در کنار رنگهای گیاهی از رنگهای مصنوعی نیز برای رنگ کردن نخ ها استفاده میکنند .برای اینکه نخ مناسب تهیه کنید بید مدل و طرح و سلیقه و مقدار هزینه ایی که قرار است پرداخته شود در نظر گرفته شود .نخ ابریشم ، نخ پنبه ، نخ پشمی ، نخ های فلزی و نخ های مصنوعی از انواع نخ در بازار موجود است .نخ های رنگی ابریشمی ، نخ پاکستانی ، نخ ویسکوز ، نخ دمسه برای این هنر مناسب هستند و میتوانید به راحتی از خرازی ها تهیه کنید .

    ابزار موردنیاز سوزن دوزی

    طرح

    نخ سوزن دوزی 

    نخ دمسه

    پارچه سفید 

    سوزن 

    قیچی

    کارگاه گلدوزی

     

    سوزن دوزی | سوزندوزی | آموزش سوزن دوزی | سوزن

    نحوه انجام سوزن دوزی

    مرحله اول 

    برای شروع این هنر شما باید اول از همه یک طرح داشته باشید . برای شروع بهتراست از طرحهای بزرگ دست به کار نشوید چون ممکن است مقداری سخت و خسته کننده باشد .زرح را میتوانید روی کاغذ شطرنجی بکشید . در انتخاب قیچی مناسب نیز دقت کنید چون در هنر سوزن دوزی و شماره دوزی اهمیت زیادی دارد .

    نقطه ی شروع کارتان را روی نقشه مشخص کنید و از آن قسمت به سمت انتهای طرح حرکت کنید . دقت کنید که ابعاد روی نقشه با پارچه تفاوت دارد و اندازه ی آن را بسته به پارچه حساب کنید.

    مرحله دوم

    طرح را به پارچه منتقل کنید و با مداد رنگی یا رنگ و ماژیک خطوط را مشخص کنید و با نخ شروع به دوخت کنید . فراموش نکنید که اول از همه انواع دوخت را جداگانه تمرین کنید بعد روی طرح اصلی کار کنید .

    مرحله سوم 

    برای دوخت سوزن دوزی اول اطراف طرح را بدوزید بعد داخل طرح . به این شکل محدوده ی کار شما مشخص میشود و راحتتر میتوانید طرح را پیاده کنید .

    میتوانید در حین دوخت از پارچه ها برای اجرای طرح هم استفاده کنید . به این شکل که پارچه را روی طرحی که با کاژیک مشخص کردید قرار میدهید و با دوخت اطراف و درصورت لزوم داخل و روی طرح را دوخت بزنید .

     

    انواع طرحهای سوزن دوزی

    طرح های تاری 

    طرح های گل 

    طرح خزندگان مختلف

    حیوانات وحشی و اهلی

    طرح چشم

    پرندگان متفاوت

    حاشیه و اطراف گل

    عناصر طبیعی مثل خورشید و ماه

    و…

    این پست رو دوست داشتید؟! به دوستان خود مار را معرفی کنید

    به اشتراک گذاری در واتساپ
    به اشتراک گذاری در تلگرام
    نیوشا کریمی
    نیوشا کریمی

    نویسنده ارشد هنرکده نیوشا

    چه امتیازی به این مقاله میدهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌های نوشته